صاحبان نفوذ پشت پرده ساخت و سازهای غیرمجاز کاشمر


صاحبان نفوذ پشت پرده ساخت و سازهای غیرمجاز کاشمر

دیگر مانند گذشته نیست که بخواهی شب‌ها در میان باغ‌ها به دنبال صدای ساخت‌وساز غیرمجاز متخلفان باشی، مدت‌ها می‌شود که اگر در روشنایی روز هم سری به مناطقی مانند کلاته‌بزی، حسین‌آباد، اراضی حجتیه، پشت بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) در کاشمر بزنی شاهد فعالیت افراد متخلف که با خیال راحت زمین‌ها را قطعه‌بندی کرده و مشغول ویلاسازی و دیگر ساخت‌وسازها هستند،...

حتی بوده ملکی بر اساس حکم صادره، پلمب گردیده ولی مالک با جسارت تمام به ساخت‌وساز غیرمجاز خود ادامه داده‌است. برخی می‌گویند نحوه برخورد متولیان با زمین‌خواران در این شهر تغییر کرده به ‌طوری‌ که می‌گذارند ابتدا بدون هیچ‌گونه مجوزی، باغ ویلاهای چند صد متری لاکچری احداث شود، سپس تشکیل پرونده می‌دهند که در بسیاری موارد هم دیگر حکمی برای تخریب صادر نمی‌شود و در گیرودار کمیسیون‌های مختلف به فراموشی سپرده می‌شود.

گواه این ادعا را می‌توان روییدن قارچ‏ گونه ساختمان‌های غیرمجاز در کلاته ‏بزی دانست؛ منطقه‌ای که به دلیل عدم ورود به‌ موقع متولیان اکنون به بهشت ویلاسازان غیرمجاز و شهرکی لاکچری با باغ ویلاهای چند صد متری و مکانی امن بدون کمترین مزاحمتی برای ساکنان تبدیل شده و حال همین افراد در تلاش برای تبدیل این منطقه به روستا هستند که با این وضعیت بعید نیست، صبح از خواب بیدار شویم و خبر صدور این مجوز هم اعلام شود.

کارمندان دستگاه‌های دولتی و شهرداری مالکان باغ ویلاهای غیرمجاز

یکی از اعضاء شورای شهر کاشمر در همین خصوص به ایسنا گفت: متخلفانی که در سال‌های قبل باغ ویلا و ساختمان‌های غیرمجاز در حاشیه شهر و محل کلاته‌بزی احداث کرده‌اند، اکنون مدعی دریافت خدماتی مثل آب و برق و گاز هستند.

محمد صادقی افزود: اگر چه از سال‌های گذشته ساخت و سازهای غیرمجاز را شاهد بودیم، اما چند سالی می‌شود که موضوع احداث باغ ویلاهای غیرمجاز شدت گرفته است، طی چند ماه گذشته به دلیل تغییراتی که در مدیریت شهری ایجاد شد و از سویی عدم نظارت دقیق از سوی ادارات متولی، شاهد افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز هستیم.

این عضو شورای شهر بیان کرد: طی سال‌های اخیر بسیاری از افرادی که وضعیت مالی خوبی دارند از یک‌ سو اقدام به خرید زمین‌های کشاورزی حتی در حریم شهر کرده و شروع به ساخت و ساز و احداث باغ ویلای غیرمجاز نموده و از سوی دیگر خدماتی از ادارات آب و برق دریافت کرده‌اند.

صادقی گفت: اگر چه برخی از این بناهای غیرمجاز، پلمب می‌شوند اما شبانه و یا با استفاده از روش‌های دیگر، ادامه کار را انجام می‌دهند و وضعیت بنا را به مرحله‌ای می‌رسانند که دیگر تخریب صورت نگیرد.

قانون باید برای همه به صورت یکسان اجرا شود

وی با اظهار تأسف از اینکه بسیاری از باغ ویلاهای غیرمجازی که در نقاط مختلف از جمله کلاته‏ بزی ساخته شده از کارمندان دستگاه‌های دولتی، کارکنان شهرداری و پزشکان، وکلا و افراد ذی‌نفوذ است؛ اظهار کرد: متأسفانه مشاهده می‌شود اگر باغداری برای جلوگیری از سرقت محصولات و یا دام‌هایش دیواری احداث می‌کند بلافاصله تخریب می‌شود، اما بنای متخلفان باغ ویلاها تخریب نمی‌شود در صورتی که قانون باید برای همه به صورت یکسان اجرا شود.

وی عنوان کرد: برخلاف گذشته که کار ساخت باغ ویلاهای غیرمجاز در شب انجام می‌شد اکنون این اقدامات بی‌هیچ تهدید و هراسی در روز انجام می‌شود که این نشان می‌دهد؛ متخلفان جری‌تر شده‌اند، حتی گشت حریم به دلیل جلوگیری از احداث باغ ویلای غیرمجاز، از سوی متخلفان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شیشه‌های ماشین آن‌ها را متخلفان شکسته‌اند.

این عضو شورای شهر بیان کرد: این متخلفان که به‌ صورت تیمی هم کار می‌کنند وقتی نیروهای شهرداری می‌خواهند جلوی ساخت‌وساز غیرمجاز آن‌ها را بگیرند بالغ‌ بر یک صد نفر از زنان را تحریک می‌کنند تا با تجمع نگذارند تخریبی صورت بگیرد و این حربه‌ای برای متخلفان شده است.

وی یادآور شد: خوشبختانه طی ماه‌های اخیر با ورود دادستان به پرونده ساخت و سازهای غیرمجاز و اعلام دستورهای ویژه به دستگاه‌های متولی کمتر شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز هستیم.

دادستان کاشمر در همین خصوص نیز در راستای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز از برگزاری تلفیقی شورای حفظ حقوق بیت‌المال دادگستری و کارگروه ویژه پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز فرمانداری خبر داد و افزود: با توجه به مقررات قانونی موجود در این خصوص و همچنین هماهنگ با مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان، مصوبات خاصی در راستای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام شد که تمامی نهادهای متولی ملزم به اجرای آن هستند.

غلامرضا طالعی تصریح کرد: بسیاری از ساخت‌وسازهای غیرمجازی که اکنون در حال انجام است، توسط برخی بسازبفروش‌های متخلف انجام می‌شود که اقدامات این افراد موجب می‌شود تا مجدداً شاهد افزایش قیمت املاک و برخی سوء استفاده‌ها در این مناطق باشیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز منطقه حسین‌آباد و اراضی حجتیه به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

دادستان کاشمر مطرح کرد: کارگروه مشترکی با حضور همه نهادهای متولی، اعم از فرمانداری، فرماندهی انتظامی، اداره اطلاعات، جهاد کشاورزی، شهرداری و دیگر متولیان امر تشکیل و زیر نظر شورای تأمین شهرستان انجام وظیفه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه این اقدامات برای سایر مناطقی که تصرف اراضی ملی و ساخت و سازهای غیرمجاز در آن‌ها انجام شده قابل اجراست، افزود: اولویت اول برخورد با ساخت و سازهای جدید است.

ضرب‌‏الاجل برای متخلفان

دبیر کارگروه ویژه پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز کاشمر در همین خصوص به ایسنا گفت: از ابتداء امسال تا کنون بیش از ۳۴ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی تخریب شده است، اگرچه برخی ساخت و سازهای غیرمجاز انجام شده در اراضی حسین‌آباد قدمت دیرینه‌ای دارند، اما چون طی ماه‌های اخیر این ساخت و سازها افزایش بیشتری داشته پیگیری‌ها و برخوردها شدت یافته است.

محمد شجعی با بیان اینکه کاشمر جزء پنج یا ۶ شهرستان اول استان در زمینه تغییر کاربری‌ها در حریم شهر است، مطرح کرد: چون ساخت و سازهای غیرمجاز بیشتر در منطقه حسین‌آباد و حجتیه افزایش داشته در این خصوص دستورهای خاصی از سوی دادستان به تمامی نهادهای متولی ابلاغ شده و همه موظف به اجرا هستند.

وی افزود: بر اساس قانون اگر دستگاه‌های خدمات‏ رسان دولتی مانند آب، برق و گاز در این زمینه تخلف کنند و بدون مجوز خدماتی به متخلفان ارائه دهند؛ ضمن انفصال از خدمت و حبس، به جزای نقدی هم محکوم می‌شوند.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ به بعد اگر دستگاه‌های خدمات‌رسان به واحدها و باغ ویلاهای غیرمجاز به صورت موقت و دائم خدماتی ارائه داده باشند تخلف کرده و باید پاسخگو باشند، افزود: اگر قبل از دریافت مجوز تغییر کاربری، آجری روی هم گذاشته شود برابر قانون برخورد خواهد شد.

دبیر کارگروه ویژه پیشگیری افزود: در حریم شهر۵۰ تا۶۰ درصد و در خارج حریم شهر ۷۰ تا ۸۰ درصد ساخت و سازهای انجام شده در اراضی کشاورزی صورت گرفته است.

حال که بر اساس قانون، تمام ساخت و سازها در اراضی کشاورزی داخل و خارج از حریم شهرها و خارج از محدوده ممنوع است، امید می‌‎رود با پیگیری و ورود جدی دستگاه قضا، فرمانداری و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ابتدا باغ ویلا و بناهایی غیرمجاز مدیران و افراد صاحب نفوذ شناسایی و قلع قمع شوند تا شاهد رشد قارچ این‌گونه بناهای غیرمجاز در شهرستان نباشیم، نکند که صبح از خواب بیدار شویم و ببینیم که برای کلاته‌بزی که تمامی باغ ویلاهای آن غیر مجاز احداث شده چون فقط کارمندان ادارات و شهرداری و صاحبان نفوذ این شهر هستند مجوز روستا صادر کرده باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر خورشید منفجر شود چه بلایی سر زمین می‌آید؟