مرجوعی محصولات کشاورزی، دروغ جدید برخی رسانه‌ها


مرجوعی محصولات کشاورزی، دروغ جدید برخی رسانه‌ها

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اتفاقاتی که به تازگی در خصوص برخی محصولات کشاورزی رخ داد، به این دلیل بوده که شرایط کشور مقصد برای صادرات محصولات ما تغییر کرده و هر کشور استاندارد‌های خاص خود را در اینباره دارد.

مرجوعی محصولات کشاورزی، دروغ جدید برخی رسانه‌ها

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: شاپور علایی‌مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی به ایران گفت: به طور کلی محصول مرجوعی از کشور‌ها نداریم و آنچه در فضای مجازی در این باره منتشر می‌شود نادرست است، چون مرجع اظهار نظر در زمینه مسائل سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی دو نهاد سازمان حفظ نباتات کشاورزی و سازمان غذا و دارو هستند.

او افزود: اتفاقاتی که به تازگی در خصوص برخی محصولات کشاورزی رخ داد، به این دلیل بوده که شرایط کشور مقصد برای صادرات محصولات ما تغییر کرده و هر کشور استاندارد‌های خاص خود را در این باره دارد؛ مثلا روسیه و اتحادیه اوراسیا مقرراتی در این باره دارند که گاهی هم آن‌ها را تغییر می‌دهند و زمانی که آن قوانین را تغییر می‌دهند باید پست‌های قرنطینه گواهی‌هایی صادر کنند که منطبق بر استاندارد‌های آن‌ها باشد.

او تاکید کرد: با تغییر شیوه نامه‌های بهداشتی روسیه از محصول به بستر‌های تولید و تاکید بر مراقبت از سلامت جامعه، نیاز به گواهی سلامت هم باید ضمیمه مدارک صادرکننده‌ها باشد.

سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران هم گفت: 9 کانتینر فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران در مسکو مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گرفته و هیچ موردی از سموم در آن‌ها مشاهده نشده است.

او افزود: درباره سیب زمینی هم موضوع وجود نوعی میکروب در خاک بود که در جلسات مشترک با طرف‌های ازبکستانی مشکل مرتفع شد.

سیدرضا نورانی در ادامه در خصوص توقف صادرات کیوی به هند هم توضیح داد: کشور هند وجود قارچی به نام شپشک توت در محموله‌های کیوی ایرانی را دلیل اصلی توقف صادرات به این کشور عنوان کرده است.

او افزود: حتما باید در جلسات مشترک با آن‌ها برای اثبات وجود نداشتن این آفت شرکت می‌کردیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تاکید کرد: با دست روی دست گذاشتن مشکل تولیدکنندگان سه استان شمالی کشور برطرف نمی‌شود.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | اولین تصاویر از تفنگ تیرانداز ماهر Microwave در جنگ اوکراین