عضو کمیسیون صنایع: واردات بی‌رویه و غیرعقلانی ضدتولید است


عضو کمیسیون صنایع: واردات بی‌رویه و غیرعقلانی ضدتولید است

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: واردات بی‌رویه و غیرعقلانی ضدتولید است و وارداتی که در جهت تولید، تنظیم بازار، ایجاد رقابت و حذف انحصار باشد نه تنها ضدتولید نیست بلکه مفید هم است. عدم واردات به معنای رانت برای گروهی انحصارطلب بوده که ضدتولید است.

به گزارش ایرنا، لطف‌الله سیاهکلی روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس در نطق میان دستور خود گفت: این روزها مسأله خودرو از مسائل مهم مردم شده است. مساله خودرو و پشت پرده‌های آن از پیچیدگی خاصی برخوردار است و مافیای خودرو چند دهه است که میدانداری می‌کنند و ادبیات اشتباهی را در ذهن مسئولان و حتی نمایندگان درست جاسازی می‌کنند، از جمله اینکه واردات را ضدتولید توصیف می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: واردات بی‌رویه و غیرعقلانی ضدتولید است و وارداتی که در جهت تولید، تنظیم بازار، ایجاد رقابت و حذف انحصار باشد نه تنها ضدتولید نیست بلکه مفید هم است. عدم واردات به معنای رانت برای گروهی انحصارطلب بوده که ضدتولید است.

خودروسازان خودرو بی‌کیفیت با قیمت ناعادلانه به مردم عرضه می‌کنند

سیاهکلی بیان کرد: هزینه این رانت را از جیب مردم می‌گیریم و افزایش نارضایتی به همراه دارد. این رانت هم خودروسازان را تنبل و هم خودرو را بی‌کیفیت کرده و قیمت آن را هم ناعادلانه و افزایش داده است.

وی یادآور شد: اشتباه دوم یا دروغ‌راست‌نمایی که خودروسازان انحصارگر در ذهن ما جاسازی کرده‌اند، تولید خودروی ملی است که اشتباه یا بهتر بگویم دروغ در بیان خودروسازان نمایان شده است. خودروسازان در پاسخ به این سوال که چرا خودروهای تولید شده واگذار نمی‌کنند، اظهار می‌کنند که حداقل ارز مورد نیاز هر خودرو ۱۵۰۰ دلار است که نمی‌توانند این ارز را تأمین کنند و یا می‌گویند برخی از قطعات مورد نیاز خودرو را نمی‌توانند وارد کنند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس ادامه داد: این موضوع به این معنا است که خودروی تولید داخل نداریم بلکه میزان مونتاژ خودروها متفاوت است. فردی خودرویی را با ۲۰ درصد و دیگری با ۸۰ درصد تولید می‌کند. پس بعد از چند دهه انحصار و خالی کردن جیب مردم برای تولید خودرو، به افتخار مونتاژ خودرو نائل شده‌ایم و خودروهایی تولید می‌کنیم که مصرف زیاد داشته، گران هستند، کیفیت ندارند.

سیاهکلی اضافه کرد: فروشنده از قیمت فروش آن ناراضی و خریدار از قیمت خودرو ناراضی است، دولت هم ناراضی است و عرضه و تقاضا نابرابر بوده و رقابتی وجود ندارد، هزینه سربار بالا دارد، مردم هم بی‌توجهی به حقوق مصرف کننده را از چشم دولت و نظام می‌بینند. پس به کدام حسن این رویه باید ادامه پیدا کند و حمایت شود؟

وی تصریح کرد: جالب است بدانید از یکی از دو مدیرعامل خودروساز سوال کردم که مردم یک سال پول قابل توجهی را برای خرید خودرو به شما داده‌اند و شما با پول مردم خودرو تولید کرده‌اید و حالا باید ۵۰ میلیون تومان اضافه‌تر به شما پرداخت کنند! آیا این معامله شرعی، عقلانی و اخلاقی است؟ خیلی‌ها قادر به پرداخت این مبلغ نیستند.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: او در پاسخ گفت، اگر کسی نتوانست خودروی ثبت نامی خود را بخرد، خودروی ارزان‌تر و در کلاس پایین‌تر بخرد. ببینید گستاخی تا کجا رسیده و بی‌حرمتی به ساحت مشتری و مردم تا کجاست؟ من به طنز به او گفتم چون مردم نمی‌توانند ۴ چرخ شما را بخرند بهتر است به آنها ۲ چرخ بدهید، یا موتور و یا دوچرخه به آنها بدهید که البته برای شما آورده بیشتری دارد.

سیاهکلی ادامه داد: درباره وضعیت نابسامان بانک و بانکداری در کشور گفت: بانک در دنیا فقط واسطه است و تصدی‌گر و سرمایه‌گذار و بنگاه‌دار نیست، این روش بانکداری مسائلی را برای کشور ما ایجاد کرده که برخی از آنها را بیان می‌کنم.

وی افزود: نخست اینکه سود بانکی کشور از سود تولید بیشتر است، تا زمانی که این شرایط برقرار باشد، تولید در کشور رونق نخواهد گرفت، بانک با کارآفرین و تولیدکننده قرارداد مشارکتی منعقد می‌کند اما در عمل فقط در سود با شریک خود شراکت دارد و نه در ضرر.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس بیان کرد: آیا تاکنون بانکی بوده که در یک قرارداد مشارکتی ضرر کرده باشد؟ حتما نه! بانک خودش سرمایه‌گذار را ارزیابی می‌کند، خودش سیاستگذاری می‌کند، خودش عقد قرارداد کرده، نظارت می‌کند و هنگامی که اشکالی پیش میاید از هر ۳ قوه می‌خواهد او را یاری کنند و جالب است قوه قضاییه و دیگر بخش‌های نظام به دنبال اخذ خسارت وارده برای او هستند.

سیاهکلی تصریح کرد: جالب اینجاست که کسی نیست بپرسد چرا بانک باید طرف پیروز و جانب حق باشد، چرا نباید سیستم بانکی و عامل اشکال در بانک مورد بازخواست قرار گیرد و یا در زمان زیاندهی تولیدکننده، چرا بانک نباید شریک باشد؟ بدانیم که بانک فقط به سود خود فکر می‌کند، نه به موفقیت شریک.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر ایرانی زیباترین پسر جهان شد ! / این پسربچه بعد 14 سال جذابترین شد + عکس های مدلی...