بازیابی پساب ها؛ راه حلی موثر در حل ریشه‌ای بحران آب کشور


بازیابی پساب ها؛ راه حلی موثر در حل ریشه‌ای بحران آب کشور

نویسنده: دکتر علیرضا برهانی - کارشناس مدیریت منابع آبی و استاد تمام دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

ایران دچار بحران آب است. بحران آب ایران بر اثر خشکسالی به وجود آمده است. البته نقش موثرتر در بحران آب ایران را سوء مدیریت منابع آبی دارد. اما در هر صورت تغییرات اقلیمی هم به بحران آب کشور دامن زده است. در این میان بازیابی پساب ها یا همان بازچرخانی آب می تواند راهکاری مهم برای کاهش بحران آب در ایران باشد.

معضل ایران در بخش آب با انتقال و تولید آب شیرین حل نخواهد شد. بلکه تجربه ثابت کرده است که در این صورت، معضل پیچیده‌تر از قبل خواهد گشت. بنابراین باید در مرحله اول این سیستم به یک سیستم کارآمد تبدیل شود، قبل از هر اقدامی دیگر. باید جلوی هدر رفتن‌ها گرفته‌ شود، راندمان کشاورزی و بهره‌وری از آب اصلاح شود، الگوهای مناسب کشت محصول برای کشاورزی در نقاط مختلف کشور بر اساس اقلیم و منابع آب و خاک تدوین و اجرا شود، و بالاخره پساب ها بازیابی شوند و مورد استفاده قرار گیرد.

درحالیکه اغلب کشورهای خاورمیانه بر روی پسابهای شهری و استفاده مجدد از این آبها سرمایه‌گذاری کرده و می‌کنند در ایران علیرغم وجود بحران آب کمترین توجهی به این راه حل ها نمی شود، چراکه مسئولین یا به فکر سدسازی و انتقال هستند یا در نهایت شیرین‌سازی آب دریاها.

تا زمانیکه معضل راندمان و هدر رفتهای آب در هر سه بخش کشاورزی، شرب و صنعت حل نشود هرگونه پروژه انتقال، سدسازی و شیرین‌سازی با شکست روبه‌رو خواهد بود و معضلی بر معضلات قبلی اضافه خواهد شد. این سه بخش و بخصوص کشاورزی حریصانه آماده برای استفاده و هدر دهی هر میزان از آب است. دریا را هم به این کشاورزی ببندید جواب نخواهد داد.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول