مروری بر باورهای مردم جنوب فارس درباره اقامه نماز طلب باران


مروری بر باورهای مردم جنوب فارس درباره اقامه نماز طلب باران

لارستان- ایرنا- نماز طلب باران دوشنبه ششم دیماه 1400 به امامت حجت الاسلام محمد رمضانی امام جمعه موقت لار و با حضور قشرهای مختلف مردم و مسئولان و مدیران اجرایی در جوار قبور مطهر شهدای گمنام شهر لار برگزار شد.

در این آیین معنوی مردم خداجوی و مومن لارستان پس از اقامه نماز، با ذکر دعا و نیایش از درگاه خداوند متعال طلب و درخواست نزول باران و رحمت الهی کردند.

باران خواهی ریشه ای دیرینه در فرهنگ ها، آیین ها و نماد ونمودهای فرهنگی و آیینی در اقصی نقاط کشورمان نیز داشته است.

یافته های تاریخی و پژوهش ها و نگاهی به گذشته نشان می دهد که پیوند میان آب و آیین‌های مذهبی همواره در آیین هاو ادیان مختلف وجود داشته که در دوران پس از اسلام نیز دعا و نیاش و نماز طلب باران رنگ و شکوهمندی بیشتری به خود گرفت و مسلمانان بویژه مردم در اقصی نقاط کشورمان در سال هایی که بیم خطر خشکسالی کم بارشی می رود با ذکر و دعا و توسل بر ائمه اطهار (ع) جلوه های با شکوهی از این پیوند و ارتباط معنا دار باران خواهی با مذهب و آیین های دینی را به نمایش گذاشته اند.

مردم شهرهای جنوب فارس به دلیل شرایط و موقعیت خاص آب و هوایی و گرم و خشک بودن، قدر و منزلت و جایگاه آب را خوب می دانند؛ اینجا به سرزمین آب انبارها شهرت دارد و ارج گذاشتن به آب و خودداری از هدر دادن و آلوده نساختن آن از همان دوران‌های کهن در فرهنگ دیرینه مردم این سامان ریشه‌ای بس باشکوه و ژرف داشته است.

همچنین ویدیویی با عنوان "الله بده بارون" که در حقیقت همان دعای طلب باران از درگاه ایزدمنان است از سوی یک دختر بچه اهل شهرستان اوز فارس به نام آلما ارژنگ با گویشی محلی و زیبا وبا چاشنی اخلاص و با دلی پاک و بی ریا این روزها در سطحی گسترده و با شمار بازدیدهای بالا در حال دست به دست شدن است.

خشکی هوا و در نتیجه کمبود و نیاز شدید به آب باعث شده است که مردم این خطه به کاوش آب در اعماق و ژرفای زمین و انبار کردن آن دست بزنند و اینگونه به معماری و ساخت آب انبارها روی بیاورند.

مدیراداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز در همین زمینه گفت: آب عامل حیاتی زندگی برای همه موجودات کره خاکی به خصوص برای مردم جنوب فارس است و باران خواهی و نماط طلب باران یکی از سنت های زیبای دیرینه و رایج در بین مردمان این خطه است.

فروغ هاشمی معتقد است که در سالهایی که بارش باران کم است و برکه ها (آب انبار،محل ذخیره سنتی آب ) و چاه ها و زمین های کشاورزی درانتظار قاصد باران به سر می برند تا جان بگیرند و طبیعت و محیط زیست حیاتی دوباره گیرد، در این لحظات و روزهای سخت مردم در شهر و روستا به درگاه خداوند پناه می برند و از پروردگارشان طلب رحمت و لطف و مهربانی می کنند.

او اظهار داشت: مردم در این مدت به ذکر و دعا و نیایش می ایستند، روزه می گیرند و نماز باران می خوانند و به طور معمول در دشت یا صحرایی که زمین از بی آبی ترک برداشته و چشم به آسمان دوخته است و یا در مصلی و مسجد مقدمات آیین های دعای باران را فراهم می کنند.

هاشمی گفت: مردم در این شرایط سخت رو به قبله می ایستند ونماز اقامه می کنند؛ البته قبل از آن مردم نیز از باخبر شدن زمان مراسم دعای باران روزه می گیرند و دعا می خوانند و اعتقاد دارند که خداوند دعای روزه دار را زودتر اجابت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: روزی که قرار است نماز برگزار شود روزه داران در محل جمع شده و از ته دل و عمق جان و با نیتی پاک و با اشک در چشم توبه می کنند و از خداوند بلندمرتبه می خواهند که نظری به حال بندگانش داشته باشد ودعای آنها را قبول و همه بندگان را از رحمت (باران) برخوردار کند.

این کارشناس فرهنگی در شهرستان اوز افزود: در گذشته و حتی امروزه برای احیای این سنت زیبا زنان و کودکان و نوجوانان به در خانه ها رفته و در می زنند "الله بده بارون" را با هم زمزمه می کنند.

وی تصریح کرد: یک نفر به عنوان سردسته گروه می شود و با دست به سوی آسمان دعای الله بده باران را می خواند و بقیه نیز با "یارب بده تو بارون " جواب می دهند و او را همراهی می کنند.

هاشمی افزود: صاحب خانه هم با هدیه ای که گاه شامل پول نقد وبرنج‌ و شکر و برخی تنقلات دیگر از آنها استقبال می کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز می گوید: پول های جمع آوری شده هم نذر آش یا حلیم برای نمازگزاران می شود.

این روزها که ترنم زیبای بارش ها در جای جای ایران سرازیر است و خبرها همه از میزان بارش های سیل آسا و سپیدی باشکوه برف حتی بالای دو متر حکایت دارد اینجا و در شهرهای جنوبی فارس تنش های شدید آبی زندگی را بر مردم و ساکنان بسیار سخت و طاقت فرسا کرده و آنها بیش ازهر جای ایران منتظر نزول رحمت الهی و بارش های پربرکت هستند.

میزان بارش ها از سال زراعی گذشته تاکنون در منطقه لارستان بزرگ و شهرهای جنوبی فارس به کمتر از ۵۰ میلی متر گزارش شده است.

ویدیویی با عنوان "الله بده بارون" که در حقیقت همان دعای طلب باران از درگاه ایزدمنان است از سوی یک دختر بچه اهل شهرستان اوز فارس به نام آلما ارژنگ با گویشی محلی و زیبا وبا چاشنی اخلاص و با دلی پاک و بی ریا این روزها در سطحی گسترده و با شمار بازدیدهای بالا در حال دست به دست شدن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل