طرح 3000 میلیارد تومانی مجلس برای اپراتورهای ثابت از محل صندوق توسعه ملی


نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از تهیه و ارائه طرحی خبر داد که در صورت تصویب آن، اعتباری معادل 30 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در اختیار اپراتورهای ثابت قرار خواهد گرفت. به گزارش ایسنا، محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه وضعیت شبکه ملی انتقال داده در لایه دسترسی نهایی برای...

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از تهیه و ارائه طرحی خبر داد که در صورت تصویب آن، اعتباری معادل ۳۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در اختیار اپراتورهای ثابت قرار خواهد گرفت.
طرح 3000 میلیارد تومانی مجلس برای اپراتورهای ثابت از محل صندوق توسعه ملی
به گزارش ایسنا، محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه وضعیت شبکه ملی انتقال داده در لایه دسترسی نهایی برای کاربران در شبکه ارتباطات ثابت مناسب نیست و عموم بار ترافیکی شبکه در کشور روی شبکه موبایل قرار گرفته است، گفت: به دلیل افزایش درخواست، پهنای باند کاربران در شبکه موبایل پاسخگوی نیازها نیست و باید بدانیم که ۱۵۰ هزار پورت فیبر خانگی بیشتر در کشور وجود ندارد و عمده حجم روی شبکه ثابت مبتنی بر تکنولوژی های قدیمی در بستر DSL قرار گرفته است؛ این مسئله نیاز کاربران را مرتفع نمی کند و به منظور توسعه شبکه ملی انتقال داده نیازمند آن هستیم که شبکه ثابت مبتنی بر فیبر، توسعه پیدا کند.
وی با بیان اینکه در راستای حمایت از شبکه ثابت مبتنی بر فیبر و با توجه به دستورات و منویات مقام معظم رهبری به منظور توسعه شبکه ملی انتقال داده در کشور در لایحه بودجه 1401، طرحی به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، اعلام کرد: بر اساس این طرح از محل منابع داخلی صندوق توسعه ملی با نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال در اختیار اپراتورهای ثابت قرار می‌گیرد.
نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: همچنین بر اساس این طرح که هم اکنون به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شده و پس از تصویب به صحن علنی مجلس خواهد رفت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با استفاده از منابع فوق، حداقل به میزان یک میلیون فیبر خانگی تا پایان سال ۱۴۰۱ ایجاد کند.
همچنین سهیل یحیی زاده، رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح مذکور در فراکسیون راهبردی و کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات این فراکسیون مجلس در راستای توسعه شبکه ثابت کشور بررسی، تهیه و آماده شد، عنوان کرد: در طرح مذکور تخمین برای هر پورت فیبر کاربران، مبلغ ۳۰ میلیون ریال است؛ یعنی سرمایه مورد نیاز برای ایجاد یک پورت خانگی معادل ۳ میلیون تومان خواهد بود و در صورت تصویب، این برای اولین بار است که مجلس شورای اسلامی اعتبار مورد نیاز را اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه در اکثر کشورها برای توسعه شبکه دسترسی فیبر، دولت ها اقدامات ویژه‌ای انجام می‌دهند، گفت: دوره بازگشت سرمایه در شبکه سازی دسترسی فیبر بلندمدت نیاز است که دولت به بخش خصوصی و اپراتورها در زمینه تامین مالی کمک کند.
یحیی ‌زاده افزود: پیش بینی می شود اگر این شبکه در کشور توسعه یابد، میزان پهنای باندی که در اختیار هر کاربر خانگی قرار می گیرد به طور متوسط بیش از ۲۵ مگابیت باشد و در نتیجه نیاز است که دولت علاوه بر توسعه شبکه زیرساخت ارتباطی مبتنی بر فیبر، اقدام ویژه‌ای را در خصوص توسعه محتوای داخلی انجام دهد تا مردم بتوانند با توسعه پهنای باند از محتوای داخلی ارزشمند و با کیفیت بهره‌مند شوند.
رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به این شبکه ثابت مبتنی بر فیبر، سازمان صدا و سیما نیز می‌تواند از این شبکه برای ارسال محتوا به مخاطبان با کیفیت بالا بهره‌مند شود و در پی آن هزینه‌های فنی در حوزه پخش سراسری که بر عهده این سازمان است به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت و می‌تواند از محل این صرفه جویی، محتوای باکیفیت تری تولید کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس