دریافت دز سوم واکسن جزو عوامل اصلی پیشگیری از موج ششم کروناست


دریافت دز سوم واکسن جزو عوامل اصلی پیشگیری از موج ششم کروناست

مراغه- ایرنا- معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه گفت: رعایت توصیه‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا و دریافت دز سوم یا «یادآوری» واکسن جزو عوامل اصلی پیشگیری از موج ششم بیماری محسوب می‌شود.

دکتر احمد مجتهدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آرامش کنونی به معنی اتمام فعالیت ویروس کرونا نیست و گونه جدید آن موسوم به اومیکرون پس از ۵۰ بار جهش و با سرعت سرایت‌پذیری بالاتر در حال شیوع است.

وی با بیان اینکه اومیکرون از آفریقای جنوبی شروع شد و به سرعت کشورهای دیگر را درگیر کرد، افزود: موج شیوع این ویروس در کشورهای اروپایی طی ۲۱ روز به اوج رسید و متاسفانه در کشور ما هم شناسایی شده است.

وی بیان کرد: در ارتباط با بیماری‌زایی این وییروس مباحث زیادی مطرح است و به مطالعه نیاز دارد اما طی روزهای اخیر یک سری اطلاعات علمی به دست آمده که بر مبنای آن ادله علمی مبنی بر اینکه بیماری‌زایی اومیکرون کمتر باشد، در دست نیست.

وی اظهار داشت: حتی اگر بنا بر این باشد که بیماری‌زایی اومیکرون کم است، تعداد بستری‌های اومیکرون به دلیل سرایت‌پذیری بالای آن زیاد خواهد بود و در نتیجه سطح خدمات کاهش خواهد یافت که این امر به نوبه خود می‌تواند تلفات را در موج ششم کرونا افزایش دهد.

وی به تاثیر واکسیناسیون کرونا روی اومیکرون نیز اشاره و بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، دریافت دو نوبت واکسن کفایت نمی‌کند و تزریق دز سوم الزامی است.

به گفته وی افرادی که یک نوبت واکسن دریافت کرده‌اند، درست مثل فرد واکسن‌نزده هستند و دریافت دو دز واکسن هم کفایت نمی‌کند و دریافت دز سوم برای آنان الزامی است.

وی با تاکید بر اینکه درصد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در بین افرد واکسینه پایین است، بیان کرد: روند واکسیناسیون باید تکمیل شود و توصیه اساسی تا زمانی که سویه‌های جدید کرونا غیرفعال و از حالت همه‌گیری خارج شود، دریافت منظم واکسن است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه اضافه کرد: از نظر تامین واکسن مشکلی نداریم و از جاماندگان نوبت‌های اول و دوم انتظار می‌رود تا واکسن کرونا را هرچه سریع‌تر دریافت کنند.

دکتر مجتهدی اضافه کرد: افرادی که سه ماه از دریافت دز دوم واکسن آنان می‌گذرد نیز می‌توانند هر نوع واکسنی را دریافت کنند و به ویژه سالمندان و گروه‌های پرخطر به دنبال واکسن خاص نباشند.

رعایت توصیه‌های بهداشتی حتی پس از واکسیناسیون هم الزامی است

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه گفت: حتی اگر ۹۵ درصد جمعیت هم طی هر سه نوبت واکسینه شوند باز هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است زیرا در صورت رعایت نکردن آنها، تاثیر واکسن کاهش می‌یابد.

دکتر مجتهدی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به صورت همزمان و موازی در دستور کار قرار بگیرد، بیان کرد: به ویژه در فصل زمستان که هوا سرد و درب و پنجره‌ها بسته است، باید به توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا از جمله خودداری از تجمع بی‌مورد توجه شود.

وی ماسک زدن را بهترین سد در برابر ویروس کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: شست‌وشوی مرتبط دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری نیز ضروری است.

به گفته وی با توجه به شیبی که کرونا در مراغه دارد، اگر مردم ضمن رعایت توصیه‌ها، در تکمیل روند واکسیناسیون نیز مشارکت فعال داشته باشند، می‌توان از پیک ششم با کمترین هزینه و تلفات عبور کرد.

به گزارش ایرنا «اصغر تنومند» رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز روز گذشته و در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، واجدان شرایط را به دریافت دز سوم واکسن بدون توجه به نوع آن دعوت کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!