آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام و شروع دور هشتم مذاکرات وین


آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام و شروع دور هشتم مذاکرات وین

هشتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+4 در وین آغاز شد.

آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام و شروع دور هشتم مذاکرات وین

به گزارش راهبرد معاصر با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین هشتمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به منظور رفع تحریم‌ها رسما در هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را بر عهده دارند.

علی باقری و هیأت همراه امروز بدین منظور وارد وین شدند. باقری نشستی سه جانبه با نمایندگان روسیه و چین داشت و پس از آن هم با انریکه مورا در نشستی دوجانبه به گفت‌وگو نشست. معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین با نماینده فرانسه در مذاکرات نیز به صورت دوجانبه ملاقات و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز گفت که در مذاکرات وین سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم و افزود: باید به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: ما در وین هستیم که در اولین فرصت به توافقی خوب برسیم که متضمن منافع ایران ذیل برجام باشد. توافقی که اطمینان حاصل کنیم آمریکا بار دیگر حقوق بین‌الملل را به مسخره نمی‌گیرد، توافقی که مطمئن شویم آنچه آمریکا در روی کاغذ متعهد می‌شود هم با تضمین‌های عینی که از آن می‌گیریم در عمل هم نتایج آن را مشاهده کنیم.

خطیب‌زاده بیان کرد: این‌ها اگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن حاصل شود ما استقبال می‌کنیم ولی آن‌چه برای ایران مهم است این است که برای ایران هیچ کدام از این تاریخ‌های ساختگی قرارداد الزام آور نیست و هدف ما تنها رعایت خطوط قرمز و منافع مردم است. ما به وین می‌رویم که به نتیجه برسیم و نتیجه برای ما مهم است نه این کارزارهای رسانه‌‌ای.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد: در گفت‌وگوهای وین نگاهمان همواره رو به جلو بوده است. توصیه ما به تمام کشورهایی که امروز بعدازظهر گفت‌وگوها را در وین برگزار می‌کنند این است که با عزم رسیدن به یک توافق خوب به وین بیایند. آن‌چه برای جمهوری اسلامی ایران تحمل ناپذیر است که برخی طرف‌ها با اشتباه محاسباتی فکر کنند وقت و انرژی جمع را با کمپین‌های ضد اطلاعاتی و یا اخبار تحریف شده تلف کنند و یا در مذاکرات به دنبال خواسته‌هایی فراتر از برجام باشند و یا این‌که تصور کنند می‌توانند منافعی کمتر از آنچه در برجام است برای ایران قید شده برای ایران قائل شوند. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، وین پایتخت اتریش در دور هفتم مذاکرات نیز ۱۴ روز میزبان هیأت‌های مذاکره کننده بود. مذاکراتی که هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد. البته در این میان آنگونه که حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد کارشناسان ایرانی در وین باقی ماندند تا به مذاکرات ادامه دهند. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از این نشست اعلام کرد که در دور هفتم مذاکرات به دو سند جدید مذاکراتی در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای دست یافتیم که اینها دیگر سند پیش نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود، بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکرات دور بعدی خواهد بود./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس