امیرالمومنین امام علی(ع) تجلی انسان کامل و بهترین الگو برای انسان هستند


 امیرالمومنین امام علی(ع) تجلی انسان کامل و بهترین الگو برای انسان هستند

امام جمعه موقت با تاکید بر عدم تفکیک بین اعتقاد، اخلاق و شریعت گفت: امیرالمومنین امام علی(ع) تجلی انسان کامل و بهترین الگو برای انسان هستند و بنابراین انسانها باید در این مسیر و موازین حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در کلاس درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی (ره) به سخرانی پرداخته و گفت: پروردگار عالم فیض تام هستند که همه موجودات از کرم و بخشش او بهره مند می شوند، اگر زمانی کرم خدا بر روی انسانی بسته شود این حجاب را خود فرد ایجاد کرده است، در واقع فرد استعداد و قابلیت عبادت خدا را از دست داده است.


تولیت حوزه علمیه امام خمینی (ره) بیان کرد: اولین نکته بندگی خدا احراز قابلیت و صلاحیت دریافت نور محبت خداوند است، زندگی انسان باید در جهت جلب رضایت خداوند باشد، در این صورت می تواند به همه چیز برسد.


امام جمعه موقت تهران با اشاره به محدود بودن عمر انسان و موجودات، اظهار داشت: عمر آدمی و موجودات محدود است، بنابراین در این فرصتی که پروردگار عالم به انسان داده است باید به دنبال علمی برود که انسان را تا ابد تامین کند، و بتواند توشه لازم برای آخرت خود فراهم کند.

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) در خصوص بزرگان که سه علم را ضروری دانسته اند، ادامه داد: اعتقاد و حکمت مبنا و پایه اساسی است تا انسان در راه خداوند گام بردارد، از این رو بعضی از بزرگان از جمله مرحوم حائری در کلاس اخلاق، درس اعتقادات را نیز برگزار می کردند.


وی ادامه داد: اگر انسان اعتقاد به قدرت لایتناهی خداوند داشته باشد، حیات مطلق و هستی خود را در حیطه خداوند می داند و به سمت خدا حرکت می کند، از این رو باید خدا را در نظر بگیرد، و از رذایل اخلاقی دوری کند، اعتقاد به اینکه خداوند متعال بر همه چیز ناظر است از این رو بین انسان و خداوند یک قدم فاصله بیشتر نیست.


امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه فراگیری علم کلام جز واجبات طلبه ها است، اضافه کرد: طلبه در سه مرحله اخلاق، اعتقادات و شریعت عالم می شود، در غیر اینصورت عمر او تباه می شود، علم اخلاق فقه اواسط، علم اعتقاد فقه اکبر و شریعت فقه اصغر است و همه اینها با هم مرتبط هستند، در واقع همه گناهان، گناه کبیره هستند و می توانند تمامی فضایل اخلاقی انسان را کمرنگ کنند.


استاد اخلاق ادامه داد: جهان را خداوند آفریده است و زندگی را به انسان واگذار کرده است در واقع نفی ولایت نفع قدرت خداوند است، ولایت محض توحید است، لذا اگر اعتقادات درست نباشد اعمال خیر و نیکی به هیچ دردی نمی خورد، در واقع ایمان و عقیده در تحصیل فضایل اخلاقی انسان نقش مهمی دارند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: اعتقاد، اخلاق و شریعت مانند یک زنجیر به هم متصل و غیر قابل تفکیک هستند، و امیرالمومنین امام علی(ع) تجلی انسان کامل و بهترین الگو برای انسانها هستند، بنابراین انسان باید در این مسیر و موازین حرکت کند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید