صرفه‌جویی میلیاردی با دادرسی الکترونیکی 60 درصد زندانیان تهرانی در سال جاری


صرفه‌جویی میلیاردی با دادرسی الکترونیکی 60 درصد زندانیان تهرانی در سال جاری

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری استان تهران گفت: در سال جاری دادرسی پرونده 60 درصد زندانیان تهران به صورت الکترونیکی انجام شده که در حدود 7 ماه گذشته باعث صرفه‌جویی 3 میلیارد تومانی شده است.

محسن مقدس سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت دادرسی الکترونیک و استفاده از این سیستم در محاکم استان تهران گفت: در بحث دادرسی الکترونیک، دادگستری استان تهران مشارکت خوبی با اداره کل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران داشته که این همکاری منجر به تجهیز تمام زندان‌های استان تهران به سیستم دادرسی الکترونیک شده است.

مقدس ادامه داد: نزدیک به 60 درصد پرونده‌های زندانیان از طریق دادرسی الکترونیک انجام شده است و آماری که ما در 9 ماه اخیر از دادرسی الکترونیک داریم 33 هزار و 344 مورد است که در تهران انجام شده است.

وی افزود: دادرسی الکترونیک دارای ابعاد مختلفی است که یکی از مهم‌ترین آن کاهش هزینه جابجایی زندانی برای سازمان زندانها است که در سال‌های اخیر هزینه‌ای چند میلیاردی بر دوش سازمان زندانها می‌گذاشت که با انجام دادرسی الکترونیک بخش قابل توجهی از این هزینه ها کاهش یافته است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری استان تهران گفت: دادگستری استان تهران با همکاری اداره کل زندانهای استان تهران اقدام به راه‌اندازی یک مجتمع ویژه رسیدگی به پرونده‌های زندانیان ( مجتمع کچویی) کرده است که فعالیت این مجتمع در بازه زمانی 6 یا 7 ماه اخیر باعث صرفه‌جویی نزدیک به 3 میلیارد تومان به نفع سازمان زندانها و بیت‌المال شده است.

وی با بیان اینکه رسیدگی به پرونده به صورت الکترونیکی به تشخیص قاضی است تأکید کرد: در یکسری از پرونده‌ها قاضی تشخیص می‌دهد که دادرسی باید به صورت حضوری باشد و آن هم دارای شرایطی است که قاضی آن را احراز می‌کند مانند شیوه تحقیقات و کیفیت پرونده و ... در این صورت دادرسی الکترونیک متوقف می‌شود.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی دادگستری استان تهران در مورد آمار دادرسی الکترونیکی در زندانهای استان تهران گفت: تمام زندانهای استان تهران شرایط دادرسی الکترونیکی را دارند و براساس آمار 9 ماه اخیر به ترتیب، زندان تهران بزرگ 13791 مورد، زندان قزلحصار 7041 مورد، زندان اوین 6205 مورد، زندان ورامین 3369 مورد، زندان دماوند 1195 مورد، زندان رجایی شهر 872 مورد و زندان شهر ری 871 مورد دادرسی الکترونیک داشته‌اند. در این 9 ماه اخیر دادرسی الکترونیک داشته اند در مجموع 33 هزار و 344 مورد دادرسی الکترونیک صورت گرفته و دادرسی حضوری نیز 17694 مورد بوده که قریب به دو سوم از هزینه‌های زندان‌ها در این مورد کاهش یافته است.

به گفته مقدسی در دو سال اخیر آمار موجودی پرونده‌ها از 700 هزار به 500 هزار پرونده کاهشی یافته و رتبه عملکردی استان تهران از رتبه 25 به 13 ارتقا پیدا کرده است و این ارتقا رتبه را نمی‌توان با سایر استانها مقایسه کرد. دلیل آن هم این است که اکثر پرونده‌های کثیرالشاکی و پرونده‌های مهم احاله شده در تهران رسیدگی می‌شود و این حجم از پرونده‌ها به تأمین امکانات لازم نیاز دارد.

مقدسی در مورد تجهیز الکترونیکی مجمتع‌های قضائی تهران اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم برای دادرسی الکترونیک در تمام مجتمع‌های قضائی استان تهران فراهم شده است که بعضا اختلالاتی در سیستم الکترونیکی رخ می‌دهد که با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه سعی در کاهش این اختلالات سیستمی داریم.

وی افزود: یکی از اولویت‌های دستگاه قضائی رضایتمندی مردم است که با تسهیل در امور قضائی، تسریع در روند دادرسی و کاهش هزینه عمومی بتواند در جهت عمل به اهداف برنامه‌ریزی شده خود قدم بردارد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403