200 گلوله و مین دوران جنگ تحمیلی در دهلران خنثی شد


200 گلوله و مین دوران جنگ تحمیلی در دهلران خنثی شد

ایلام - ایرنا - مدیر مین زدایی استان ایلام گفت: ظرف یک هفته گذشته 200 گلوله ، مین و مواد منفجره ناشی از دوران جنگ تحمیلی در تنگ تاپو شهرستان دهلران کشف و منفجر شده است.

به گزارش ایرنا، بهرام میثمی روز دوشنبه در جریان بازدید معاون استاندار و فرماندار ویژه دهلران از روند خنثی سازی مواد منفجره کشف شده با اشاره به فعالیت مین زدایی استان از سال ۸۳ تاکنون اظهار داشت: بیشترین آلودگی به مین و مواد منفجره در ۴۳۰ کیلومتر نوار مرزی استان ایلام وجود دارد.

وی با اشاره به رتبه اول ایلام در بین پنج استان آلوده کشور به لحاظ وجود مین و مواد منفجره ناشی از دفاع مقدس یادآور شد: یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی استان آلوده به مین و مواد منفجر هستند که این نشان از آلودگی ۸۴ درصدی استان به مین و مهمات عمل نکرده است.

مدیر مرکز مین زدایی ایلام تاکید کرد: هم اکنون در استان میدان مین روی زمین بجز یک یا ۲ قسمت در چم هندی شهرستان دهلران وجود ندارد که پاکسازی این نقاط نیز در حال انجام است.

میثمی همچنین به کشف مین و مواد منفجره در منطقه تنگه تاپو دهلران اشاره و اضافه کرد: این منطقه قبلا زاغه و محل توزیع مهمات جنگی بوده است، سال ۸۶ در این منطقه تمام سنگرها و زاغه ها پاکسازی شد ولی در عمق زمین روند پاکسازی انجام نشده چراکه آن زمان مشکلات بیشتری در نقاط مختلف استان جهت پاکسازی وجود داشت که حتی تردد مردم را با مشکل مواجه کرده بود.

وی افزود: چندی پیش متوجه شدیم که مواد منفجره در عمق خاک منطقه وجود دارد و عملیات پاکسازی در عمق را شروع و بر اساس بررسی ها آلودگی ها از یک متر تا ۶ متر وجود دارد.

مدیر مین زدایی استان ایلام از کشف ۲۰۰ گلوله و مواد منفجره در طول یک هفته گذشته در منطقه تنگ تاپو خبر داد و افزود: امروز عملیات انفجار و خنثی سازی انجام می شود.

میثمی پیشگیری از سوانح را یکی از کارهای مین زدایی برشمرد و گفت: به همین خاطر تیم های شناسایی در شهرستان ها عملیات کاری خود را دنبال و اگر اطلاعاتی از مواد منفجره باشد، اقدام می کنند، تنگه تاپو از مناطقی است که بصورت مرحله ای توسط تیم های مین زدا مورد بازدید و پایش قرار گرفته و این مواد منفجره کشف شده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه دهلران نیز در این بازدید با اشاره به کشف مین و مواد منفجره ناشی از دفاع مقدس در منطقه توریستی و تفریحی تنگ تاپو گفت: اقدامات لازم توسط مین زدایی وزارت دفاع به محض اطلاع از موضوع در دستور کار قرار گرفت.

لطیف صادقی افزود: نیاز است گروه های مین زدایی با دقت و پایش بیشتر در منطقه و شهرها و روستاها در جهت پاکسازی اقدام و مردم نیز در صورت مشاهده هرگونه مواد منفجره بجا مانده از دوران دفاع مقدس به مسوولان اطلاع دهند.

وی با اشاره به سوابق دهلران در دفاع مقدس تاکید کرد: افراد در صورت مشاهده مواد منفجره از دستکاری آنها خودداری کنند.

فرماندار ویژه دهلران اظهار داشت: کار انفجار ۲۰۰ گلوله و مواد منفجره کشف شده در منطقه تنگ تاپو با حضور گروه های مین زدایی انجام و نیاز است مردم تا پاکسازی کامل از تردد در این منطقه خود داری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق