کتاب «سرزمین بی‌فصل» رونمایی شد + تصاویر/ شهید تقوی‌فر؛ از مبارزه با داعش تا حضور صمیمی در خانواده


کتاب «سرزمین بی‌فصل» رونمایی شد + تصاویر/ شهید تقوی‌فر؛ از مبارزه با داعش تا حضور صمیمی در خانواده

کتاب «سرزمین بی‌فصل» به نویسندگی سمیه عظیمی بعد از ظهر امروز با حضور مقامات کشوری و لشکری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیین رونمایی از کتاب «سرزمین بی‌فصل» بعد از ظهر امروز دوشنبه همزمان با هفتمین سالگرد شهادت شهید حاج حمید تقوی‌فر با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی شیرازی نماینده سابق ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، امیر سرتیپ سهرابی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانواده شهید تقوی‌فر و جمعی از همرزمان و دلدادگان به شهدا در تالار رودکی برگزار شد.

* از حضور دو فرمانده در سپاه قدس پس از شهادت حاج قاسم تا اقدامات شهید تقوی‌فر

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیرازی نماینده سابق ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه، این کتاب را گوشه‌ای از عظمت سردار تقوی‌فر عنوان کرد و گفت: سردار تقوی‌فر در جای‌جای تاریخ انقلاب اسلامی حضور پررنگ داشته‌است چه در مبارزات انقلاب اسلامی، چه در دفاع مقدس و چه پس از آن در دفاع از حرم.

وی با اشاره به تلاش‌های شهید همدانی و تقوی‌فر در راستای دفاع از حرم اظهار داشت: اگر حاج قاسم، حاج قاسم شد و در عراق و سوریه درخشید و باعث شکست داعش در این کشورها شد به این دلیل است که امثال شهید تقوی‌فر در کنار ایشان بودند.

نماینده سابق ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: حاج قاسم نامه‌ای دارد که پس از جنگ آن‌را نوشته‌ است. در این نامه شهید قاسم سلیمانی خطاب به شهدای لشکر 41 ثارالله می‌نویسند، «اگر قاسم، قاسم شد به خاطر شما بود.» برای همین می‌گویم اگر حاج قاسم، حاج قاسم شد به خاطر شهید نوری‌همدانی و شهید تقوی و سایر شهداست.

حجت الاسلام‌والمسلمین شیرازی با تاکید بر اینکه شهدا باعث اقتدار جمهوری اسلامی ایران شده‌اند؛ ابراز کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده‌های نیروهای مسلح می‌فرمایند «هرکجا مرد موفقی هست در کنار او زن موفقی نیز حضور دارد.» برای همین حضور یک زن همراه، صبور و مومن در کنار شهید تقوی‌فر باعث شده ایشان نیز بدرخشد.

وی با اشاره به کتاب سرزمین بی‌فصل که قسمتی از زندگی شهید تقوی و همسرشان است، افزود: این کتاب یک نما از دوره زندگی شهید تقوی‌فر با همسرشان است که بر پایه ایمان، تقوا، صبر و دفاع از ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته و تا پایان نیز همین‌گونه بوده‌ است.

نماینده سابق ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه با اشاره به شهادت حاج قاسم سلیمانی در 13 بهمن‌ماه 1398 یادآور شد: زمانی که حاج قاسم، شهید و حکم آقای قاآنی ابلاغ شد، به سردار اعلام کردم، یک فرمانده رفت و الان سپاه قدس دو فرمانده دارد. چراکه روح شهید حاکم بر نیروی قدس خواهد بود.

حجت الاسلام‌و‌المسلمین شیرازی کتاب «سرزمین بی‌فصل» را دارای کشش و جاذبه برای خواننده عنوان کرد و گفت: این کتاب یک شکل داستانی دارد و مخاطب را به‌همراه خود می‌کشاند و بسیار زیبا و روان، مسیر حرکت زندگی ایشان را ترسیم می‌کند.

وی در پایان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «کتاب خواندن باید مثل خوردن و خوابیدن وارد زندگی ملت ایران شود.» ابراز امیدواری کرد که با تبلیغ کتاب‌های خوب می‌بایست کتاب‌های مناسب در اختیار ملت ایران قرار بگیرد.

* کتاب «سرزمین بی‌فصل»؛ روایت زیبا از یک زندگی جهادی

در ادامه این مراسم یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب سرزمین بی‌فصل را روان و پیش‌برنده خواند و گفت: این کتاب توصیفات صمیمی و تاثیرگذار از زندگی شهید تقوی‌فر دارد و می‌تواند نمونه خوبی برای مخاطبان از یک زندگی جهادی و صمیمی باشد.

وی ادامه داد: برخی‌ها گمان می‌کنند که زندگی جهادی زندگی شیرین و صمیمی نیست؛ اما زندگی بزرگان جهاد نشان می‌دهد که مردان جهاد، مردان زندگی نیز بوده‌اند و لحظات شیرین زندگی را با خانواده خود به‌همراه داشته‌اند. هرچند عشق به ماورای زمین باعث شده که وابستگی به دنیا را رها کنند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار جمع‌خوانی این کتاب شد و افزود: به نظرم اگر کتاب صوتی این اثر منتشر شود کاری بسیار مناسب است؛ چراکه مخاطبان بیشتری را برای این کتاب به ارمغان خواهد آورد.

احمدوند در بخش پایانی صحبت‌های خود به موضوع ایجاد «جریان مردمی تولید اثر» پرداخت و گفت: برخی از مراکز تولید محتوا به دلیل محدودیت‌هایی نمی‌توانند آثار زیادی را منتشر کنند، به همین دلیل نیازمند یک حلقه واسط با عنوان «جریان مردمی تولید اثر» هستیم. این جریان می‌تواند برای ثبت و ضبط و نشر محتوا کمک جدی داشته باشد.

وی همچنین از توزیع این کتاب در کتابخانه‌ها خبر داد و گفت: ما برای ترویج این اثر حمایت و همکاری خود را اعلام می‌کنیم.

* شهید تقوی‌فر یک زاهد بی‌مثال

در ادامه این مراسم ابوالقاسم ساعدی همرزم شهید تقوی‌فر از کشور عراق ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شهید تقوی‌فر را یک فرد زاهد و با تقوا عنوان کرد و یادآور شد: زهد ایشان مثال‌زدنی بود، چراکه همیشه بیدار، روزه و اهل نماز اول وقت بودند و بنده در صحرا، تالاب و مناطق مختلف با ایشان زندگی کردم.

وی با اشاره به نقش ویژه شهید در سازماندهی عملیات و اقدامات علیه دشمن تصریح کرد: شهید تقوی‌فر در بیشتر عملیات‌ها حضور و در برخی رهبری عملیات را برعهده داشتند و اقدامات ایشان باعث شد که آمریکایی‌هایی برای کسب اطلاعات از ایشان جایزه و مبلغی را تعیین کنند.

این همرزم شهید تقوی‌فر با بیان اینکه شهید تقوی‌فر هیچ‌گاه ترس را به وجود خود راه نداد، بیان کرد: اسم شهید تقوی‌فر پس از شهادت در کنار شهدای بزرگ اسلام قرار گرفت.

* کتاب سرزمین بی‌فصل را یکسره خواندم/لزوم ساخت فیلم درباره زندگی شهید تقوی‌‌فر

همچنین مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی روایت کتاب سرزمین بی‌فصل را بسیار مناسب خواند و گفت: زمانی که کتاب را در اختیار بنده قرار دادند تا زمانی که آن را تمام نکردم روی زمین نگذاشتم و این کتاب را با دقت یکسره خواندم.

وی به تلاش‌های شهید تقوی‌فر علیه رژیم پهلوی اشاره کرد و گفت: شهید تقوی‌فر چه در زمان تثبیت انقلاب اسلامی و چه در دوران دفاع مقدس و چه پس از آن به عنوان مدافعان حرم، نقش ویژه‌ای برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفا کردند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی شهید تقوی‌فر را یکی از معدود رزمندگان به دلیل استمرار در جبهه جهاد برشمرد و گفت: شهید تقوی‌فر تا آخرین لحظات در سنگر جهاد حضور داشت که این یکی از ویژگی‌های فوق العاده ایشان است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی خواستار تهیه سریال و فیلم از زندگی شهید تقوی‌فر شد و افزود: شجاعت و دلیری شهدا باعث شده که همچنان جمهوری اسلامی ایران پابرجاست. برای همین ما باید این قهرمانان را به ملت ایران معرفی کنیم.

* کتاب سرزمین بی‌فصل ادای دین شهید تقوی‌فر به همسرش است

سمیه عظیمی نویسنده کتاب در ادامه آیین رونمایی از کتاب «سرزمین بی‌فصل» با بیان اینکه تمام ویژگی‌های شهید را نمی‌توان در کتاب نوشت؛ به دو ویژگی شهید تقوی‌فر اشاره کرد و گفت: ایشان 31 سال روزه بودند و در زمان شهادت نیز در حالت روزه شهید شدند. دومین ویژگی ایشان حضور پررنگ در میان خانواده است، هرچند ایشان از فرماندهان اطلاعات عملیات بوده و می‌بایست در مناطق عملیاتی حضور پیدا می‌کردند، اما زمانی که میان خانواده بودند حضور چشمگیر و پررنگی داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود صبر و مقاومت را از ویژگی‌های پروین مرادی همسر شهید تقوی‌فر عنوان کرد و گفت: ایشان با توجه به شرایط سخت کاری همسر، چهار فرزند را به خوبی پرورش دادند. در زمان گفت‌وگوی با ایشان، هر قسمتی را بازخوانی می‌کردیم، خانم مرادی به نقش شهید تقوی‌فر می‌رسیدند و از ایشان سخن می‌گفتند.

نویسنده کتاب سرزمین بی‌فصل ادامه داد: به نظر من کتاب سرزمین بی‌فصل ادای دین حاج‌حمید به همسر خود است.

همچنین در ادامه این مراسم پروین مرادی همسر شهید تقوی‌فر ضمن تقدیر از سمیه عظیمی نویسنده کتاب، گفت: قطعاً نمی‌توان 35 سال زندگی را در یک کتاب جمع کرد، برای همین نمونه‌هایی از آن را اعلام کرده‌ایم که امیدوارم مردم آن را بخوانند.

«سرزمین بی‌فصل» توسط سمیه عظیمی ستوده کاشانی تدوین و از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. پروین مرادی در «سرزمین بی‌فصل» روایتگر فراز و نشیب‌های 35 سال زندگی مشترک با شهید تقوی‌فر است. شهید تقوی‌فر که در میان مردم عراق به «ابومریم» معروف است، به‌عنوان فرمانده اطلاعات نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقش ویژه‌ای در مقابله با جریان تکفیری داعش در منطقه و دفاع از حرم داشت. حاج حمید تقوی فر در ششم دی‌ماه 1393 در جریان درگیری با تروریست‌های داعش، در منطقه «عزیز بلد» به شهادت رسید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد