ناگفته‌های سردار کوثری از آبان 98/ تاکید فضائلی بر اصلاح قانون انتخابات/ تکذیب خبر جعلی منتسب به محسن رضایی درباره بورس


ناگفته‌های سردار کوثری از آبان 98/ تاکید فضائلی بر اصلاح قانون انتخابات/ تکذیب خبر جعلی منتسب به محسن رضایی درباره بورس

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۴ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۱۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۶۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۹۰۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۳۴۸ نفر رسید.

در شبانه رو گذشته ۲۱ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند اما بیشترین تعداد موارد فوت بیماران کرونایی مربوط به استانهای فارس با ۷ نفر و تهران و کرمان با ۵ نفر بوده است.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۹ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۵۲۴ نفر دُز اول، ۵۱ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۸۸ نفر دُز دوم و ۵ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۴۴۳ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۶ میلیون و ۳۹ هزار و ۳۵۵ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۴۴۶ هزار و ۵۵۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

بیشتر بخوانید: خطر اوج‌گیری «اُمیکرون» در کشور تا ۳ هفته آتی

***

عبدی: لاریجانی احتمالا در انتخابات شکست می‌خورد

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در اعتماد نوشت: «نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود، علت حضور آقای لاریجانی در انتخابات بود. آنچه بنده می‌خواهم به عنوان علت این حضور بگویم، لزوما از طرف خود وی گفته نشده است. آقای لاریجانی در اظهارات عمومی و حتی خصوصی نیز تاکید کرده است که برای رییس‌جمهور شدن می‌آید.

این انگیزه را براساس این تحلیل به دست آورده که رییس‌جمهور شدن آقای رییسی، تبعات منفی برای کشور خواهد داشت و نیز اطمینان داشته است که هیچ مسیری برای حضور موثر اصلاح‌طلبان و نامزدهای آنان نیز گشوده نخواهد بود...

به نظر بنده اگر برای انتخاب شدن با یک احتمال معقول آمده بود، قطعا دچار اشتباه فاحش سیاسی شده بود، زیرا او به علل گوناگون فاقد زمینه برای کسب چنین رایی بود. این را به بدی یا خوبی نمی‌گویم، واقعیت است.

بعید هم می‌دانم هیچ ناظر آگاهی حتی از دوستان وی نیز چنین موفقیتی را محتمل می‌دانستند. احتمال تغییر شرایط نیز برای او متصور نبود، زیرا وی چهره شناخته‌شده‌ای بود، نمی‌توانست اقدامی چشمگیر برای تغییر فضا کند.

حداکثر می‌توانست در نفی و نقد دیگران سخن بگوید که قطعا از این نظر دست خودش بیشتر زیر ساطور بود و سمبه طرف مقابل برای تخریب او پرزورتر بود.

از سطح درک و فهم سیاسی لاریجانی نیز بعید است که به چنین گزاره‌ای اعتقاد داشته باشد که شانسی برای انتخاب شدن خود قائل است، هر چند انتخاب ریاست‌جمهوری می‌تواند مثل مواد مخدر عمل کند، همچنانکه آقای هاشمی در سال ۱۳۸۴ دچار چنین برداشت عجیبی شد و گام در راهی گذاشت که نتیجه‌اش ریاست‌جمهوری بدترین و کم‌احتمال‌ترین گزینه‌ای بود که او گمان می‌کرد.»

***

تاکید فضائلی بر اصلاح قانون انتخابات

مهدی فضائلی، در صبح‌نو نوشت: «شورای نگهبان یکی از راهبردی‌ترین نهادهای قانون اساسی و نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است و حملات بی‌امان دشمنان به این نهاد از همین جهت است؛ حملاتی که از نخستین روزهای شکل‌گیری این نهاد آغاز شده و هرچه پیش آمده‌ایم بر حجم آن افزوده شده است.

در نیت شوم مخالفان نظام در موردهجمه قرار دادن این نهاد تردیدی نیست، درعین‌حال نه‌تنها نمی‌شود و نباید به‌دلیل این هجمه‌های خباثت‌آلود از اصلاح و ارتقای این نهاد چشم‌پوشی کرد، بلکه اتفاقا به‌دلیل همین تقابل سنگین باید روزبه‌روز بر اتقان این نهاد بیفزاییم. اتقان این نهاد، با شناسایی نقاط آسیب‌پذیر آن و افزودن بر استحکام پشتوانه‌های نظری، ساختاری و عملکردی آن حاصل می‌شود.

اگر مردم‌سالاری همانند اسلامیت، از اجزای لاینفک نظام جمهوری اسلامی ایران است که هست، نهادهای تامین‌کننده این ویژگی باید اسباب تحقق آن را پیوسته تقویت کنند و مهم اینکه شورای محترم نگهبان هم در صیانت از رکن جمهوریت نظام مسوولیت دارد و هم رکن اسلامیت و اساسا پاسدار قانون اساسی با همه‌ اجزا و لوازم آن است.

توجه به سیاست‌های کلی انتخابات که بیش از پنج سال از ابلاغ آن می‌گذرد نیز به این مهم توجه داشته و موادی از آن ازجمله ماده یازدهم و ذیل آن، خطابش به شورای نگهبان است.به نظر بنده، افشای نامه محرمانه شورای نگهبان و پاسخ دکتر لاریجانی را از این منظر می‌توان به فرصتی مغتنم برای توجه و تاکید دوباره به سیاست‌های کلی انتخابات که ازسوی رهبر انقلاب در تاریخ ۹۵/۰۷/۲۴ ابلاغ شده معطوف کرد و با زمان مناسبی که تا انتخابات بعدی داریم همه مخاطبان سیاست‌های کلی و ازجمله شورای نگهبان، قدم‌های بلندی را به‌سوی اتقان و استحکام بیشتر بردارند.

اصلاح قانون جامع انتخابات نیز باید در اسرع وقت در دستورکار قرار بگیرد و دولت و مجلس با همکاری یکدیگر و با لحاظ کردن تجارب گرانبهای کشور در انتخابات ادوار مختلف 42سال گذشته، تجارب دیگر کشورها، شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های معطل قانون اساسی و فناوری‌های نوین، این قانون را آماده و تقدیم شورای نگهبان کنند.»

***

نمایندگان در انتصابات دولت دخالت می کنند

فرهیختگان نوشت: «خلأهای قانونی و گاه ساختاری در نظام حقوقی کشورمان باعث می‌شود ما در تمامی ادوار مجالس شورای اسلامی شاهد سهم‌خواهی نمایندگان از وزرا و مدیران دولت مستقر باشیم.

در این خلأ قانونی نمایندگان مجلس با انگیزه‌های شخصی و با هدف رای‌آوری در دوره‌های بعدی انتخابات درطول دوران مسئولیت خود تلاش دارند تا حد امکان با استفاده از ابزار قدرت خود چهره‌های نزدیک به خویش را در پست‌های مهم مدیریتی حوزه انتخابیه‌شان بر سر کار بگذارند تا راه رای‌آوری آنها برای دوره‌های بعدی انتخابات هموارتر شود.

به همین دلیل در برخی شهرها به‌جای آنکه شاهد ورود نمایندگان به مسائل ریشه‌ای و مبنایی حوزه‌های انتخابیه باشیم، شاهد دخالت گسترده نمایندگان در انتصابات دولتی مانند انتصاب فرماندار، روسای دانشگاه شهر، مدیرکل آموزش‌وپرورش و... هستیم.

علاوه‌بر مورد اشاره‌شده مساله دیگری که تشدیدکننده ورود نمایندگان به انتصابات دولتی در حوزه انتخابیه‌شان می‌شود، نوع نگاه ساده‌انگارانه‌ای است که در بعضی شهرها نسبت‌به وظایف نماینده در میان مردم رواج دارد. متاسفانه در برخی حوزه‌های انتخابیه مردم تصورشان از نماینده مجلس فردی است که باید همه مشکلات شهر از مسائل عمرانی تا مسائل مربوط به حوزه کشاورزی و آموزشی و... را حل کند.

طبیعی است باوجود تفوق چنین نگاهی بر وظایف نمایندگان، آنها نیز برای پاسخگویی به افکار عمومی و متنفذان حوزه انتخابیه‌شان سعی کنند تا حد امکان با دخالت بر انتصابات کسانی را بر سر کار بیاورند که بیشترین همسویی را با نماینده در زمینه پاسخگویی به مطالبات مردمی و حل مشکلات شهری داشته باشند.»

بیشتر بخوانید: دخالت در انتصابات؛ خلاف استقلال مجلس

***

گلایه‌های کرباسچی از کارگزاران

غلامحسین کرباسچی که اخیرا منصب دبیرکلی حزب کارگزارن را به مرعشی واگذار کرده است درباره اختلاف نظر با اعضای این حزب له اعتماد گفت: «بالاخره همه مشکلاتی در احزاب وجود دارد و ما هم با بعضی اعضای حزب اختلاف‌نظرهایی داشتیم. درواقع شخصا به بعضی تصمیمان و کارهایی که با عجله در حزب صورت گرفت، انتقاد داشتم.

ازجمله در همین بحث کنگره، من معتقد بودم که نباید پیش از آنکه وزارت کشور لیست اعضای کنگره را تایید کنند، ضرورتی نداشت که برای انجام تغییر و تحول در ارکان حزب عجله کنیم.

البته همانطور که گفتید من از گذشته هم این مساله را درباره تغییر دبیرکل مطرح و تاکید داشتم که تمایلی به ادامه همکاری در مسیر کار اجرایی حزب ندارم و از 3 دوره قبل تا به‌حال، با اصرار دوستان قبول مسوولیت می‌کردم.

همچنین در آخرین کنگره پیش از این کنگره‌ای که اخیرا برگزار شد هم دوستان در جمع تعهد کردند که در دوره بعد یعنی همین دوره اخیر از من نخواهند که قبول مسوولیت کنم اما درمورد چگونگی اعلام این مساله و نیز اینکه در چه زمان و تحت چه شرایطی باید این تغییر و تحول در حزب را انجام دهیم، اختلاف‌نظرهایی وجود داشت.

بدین‌ترتیب که من معتقد بودم باید صبر کنیم تا هم وزارت کشور تکلیف کنگره و صلاحیت اعضای منتخب را روشن کند و بعد از آن، ما نسبت‌به انتخاب دبیرکل و اعضای شورای مرکزی از میان افرادی که بنابه قانون ازسوی وزارت کشور به این منظور تایید شده‌اند، اقدام کنیم.

ضمن آنکه تاکید داشتم دوستان اجازه بدهند از مسائل حاشیه‌ای که درپی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر رقم خورد، فاصله بگیریم و پس از آن، در فضایی مناسب و نرمال این تغییر و تحول انجام شود. اما بعضی دوستان عجله داشتند که من این شیوه را نمی‌پسندم.»

***

ناگفته‌های سردار کوثری از آبان 98

محمداسماعیل کوثری، نماینده تهران و از سرداران باسابقه سپاه درباره حوادث آبان 98 به انصاف نیوز گفت: «سال ۹۸ که رخدادها از بحث بنزین شروع شد، آقای سلامی روز یکشنبه که در دبیرخانه شورای امنیت ملی جلسه بود، از جلسه که بیرون آمد به من زنگ زد و گفت که اینها به نتیجه رسیده‌اند که شب جمعه همه باید آماده باشند که این طرح پیاده شود.

این شد که ما حتی اقدامات خود را آغاز کردیم. ناجا در درجه اول گفت من ۱۰-۱۵ نفر می‌گذارم در پمپ بنزین‌ها، هرکسی می‌خواهد بنزین بزند هم بیاید و منظم بنزین بزند. بعد آقای روحانی می‌گوید که «من اصلا مطلع نبودم!»؛ حالا مثلا از یکماه و خورده‌ای قبل از این ماجراها، سپاه کتبا به آقای روحانی نامه نوشته بود که «اگر می‌خواهی این کار را انجام دهی ما قبول نداریم، مگر که مردم را توجیه کنید».

حضرت امام می‌گوید که مردم ولی‌نعمتان ما هستند و حضرت آقا می‌گوید که مردم همه کاره هستند، بعد ما بیاییم بی‌توجهی کنیم به همین مردم؟!

چرا به همان اطلاع کتبی بسنده شد؟ آیا کفایت می‌کرد؟

دولت باید اطلاع رسانی می‌کرد دیگر؛ یکی از درخواست‌های ما همین اطلاع‌رسانی دولت بود. کار ما نبود، کار دولت است که وقتی می‌خواهد کاری انجام دهد باید متخصصان نفت، متخصصان اقتصادی و…. می‌آمدند و تصمیمی گرفته می‌شد...

درتهران با اینکه آن روز برف سنگینی هم آمد، اما با اینحال در خود شهر تهران گفته می‌شود که دو کشته وجود داشته. یکی از اینها در تهرانسر بوده که ربطی نداشته و اصلا در تجمعات نبوده و فاصله داشته است؛ یکی هم در یافت آباد بوده است. اما آنچیزهایی که در اطراف تهران یا شهرهای دیگر رخ داد، مثلا در اطراف تهران بعضا کسانی آمدند که واقعا سلاح داشتند.

قانون می‌گوید اگر به پایگاه‌های نظامی مثل کلانتری، پاسگاه یا بسیج تعرضی شد –یا مسلحانه و یا با سلاح سرد- باید مقاومت کرده و آن را حفظ کرد. وقتی برخی حساب شده به پایگاه حمله می‌کنند، باید مقاومت شود...

هرجا که نیروی انتظامی قبلش حاضر باشد، ماجرا به آن تنش‌ها نمی‌کشد. شهرهای اطراف تهران را ببینید؛ بالاخره آنجا نیروهایی بوده‌اند که تنها در مکان‌های خود ساکن بودند و بیرون نبودند؛ لذا جولانگاه بعضی اراذل و اوباش شده بود.

این خود بخود اثر روانی و وضعی دارد که اگر حضور داشته باشند، چون افراد امکان شناسایی شدن‌شان هست، کسی بی‌گدار به آب نمی‌زند. یک دلیلش این بوده و مطلب دیگر این بوده است که برخی دیگر هم بعدا –خصوصا با صحبت‌های حضرت آقا در روز شنبه- دیدیم که برای یکشنبه کنار کشیدند. گفتند فریب نخوریم که دشمن می‌خواهد اقداماتی کند.»

***

اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس هنوز برنامه‌ای ندارند

محمدصادق جوادی‌حصار سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت اصلاح‌طلبان و همچنین برنامه آن‌ها در انتخابات مجلس دوازدهم در سال ۱۴۰۲ گفت: از برنامه آینده اصلاح‌طلبان هیچ اطلاعی وجود ندارد. تغییر محسوسی نسبت به گذشته نکردند و همچنان دارند فکر می‌کنند که باید چه کاری انجام دهند.

وی درباره دلایل منفعلانه رفتار کردن اصلاح‌طلبان و مشکلاتی که بین احزاب وجود دارد، گفت: نداشتن برنامه روشن میان اصلاح‌طلبان، نتیجه‌اش آن می‌شود که آینده‌ پر از ابهام است و همین که تصمیمی برای آینده نگرفتند، این منفعل بودن را روشن می‌کند. اصلاح‌طلبان برای اینکه به یک نتیجه اثربخش برسند، باید حداقل در دو حوزه درونی و دینی به انسجام برسند.

***

تکذیب خبر جعلی منتسب به محسن رضایی درباره بورس

به گزارش ایرنا، همزمان با اجرای تدابیر دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، برخی جریان‌های سیاسی- رسانه ای، اقداماتی را برای تخریب عملکرد دولت آغاز کرده‌اند.

در این میان جعل اخبار و تحریف نظرات برخی چهره‌های دولتی برای دامن زدن به تنش‌های اقتصادی، به مهمترین محور تخریب دولت تبدیل شده است.

طی روزهای گذشته جعل و تحریف نظرات چهره‌های اقتصادی دولت نظیر محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور، به طور گسترده در فضای مجازی بازتاب داشت.

خبرسازی درباره جلسات اقتصادی دولت، تحریف تصمیمات اقتصادی کابینه و همچنین اختلاف‌نمایی در میان تیم اقتصادی دولت، تنها بخشی از تخریب‌های صورت گرفته در هفته‌های اخیر است.

طی روزهای گذشته خبری به نقل از معاون اقتصادی رییس جمهور با عنوان «برنامه ریزی برای صعود شاخص بورس به یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد» در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که یک نمونه از اخبار جعلی و ساختگی درباره اقدامات اقتصادی دولت است.

در خبر مذکور ادعا شده که تصمیم فوق در جلسه‌ای به ریاست محسن رضایی گرفته شده است، اما بنا بر اخبار موجود نه تنها چنین تصمیمی در دولت اتخاذ نشده، بلکه اساسا چنین جلسه‌ای نیز تشکیل نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر جذاب خانم بازیگر فیلم آواز تهران بعد 33 سال / هنوز مجرد !! + بیوگرافی و عکس ها