علائم کرونا اُمیکرون متفاوت با نوع دلتا


علائم کرونا اُمیکرون متفاوت با نوع دلتا

اهواز - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن هشدار نسبت به سویه جدید اُمیکرون گفت:علایم تب در این سویه خفیف است به همین دلیل بسیاری از مردم آن را احساس نمی کنند و یا به علت خفیف بودن توجهی به آن ندارند.

به گزارش ایرنا دکتر سید محمد علوی یکشنبه در نشست شورای اطلاع رسانی خوزستان در سالن جلسات معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه در جهش اُمیکرون بیماران دچار خستگی مفرط می‌شوند اما درجهش‌های قبلی به این شدت احساس نمی شد اظهار داشت: در سویه جدید ،خارش و حس خراشیدگی در گلو به جای گلو درد احساس می شود که ممکن است با آلرژی اشتباه گرفته شود.

وی ادامه داد: تعریق شدید و سرفه خشک از دیگر علائم اُمیکرون است؛ بر اساس برخی مطالعات تمایل این جهش به مجاری تنفسی بیشتر از ریه است اما نمی‌توان اطمینان حاصل کرد چون ویروس‌ها مرتب تغییر رفتار می دهند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان از مردم خواست با مشاهده هریک از این علامت ها ، مراقب باشند و در صورت خفیف بودن در خانه بمانند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

وی همچنین از بیماران خواست به کلینیک های تنفسی و یا مراکز منتخب دانشگاه مراجعه کرده و از پراکنده شدن در مراکز و مطب‌ها پرهیز کنند تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

خفیف بودن اُمیکرون اثبات شده نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهوازبا اشاره به اینکه در حال حاضر خیز ششم بیماری کووید ۱۹ در جهان شروع شده گفت: در اروپا و امریکای شمالی با وجود پوشش واکسیناسیون بالا وضعیت قرمز شده است.

وی اعلام کرد: برخی منابع اعلام می کنند که موارد مرگ و میر در این سویه کمتر است اما درست نیست چون عادی انگاری ایجاد می‌کند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه این بیماری از آفریقا شروع شده گفت: علت کم بودن مرگ و میر در آفریقا به علت جوان بودن افراد مبتلا و استفاده از داروهای ضد ویروس برای درمان اچ آی وی گزارش شده است.

علوی در ادامه با اشاره به اینکه در هفته چهارم وضعیت آبی کرونا بسر می بریم گفت:این وضعیت گذرا است و باید حداکثر تلاش را در جهت جلوگیری از ایجاد موج جدید اعمال کنیم چون کرونا در جهان تاکنون ۶ موج در کشور پنج و در خوزستان چهار موج ایجاد کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز بیان کرد: در خوزستان با توجه به کنترل مرزها و رعایت پروتکل های بهداشتی موج اول کرونا تجربه نشد.

۳۲۰ مورد بستری آنفلوآنزا در خوزستان

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله ماسک و فاصله گذاری اجتماعی از مهمترین راهکارهای کنترل کرونا به شمار می رود افزود: معجزه ماسک در سال گذشته باعث شد تا موردی از آنفلوآنزا در خوزستان مشاهده نشود اما با کاهش استفاده از ماسک تا ۲ روز گذشته ۳۲۰ مورد بستری از این نوع بیماری در استان ثبت شده و در کشور نیز مواردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اعلام شده است.

ایمنی ۹۰ درصد با تزریق سه دُز واکسن

رییس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص پوشش واکسیناسیون اظهار داشت: تا کنون بیش از پنج میلیون و هشتصد هزار دُز واکسن در استان خوزستان تزریق شده است و در پوشش نوبت اول سه میلیون و ۱۲۰ هزاردُز با پوشش ۸۲.۲ درصد در افراد واجد شرایط بالای ۱۲ سال و ۲میلیون و ۴۶۲ هزار دُز دوم با پوشش ۶۵.۱ درصد و ۲۳۳ هزار دُز سوم تزریق شده است.

وی با تاکید بر اینکه سویه اُمیکرون نیاز به تزریق سه دُز واکسن دارد گفت: تمام افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از تزریق دُز دوم آنها گذشته باشد می‌توانند نسبت به تزریق دُز سوم اقدام کنند.

علوی اضافه کرد: یک دُز واکسن پوششی علیه اُمیکرون ندارد، ۲ دُز ۳۰ درصد و سه دُز ۷۰ تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند به گونه ای که از مرگ و میر و گسترش بیماری جلوگیری کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: در خوزستان پوشش واکسیسناسیون دانش آموزان ۹۲ درصد و سنین ۱۲ تا ۱۷ ساله ۸۰ درصد ثبت شده است.

در حال حاضر تمام شهرهای خوزستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی