تبیین علمی انتظار در مکتب حاج قاسم همزمان با دهه فجر/ الگوی منتظر تراز باید معرفی شود


تبیین علمی انتظار در مکتب حاج قاسم همزمان با دهه فجر/ الگوی منتظر تراز باید معرفی شود

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی‌نژاد با شرح اهداف و محورهای همایش ملی «فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی»، گفت: این همایش با هدف تبیین علمی و آکادمیک مکتب حاج قاسم و معرفی الگوی تراز انتظار در دهه فجر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، همایش ملی «فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری و مشارکت نهادهای علمی حوزوی برگزار می شود. از این رو، با حجت الاسلام والمسلمین «حسین الهی‌نژاد»، رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه و دبیر علمی این همایش گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

تبیین علمی انتظار در مکتب حاج قاسم همزمان با دهه فجر/ الگوی منتظر تراز باید معرفی شود

همایش ملی «فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی» در چه محورهایی برگزار می شود؟

«مقدمات و مفاهیم فرهنگی انتظار در مکتب سلیمانی»، «شخصیت شناسی سردار سلیمانی بر اساس آموزه‌های انتظار»، «جایگاه راهبرد مقاومت در مکتب سلیمانی»، «مکتب سلیمانی برآمده از مکتب امامین انقلاب اسلامی»، «مکتب سلیمانی الگو بخش استکبار ستیزی و ظلم ستیزی»، «فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی»، «مبانی و شاخص های انتظار راهبردی در مکتب سلیمانی»، «جایگاه راهبرد انتظار در مکتب سلیمانی»، «نقش دوسویه انتظار و مقاومت در مکتب سلیمانی»، «مکتب سلیمانی پیام‌آور اتحاد و همبستگی مسلمانان جهان» و «آمادگی و زمینه سازی ظهور در مکتب سلیمانی» محورهای ده‌گانه ای است که برای این همایش ملی در نظر گرفته شده است.

ذیل این محورها، ریزمحورهایی نیز تعریف شده که درمجموع 100 مورد را شامل می شود و برای تبیین آنها نشست ها و پیش همایش هایی برگزار شده و می شود.

تقویم زمانی همایش با چه ترتیبی پیش بینی شده است؟

در سال 99 فراخوان این همایش اعلام شد، قرار بود ابتدا در 25 دی ماه 1400 برگزار شود اما بنابر برخی تغییرات همایش اصلی همزمان با دهه فجر و به صورت یک روزه و با حضور شخصیت های لشکری و کشوری در قم و سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود. برای این همایش یک روزه پنل های تخصصی به تناسب محورهای اصلی و فرعی نیز پیش بینی شده است.

چه اهدافی را با برگزاری همایش ملی «فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی» دنبال می کنید؟

همسو با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سردار سلیمانی را نباید به عنوان یک فرد بلکه باید به عنوان یک مکتب نگریست، مسئله بررسی علمی و آکادمیک این مکتب اهمیت یافت، بر این اساس موضوع را رصد کردیم و دریافتیم این مسئله کمتر مورد توجه علمی قرار گرفته لذا پیشنهاد برگزاری همایش ویژه قشر تحصیلکرده حوزه و دانشگاه مطرح شد تا از زاویه علمی، مکتب حاج قاسم را بررسی کنیم.

هدف دوم از برگزاری این همایش ماندگاری مکتب شهید سلیمانی است چون هر چه بیشتر با رویکرد علمی تبیین شود، ماندگارتر و نهادینه‌تر می شود. هدف سوم نیز بررسی تاثیرات مقاومت در ایران و در منطقه از منظر علمی و نهادینه سازی فرهنگ مقاومت است که کوشیده ایم با این همایش محقق شود.

درباره روند کیفی برگزاری همایش و اقداماتی که تاکنون انجام شده نیز برای مخاطبان توضیحاتی دهید.

مراکز مختلفی اعم از حوزوی و دانشگاهی ما را در برگزاری این همایش همراهی می کنند اما به صورت خاص سه نهاد، عامل اجرایی آن هستند شامل: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بنیاد شهید حاج قاسم سلیمانی و دفتر نشر مقام معظم رهبری (موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی).

برای این همایش پیش نشست های مختلفی را در شهرها و استان های مختلف برگزار کرده ایم چنان که تا کنون 20 نشست علمی با حضور محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه برگزار شده و نهایتاً پنج نشست دیگر هم تا قبل از روز همایش اصلی برگزار می شود.

علاوه بر این، بیش از 100 مقاله به دبیرخانه رسیده و 80 مقاله هم به صورت قراردادی برای تولید سفارش داده ایم، که بخشی از آنها به دست ما رسیده و در مرحله ارزیابی قرار دارد. نهایتا این مقالات در قالب مجلات علمی پژوهشی و مجموعه مقالات منتشر می شوند.

ریاست همایش «فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی» با حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دبیری علمی آن با من و دبیری اجرایی آن با سیدحامد شاهرخی است.

برگزاری همایش هایی از این دست چقدر در معرفی الگوهای امروزی و ملسموس منتظر تراز موثر است و چقدر از این منظر به برگزاری همایش های مهدوی اهتمام دارید؟

همایش های اینچنینی که اکنون در فرآیند برگزاری آن به سر می بریم و نیز همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» که در سال 98 برگزار شد با نگاه الگوگیری از انسان های تراز انتظار برگزار می شوند؛ اینها الگوی منتظران واقعی هستند همچون شهید سردا حاج قاسم سلیمانی که شاخصه های انتظار راستین را در سیره ایشان می توان دید. از این رو، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزاری همایش هایی از این دست را برای الگوبخشی به جامعه منتظر دنبال می کنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس