به جای من ببین (See For Me)؛ ترکیبی موفق از ترس و تعلیق


به جای من ببین (See For Me)؛ ترکیبی موفق از ترس و تعلیق

سوفی دختر نابینایی است که در یک خانۀ بزرگ تنهاست. نیمه شب دزد‌ها وارد خانه می‌شوند. تنها وسیلۀ سوفی برای دفاع، یک اپلیکیشن تلفن همراه است که ارتباط او را با یک دوست برقرار می‌کند.

فرارو- فیلم‌هایی که موضوعشان حمله به خانۀ افراد است واقعا ترسناک هستند از این جهت که مکان خصوصی آدم‌ها را که برای امنیت و آرامش ساخته شده در معرض خطر نشان می‌دهند. این خطر زمانی بیشتر و ترسناک‌تر می‌شود که ساکنان خانه قدرت دفاع هم نداشته باشند؛ این آسیب‌پذیری باعث می‌شود که تعلیق و استرس فیلم ده برابر شود. یکی از شکل‌های این آسیب‌پذیری نابینا بودن است. فیلم «به جای من ببین» اولین فیلم حمله به خانه نیست که تکیۀ خود را بر روی یک شخصیت نابینا قرار داده که قصد دارد از دست مردان خطرناکی که وارد خانه‌اش شده‌اند فرار کند. اما این فیلم از این مضمون آشنا استفاده کرده تا بعد بر خلاف همۀ انتظارات و پیش‌بینی‌های ما عمل کند.
به گزارش فرارو؛ سوفی (با بازی اسکایلر داونپورت) زمانی یک اسکی‌باز موفق و مشهور بوده، اما نابینا شدن باعث شده که دیگر نتواند ادامه بدهد. رویا‌ها و آرزو‌های بر باد رفته باعث اندوه و رنج سوفی شده، اما او مصمم است که مستقل بماند و راه خودش را در این دنیا پیدا کند. سوفی یک شغل نگه‌داری از گربه را در یک خانۀ قصرمانند و دنج به عهده می‌گیرد و نابینا بودنش را هم از مالک خانه پنهان می‌کند. یک شب سه دزد وارد خانه می‌شوند درحالیکه نمی‌دانند کسی در خانه است. تنها وسیلۀ دفاع و حملۀ سوفی یک اپلیکیشن تلفن همراه به اسم «به جای من ببین» است. از طریق این اپلیکیشن، یک گیمر به اسم کلی (جسیکا پارکر کندی) از راه دور به جای چشم‌های سوفی عمل می‌کند.
به جای من ببین (See For Me)؛ ترکیبی موفق از ترس و تعلیق
درست است که این فیلم از یک مضمون آشنا استفاده کرده است، اما از طریق پیچیدگی‌های اخلاقی‌ای که در داستان گنجانده، این مضمون را به شکلی کاملا متفاوت و خلاقانه ارائه کرده است. نابینایی سوفی تعلیق فیلم را بیشتر می‌کند، اما نقطۀ تمرکز فیلم نیست. این روحیۀ تلخ و تند اوست که در اتفاقات این شب ترسناک بیشترین نقش را ایفا می‌کند. این نگه‌دارندۀ گربه اصلا حوصلۀ آدم‌ها را ندارد و تا وقتی کاملا مجبور نشود از کسی کمک نمی‌گیرد. این باعث می‌شود که رابطۀ بین سوفی و کلی خیلی دیدنی و جذاب از کار دربیاید. هر دوی آن‌ها باهوش و انعطاف‌پذیر هستند، اما سوفی هیچوقت احساسات و نقص‌هایش را پنهان نمی‌کند و این باعث پیچیده‌تر شدن شرایط می‌شود. شیوه‌هایی که سوفی برای مقابله با مشکلات این شب پرماجرا به کار می‌گیرد، بار‌ها مسیر روایت فیلم را به صورتی جذاب تغییر می‌دهند.
سوفی در این فیلم یک قهرمان معلول است که گاهی انتخاب‌های سوال‌برانگیز و رفتار‌هایی ناگهانی از خودش نشان می‌دهد. اما رابطۀ او با کلی امیدوار کننده است و به نوعی به تعدیل رفتار هر دوی آن‌ها کمک می‌کند. کندی در این فیلم با اینکه نقشش را از راه دور بازی می‌کند، اما کاملا تاثیرگذار ظاهر شده است.
راندال اوکیتا (کارگردان) در این فیلم هیجان را به شکلی استثنایی به اوج رسانده است. جلوۀ بصری پس زمینۀ فیلم کاملا لوکس و جذاب است و اوکیتا در مواقع لازم از این جلوه برای به حداکثر رساندن تعلیق استفاده می‌کند. زاویه‌های باز و وسیع خانه این فرصت را فراهم می‌آورد که سوفی و دزد‌ها گاهی هم‌زمان در قاب تصویر دیده شوند. اوکیتا دائما زاویه‌های جدیدی پیدا می‌کند و همه چیز را از لحاظ بصری در اوج جذابیت نگه می‌دارد. منظرۀ برفی بیرون خانه و نوع موسیقی فیلم هم به القای حس تنهایی و ترس کمک کرده‌اند.
فیلم «به جای من ببین» بیننده را دائما کنجکاو و در حال پیش‌بینی نگه می‌دارد. این یک داستان ساده است که به نحوی عالی اجرا شده. این ماجرای دزدی انگار برای سوفی به یک وسیلۀ ترسناک تبدیل می‌شود که از طریق آن او با تاریکی‌های درون خودش که کم هم نیستند مواجه می‌شود. نقص بدنی و پیچیدگی‌های اخلاقی سوفی لایه‌های زیادی را به این فیلم هیجان‌انگیز خوش‌ساخت اضافه کرده است.
کارگردان: راندال اوکیتا (Randall Okita). فیلمنامه‌نویس: آدام یورک (َAdam Yorke). بازیگران: اسکایلر داونپورت (Skyler Davenport)، جسیکا پارکر کندی (Jessica Parker Kennedy)، کیم کوتس (Kim Coates)، و دیگران. امتیاز: ۶.۶/۱۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی