قلۀ ایزدان (The Summit Of The Gods)؛ یک انیمیشن حماسی


قلۀ ایزدان (The Summit Of The Gods)؛ یک انیمیشن حماسی

یک عکاس خبری جوان به اسم فوکاماچی (با صداپیشگی دامین بویسو) به صورت اتفاقی یک دوربین عکاسی پیدا می‌کند که احتمالا در صعود سال 1924 جورج مالوری به اورست از آن استفاده شده است. فوکاماچی کنجکاو می‌شود که از حقیقت ماجرای ناپدید شدن آن گروه کوهنوردی سر در بیاورد. او شخصیتی مرموز به اسم هابو جوجی (اریک هرسون ماکارل) را قانع می‌کند که کمکش کند. جوجی یک...

فرارو- مدت‌هاست که تجربۀ دیدن انیمیشن‌هایی مثل قلۀ ایزدان خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد. این فیلم ترکیبی مسحورکننده ازعظمت ناب و تامل عمیق است. اگرچه در ابتدای فیلم شرح و تفصیل خیلی طولانی‌ای وجود دارد و شیوۀ تدوین به صورتی است که ممکن است بیننده را گیج کند، اما نهایتا این فیلم یک اقتباس عالی از کار درآمده است. پاتریک امبرت، کارگردان فیلم، چکیده‌ای از پنج نسخه از داستان مصور «قلۀ ایزدان» (که در اصل برگرفته از یکی از رمان‌های یومی‌ماکورا است) را به یک فیلم فشرده و حماسی ۹۰ دقیقه‌ای تبدیل کرده است. اما حتی در همین زمان نسبتا کوتاه هم امبرت هستۀ اصلی این داستان را حفظ کرده است؛ داستانی که مضمون اصلی آن رویارویی انسان با طبیعت است.

به گزارش فرارو؛ این انیمیشن سرشار از طبیعت است؛ ترکیبی از نقاشی‌های ساده، اما تاثیرگذار با شخصیت‌پردازی‌های ظریف؛ و تقابلی میان مکان‌های انسانی شلوغ و وسعت کوهستان‌های سر به فلک کشیده. در عین وجود این توجهات جزئی و ظریف، احساسی از عظمت حماسی در نمایش صحنه‌های کوهستان به بیننده القا می‌شود و او را درست مثل شخصیت فیلم به شگفت می‌آورد. امبرت در به وجود آوردن این احساس از طراحی صوتی بی‌نهایت ظریف و پیچیده و صداپیشگی‌های عالی کمک می‌گیرد.

نقاشی‌های فیلم نسبت به نقاشی‌های داستان مصور تا حدی ساده‌تر هستند و این برای راحتی کار بوده است. طراحی‌های متراکم و پرجزئیات تانیگوچی را احتمالا خیلی سخت می‌شد در قالب انیمیشن درآورد و به همین خاطر امبرت از طراحی‌های ساده‌تر و در عین حال تاثیرگذار استفاده کرده است. اما در عوض برای به تصویر کشیدن صحنه‌های طبیعت از طراحی‌هایی عکس‌گونه و دارای جزئیات استفاده شده است. جلوۀ بصری منظره‌های طبیعی در فیلم به صورتی است که صخره‌های عظیمی که شبیه به چهرۀ انسان هستند واقعا زنده به نظر می‌رسند، مثل غول‌هایی که نفس می‌کشند. این احساس نیرومندی که در پس‌زمینه وجود دارد، جلوۀ درخشانی به صحنه‌های هیجان‌انگیز کوهستانی و علاقۀ فوکاماچی به اورست می‌بخشد.

در نهایت می‌شود گفت این انیمیشن اگرچه شروعی لرزان دارد، اما نهایتا یک شاهکار از آب درمی‌آید؛ فیلمی که هم صمیمیت و گرما در آن هست و هم عظمت شگفت‌آور؛ یک طراحی فوق‌العاده و یک اقتباس هوشمندانه.
کارگردان: پاتریک امبرت (Patrick Imbert)؛ فیلمنامه‌نویس: ماگالی پوزول (Magali Pouzol)؛ صداپیشگان: لازار هارسون ماکارل (Lazare Herson-Macarel)، اریک هارسون ماکارل (Eric Herson-Macarel)، دامین بویسو (Damien Boisseau) و دیگران. امتیاز: ۷.۵/۱۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!