41 هزار گنبدی کارت ملی هوشمند ندارند


41 هزار گنبدی کارت ملی هوشمند ندارند

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره ثبت احوال گنبدکاووس گفت: تاکنون 91.5 درصد از جمعیت واجد شرایط این شهرستان معادل 204 هزار و 572 نفر کارت ملی هوشمند دریافت کردند و حدود 41 هزار نفر هم در نوبت صدور کارت هستند.

به گزارش ایرنا، جلیل‌گلدی امانزاده روز دوشنبه در نشست شورای ثبت وقایع حیاتی گنبدکاووس اظهارداشت: این شهرستان در مجموع ۳۷۳ هزار و ۳۱۶ نفر جمعیت دارد که ۲۷۱ هزار و ۷۹۲ نفر آنان با سن بالای ۱۵ سال واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند.

وی گفت: ۱۴ هزار نفر از مجموع کسانی که هنوز برای کارت ملی اقدام نکرده اند دانش آموزان واجد شرایط و بخشی هم جامعه روستایی گنبدکاووس هستند که هماهنگی‌های لازم با آموزش و پرورش و نهادهای حمایتی و دهیاری‌ها برای معرفی این افراد به منظور دریافت کارت هوشمند ملی در حال انجام است.

مرحله آزمایشی صدور کارت هوشمند ملی در بهمن سال ۱۳۸۸ در استان قم و با ثبت نام از ۵۳ نفر از اعضای خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان آغاز شد و پس از آن در تمامی استان‌ها از جمله گلستان با فراهم شدن ساز و کار مناسب، عملیاتی شد.

تولد ماهانه هزار و ۲۱ کودک در گنبدکاووس

رییس اداره ثبت احوال گنبدکاووس افزود: ماهانه به طور میانگین هزار و ۲۱ کودک در بیمارستان‌های این شهرستان متولد می‌شوند که ۵۳ درصد آنان ساکن گنبد هستند و طبق قانون خدمات ثبت احوال بر اساس محل سکونت به افراد ارائه می‌شود.

امانزاده اظهارداشت: والدین ۴۷ درصد کودکان متولد شده در گنبدکاووس ساکن سایر استان‌ها و شهرهای شرق گلستان هستند که امکان صدور شناسنامه برای فرزندان آنان در گنبد وجود ندارد.

افزایش آمار ازدواج و طلاق در گنبدکاووس

رییس اداره ثبت احوال گنبدکاووس گفت: امسال ۲ هزار و ۲۵۷ واقعه ازدواج و ۵۵۹ واقعه طلاق در شهرستان ثبت شد که در مقایسه با سال گذشته به ترتیب هفت و ۱۳.۲ درصد بیشتر شد.

امانزاده همچنین گفت که امسال محمد، آیهان، محمدصفا، ماهان، امیرعلی، محمدطاها، محمدیاسین، محمدصدرا و یاسین در پسران و حلما، مروه، سلین، سدنا، آسنا، مرسانا، سودا، فاطمه، ثنا و اسرا ۱۰ در دختران جزو اسامی پرطرفدار انتخاب شده از سوی خانواده‌های گنبدی بود.

41 هزار گنبدی کارت ملی هوشمند ندارند

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس هم در این نشست با اشاره به سیاست‌های ابلاغی صیانت از جمعیت توسط مقام معظم رهبری درسال ۹۳، گفت: هم اکنون نرخ باروری کشور ۱.۶۵ و این شهرستان حدود ۲ است.

فرهاد بدیعی، افزایش سن ازدواج و میزان طلاق، بالا رفتن سن بانوان در هنگام بارداری و کاهش تمایل به فرزندآوری را از چالش‌های تاثیرگذار در کاهش نرخ جمعیت جوان در کشور برشمرد و افزود: هم اکنون متوسط سن ازدواج در زنان ۲۴ و مردان ۲۸ سال و میانگین سن مادران در نخستین فرزندآوری ۲۸ سال است.

جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گنبدکاووس هم در این نشست از مسوولان خواست با انجام تحقیقات میدانی علل افزایش طلاق را شناسایی و راهکارهای مقابله با آن را ارائه دهند.

سرهنگ سیدیحیی قاضوی افزود: توجه بیشتر به آموزش مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج، کمک خیران و نهادهای حمایتی در تامین جهیزیه و تشویق جوانان به ازدواج، جلوگیری از کم اهمیت جلوه دادن مساله طلاق و کمک به تکریم جایگاه خانواده و اقدامات فرهنگی مختلف در فضاهای مجازی و از طریق رسانه‌ها می‌تواند به کاهش آمار طلاق کمک کند.

فرزانه جعفری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گنبدکاووس هم در این نشست ترویج فرهنگ فرزندآوری، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع ازدواج و توجه بیشتر به مادران باردار را از راهکارهای موثر در کمک به افزایش جمعیت دانست.

گنبدکاووس با بیش از ۳۷۳ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی