ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل


ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

عملگر‌ها و قابلیت‌های متعددی در گوگل تعریف شده است که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توانید حرفه‌ای جستجو کنید.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما‏‏‏، گوگل را می‌توان روح اینترنت دانست، زیرا که ۸۶ درصد از همه جستجو‌های فضای وب، در این سایت صورت می‌گیرد. در سالیان اخیر با همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند، نقش گوگل از گذشته پر رنگ‌تر شده است و روزانه چندین میلیارد سرچ در این پلتفرم صورت می‌گیرد.

هرچند گاهی قابلیت‌های بی‌شمار گوگل نادیده گرفته می‌شود، امکاناتی را که این موتور جستجو در اختیار کاربران قرار می‌دهد می‌توان خارق‌العاده دانست. به کمک گوگل می‌توان زبان‌های خارجی را به یکدیگر ترجمه کرد، از وضع آب و هوا در نقاط مختلف جهان آگاه شد و مسیر‌های مختلف برای رسیدن به مقصد را بررسی کرد.

با اینکه همه شما احتمالاً روزانه چندین بار به گوگل مراجعه می‌کنید و در این پلتفرم دنبال جواب همه سوالات‌تان می‌گردید، شاید نکات زیادی باشند که درباره این موتور جستجو نمی‌دانید. در ادامه چندین ترفند ساده که موجب بهبود تجربه استفاده از گوگل می‌شوند، آموزش داده شده است.

دستورات جستجو در گوگل

الگوریتم سرچ گوگل به گونه‌ای طراحی شده است که قادر باشد اطلاعات مورد نیاز شما را با دقت زیاد در اختیارتان بگذارد، اما شاید بار‌ها پیش آمده باشد که نتوانید دقیقاً آنچه که می‌خواهید پیدا کنید. برای حل این مشکل، دستورات مختلفی وجود دارند که نتایج گوگل را در جهت هدف شما بهینه‌سازی می‌کنند.

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

استفاده از خط فاصله (-) برای حذف کلمات: اگر می‌خواهید یک کلمه خاص را از نتایج جستجوی خود حذف کنید، می‌توانید با قرار دادن علامت (-) در کنار کلمه مورد نظر، به هدف خود برسید. به طور مثال اگر قصد داشته باشید تا بهترین اپ‌های غیر اندرویدی بازار را جستجو کنید، نوشتن عبارت best apps –android شما را به این مقصود می‌رساند.

قرار دادن سرچ بین " " برای جستجوی کلمات در ترتیبی خاص: اگر عبارت گل علی دایی را جستجو کنید، گوگل به شما همه نتایج شامل این سه کلمه را نشان خواهد داد، اما نه به ترتیبی که شما دوست دارید. برای همین می‌توانید عبارت "گل علی دایی" را تایپ کنید تا به نتایج دلخواهی برسید.

استفاده از فرمان OR: برای داشتن نتایج همزمان از دو مطلب متفاوت می‌توانید در بین کلمات خود از OR استفاده کنید. برای مثال، عبارت «اپل سامسونگ» همه نتایج ممکن ترکیب این کلمات را نمایان می‌کند، اما سرچ عبارت اپل OR سامسونگ، نتایج جداگانه هر کدام را همزمان نشان می‌دهد.

با عملگر‌های جستجو در گوگل آشنا شوید

عملگر‌های جستجو قادرند تا نتایج را به جای همه فضای شبکه اینترنت، به دلخواه شما به سایت‌های مشخص، نوع خاصی از فایل‌ها یا عنوان‌بندی‌های به خصوص محدود کنند.

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

عبارت‌ها در یک سایت خاص: اگر می‌خواهید مطلب مورد نظر خود از یک سایت خاص را پیدا کنید، با نوشتن دامنه آن در ادامه عملگر site: به این مهم دست پیدا کنید.

جستجوی کلماتی خاص در تیتر: به منظور یافتن یک کلمه خاص در تیتر صفحات مختلف وب، می‌توانید از اپراتور intitle: استفاده کنید. به عنوان مثال مشکلات:intitle رابط کاربری ۱۲MIUI، به شما همه نتایج در مورد MIUI ۱۲ دارای کلمه مشکلات در تیتر را نشان می‌دهد. جستجوی مشکلات رابط کاربری MIUI ۱۲:allintext نیز همه تیتر‌های شامل این عبارت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

جستجوی کلمه در متن صفحات وب: عملگر‌های: intext و: allintext به مانند بالا اجرا می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا کلمه مورد نظر خود را در متن صفحات مختلف پیدا کنید.

جستجوی فرمت‌های مختلف فایل‌ها: اگر در اینترنت به دنبال نوع خاصی از فایل می‌گردید، می‌توانید با نوشتن نوع دلخواه خود از PDF گرفته تا DOC بعد از عملگر filetype: این کار را انجام دهید.

سرچ وبسایت‌های مرتبط: اپراتور related: به شما این امکان را می‌دهد که سایت‌های مشابه را در فضای وب پیدا کنید. برای مثال جستجوی related:google.com منجر به نمایش موتور‌های جستجوی Yahoo و Bing خواهد شد.

محدود کردن نتایج گوگل از لحاظ زمانی

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

اگر به دنبال آخرین اخبار و به‌روزترین نتایج می‌گردید، باید حتماً از این قابلیت موتور جستجوی گوگل استفاده کنید. این قابلیت به کاربران همه پلتفرم‌ها اجازه می‌دهد تا با سرچ عبارت مورد نظر خود سپس کلیک روی زبانه Tools در بالا و راست صفحه، بازه زمانی مناسب را انتخاب کنند.

جستجوی پیشرفته تصاویر در گوگل

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

لازم است به این نکته اشاره شود که بیشتر عملگر‌ها و فرمان‌های بالا، برای سرچ تصاویر در گوگل نیز قابل استفاده هستند، اما اگر علاقه دارید به نتایج بهتر و عمیق‌تری در زبانه تصاویر دقیق‌ترین موتور جستجوی جهان دست پیدا کنید، پیشنهاد ما این است که به صفحه جستجوی پیشرفته تصاویر گوگل بروید. در این صفحه می‌توانید عکس‌ها را بر اساس اندازه، فرمت و حتی رنگ سرچ کنید.

جستجو در گوگل با عکس

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

گوگل در بسیاری از مرورگر‌ها از قابلیت سرچ از طریق تصاویر نیز پشتیبانی می‌کند. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا با آپلود کردن فایل یک تصویر، اطلاعاتی درباره آن به دست آورید. به عنوان مثال اگر عکسی از برج ایفل را در موتور جستجو بارگذاری کنید، گوگل به وسیله الگوریتم‌های خود ضمن شناسایی این تصویر، اطلاعات تاریخی این مکان را نمایش خواهد داد.

باید به این نکته هیجان‌انگیز اشاره کنیم که این ویژگی می‌تواند چهره‌ها را شناسایی کند؛ سایت‌هایی که عکسی خاص در آن‌ها وجود دارد جستجو کند؛ به شناسایی آثار هنری و تابلو‌ها بپردازد و نتایج مشابه با عکس شما را برایتان فراهم آورد. برای استفاده از این قابلیت می‌توانید به Google Images بروید و تصویر مورد نظر خود را آپلود کنید.

انجام عملیات ریاضی با گوگل

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

همان‌طور که احتمالاً متوجه شده‌اید، نوار جستجوی گوگل برای هر سوالی راه حلی دارد. سوالات ریاضی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با نوار جستجوی گوگل قادر خواهید بود تا محاسبات ساده شامل اعمال اصلی ریاضی و گرفتن درصد از اعداد را به سرعت انجام دهید.

گوگل همچنین به شما امکان می‌دهد تا مدل‌های سه بعدی تهیه، معادلات دارای متغیر‌های آزاد X و Y را حل یا نمودار‌های مثلثاتی را رسم کنید. باید به این نکته اشاره کرد که برای رسم نمودار، شما به یک مرورگر دسکتاپی با پشتیبانی از WebGL نیاز خواهید داشت.

تبدیل واحد با گوگل

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

با استفاده از گوگل می‌توانید تقریباً همه واحد‌های موجود در جهان را به یکدیگر تبدیل کنید. می‌توانید در نوار جستجو ۳۸ درجه سلسیوس را به فارنهایت برگردانید یا حتی میزان ۱۷ میلی‌متر را حسب سال نوری به دست آورید. گوگل علاوه بر ارائه پاسخ این سوالات، یک ماشین تبدیل واحد جذاب نیز در اختیار شما می‌گذارد.

به کمک این ماشین تبدیل واحد همچنین امکان آگاهی از قیمت ارز‌های مختلف و تبدیل آن‌ها فراهم شده است. برای مثال، اگر عبارت ۱۲۰۰۰ دلار به پوند انگلیس را در نوار گوگل تایپ کنید، در کنار قیمت برگردانده شده، یک نمودار از تغییرات قیمتی دو ارز نسبت به هم نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

آگاهی از معنی کلمات با گوگل

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

موتور جستجوی گوگل می‌تواند معنی کلمات و حتی عبارات پیچیده انگلیسی را برای شما به نمایش بگذارد. برای این کار کافی است کلمه مورد نظر خود را در نوار سرچ بنویسید و عبارات define یا definition را به انتهای آن اضافه کنید. گوگل همچنین برای بعضی از کلمات، یک تاریخچه و چارت زمانی نیز فراهم می‌آورد.

جستجوی صوتی گوگل

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

برای استفاده از ویژگی جستجو به وسیله صدا در مرورگر دسکتاپی خود کافی است روی میکروفون کوچک تعبیه شده در سمت راست نوار جستجو کلیک کنید. البته این ویژگی روی گوشی‌های اندرویدی بهتر عمل می‌کند و شما می‌توانید با فعالسازی دستیار صوتی خود و گفتن کلمه «OK Google»، از آن استفاده کنید. باید به این نکته اشاره کرد که این قابلیت فقط برای مرورگر کروم فعال است.

جستجوی ساعت در نقاط مختلف جهان

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

محاسبه زمان بر اساس اختلاف زمانی میان کشورهای مختلف، می‌تواند برای افراد بسیاری حائز اهمیت فراوان باشد. اگر شما نیز از این دسته از افراد هستید، می‌توانید با نوشت کلمه Time و اضافه کردن نام مکان مورد نظر خود، از این قابلیت بهره‌مند شوید.

آگاهی از آب و هوا با گوگل

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

برای آگاهی از آب و هوای محل زندگی خود می‌توانید خیلی راحت کلمه weather را در نوار سرچ گوگل تایپ کنید تا یک کارت با اطلاعات مفصل به شما نشان داده شود. البته این سرویس به طور پیش‌فرض آب و هوای آدرس IP شما را نمایش می‌دهد. با این حال می‌توانید وضعیت جوی تقریباً هر نقطه‌ای در جهان را با نوشتن نام آن بعد از کلمه weather ببینید.

به دست آوردن اطلاعات پرواز

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

این روزها به علت نگرانی از انتقال ویروس کرونا، پرواز کردن رونق گذشته را ندارد. با این حال می‌توانید با سرچ شماره یک پرواز خاص در نوار جستجوی گوگل، اطلاعات مربوط به زمان تیک‌آف یا فرود آن را مشاهده کنید. همچنین در بعضی موارد شماره ترمینال ورودی نیز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. برای چک کردن ارزان‌ترین پروازها نیز می‌توانید به Google Flights مراجعه کنید.

پیدا کردن جاذبه‌های توریستی

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

اگر قصد برنامه‌ریزی سفر یا حتی گردش یک روزه در شهر محل سکونت خود دارید، می‌توانید با استفاده از گوگل، جاذبه‌های گردشگری و بهترین مکان‌های پیشنهاد شده توسط کاربران این سایت را مشاهده کنید.

همچنین با کلیک روی گزینه‌ More things to do، قادر خواهید بود با دسترسی به صفحه مخصوص سفر گوگل، سایت‌های تاریخی مشهور، غذا‌های محبوب، مقاصد پیشنهادی و مقالات مرتبط را ببینید و برنامه سفر خود را با دقت تنظیم کنید.

ابزار گوگل ترندز برای حرفه‌ای‌ها

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چه عبارت‌هایی آمار بیشترین جستجو در گوگل را دارند؟ Google Trends این امکان را برای شما فراهم می‌آورد و همچنین به شما اجازه می‌دهد تا عبارت‌های جستجو شده را با هم مقایسه کنید.

این ابزار برای اطلاع یافتن از سرچ‌های محبوب در مناطق مختلف بسیار مفید است و حتی می‌تواند سرگرم کننده باشد. گوگل ترندز علاوه بر امکان مقایسه و نشان دادن موضوعات محبوب، نقشه‌های جذاب تفکیک شده‌ای را نیز به مخاطبان ارائه می‌کند.

محدود کردن نتایج جستجو برای کودکان

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

اگر قصد دارید از کودکان خود در مقابل محتوای نامناسب سن آن‌ها در فضای اینترنت مراقبت کنید، باید بدانید که گوگل کار را برای شما آسان کرده است تا با انتخاب گزینه SafeSearch در تنظیمات نوار جستجو، موارد نامناسب را فیلتر کنید. با این حال گوگل می‌گوید که کارایی ۱۰۰ درصدی این قابلیت را تضمین نخواهد کرد و پدر و مادر‌ها باید به نظارت دقیق خود ادامه دهند.

بگذارید گوگل برای شما سرچ کند

ترفندهایی برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل

با استفاده از Google Alerts قادر خواهید بود کلمه‌های کلیدی مورد نظر خود را انتخاب کنید تا گوگل پس از انتشار صفحه جدیدی در وب درباره آن، از طریق ایمیل به شما اطلاع‌رسانی کند. همچنین می‌توانید تعداد ایمیل‌های روزانه دریافتی از طرف گوگل، منابع مورد نظر جستجوی کلمات کلیدی و برخی تنظیمات دیگر را نیز در صفحه Google Alerts تنظیم کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد