پیک ششم کرونا چقدر استان سمنان را تهدید می‌کند؟


پیک ششم کرونا چقدر استان سمنان را تهدید می‌کند؟

سمنان- ایرنا- استان سمنان در شرایطی به وضعیت آبی کرونایی در هفت شهرستان دست یافت که اکنون شیوع سویه جدید کرونا با عنوان «امیکرون» شرایط را شکننده کرده و رعایت دستورالعمل‌‎های بهداشتی و افزایش ضریب نفوذ واکسیناسیون لازمه مقابله و پیشگیری از پیک ششم کرونا است.

به گزارش ایرنا، سویه جدید ویروس کرونا با نام B.۱.۱.۵۲۹ از سوی سازمان جهانی بهداشت امیکرون نامگذاری شده و در مجموع تفاوت زیادی با انواع قبلی ویروس کرونا ندارد، اما به علت سرعت بسیار بالاتر سرایت و انتقال آن در همه دنیا نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است و استفاده از ماسک استاندارد، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پرهیز از حضور در جمع‌های شلوغ، پرهیز از مسافرت و واکسیناسیون علیه ویروس کرونا لازمه مقابله با سویه جدید است.

به گزارش منابع رسمی، اولین مورد امیکرون اواخر آذر گذشته در کشور شناسایی شد و ورود این سویه جدید ویروس کرونا به ایران به صورت رسمی اعلام شد. متخصصان می‌گویند اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، اگر مردم در زدن واکسن تعلل کنند، امیکرون به سرعت به سویه غالب در ایران تبدیل می‌شود.

به گفته کارشناسان با توجه به شدت گرفتن شیوع سویه اومیکرون در جهان، استفاده از ماسک های پارچه ای درحقیقت چیزی بیش از یک تزئین چهره برای استفاده کننده از آن نیست و کارایی در برابر ویروس اومیکرون را ندارد.

به اعتقاد متخصصان در اماکن پر رفت و آمد افراد باید از ماسک های نوع «کی ۹۵» (K۹۵) یا «ان ۹۵» (N۹۵ ) استفاده کرد و در واقع ماسک‌های کی ۹۵ و ان۹۵ یک دهان بند طبی پالایشگر ریز ذرات در هوا با حداقل سه لایه پوششی است.

پیک ششم کرونا چقدر استان سمنان را تهدید می‌کند؟

امیکرون را بهتر بشناسیم

نخستین بار علائم ابتلا به این سویه جدید در آفریقای جنوبی در مردی حدود ۳۰ ساله مشاهده شد. علائمی همچون «احساس خستگی زیاد»، «بدن درد و سر درد خفیف» و «گرفتگی صدا» از نشانه‌های این سویه جدید است؛ بر خلاف بیماران گذشته که دچار گلو درد، مشکل ریوی منجر به سرفه‌های حاد و از میان رفتن حس بویایی و چشایی می‌شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: طبق نظر متخصصان جهانی واکسیناسیون، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، همچنان کلیدهای مبارزه با سویه جدید ویروس کرونا «اُمیکرون» است.

کامران قدس ابراز داشت: امیکرون سرعت ابتلای انفجاری دارد و تزریق واکسن و رعایت نکات بهداشتی راهکار مقابله است و اکنون ۱۱۰ کشور آلوده به سویه امیکرون است.

امیکرون سرعت ابتلای انفجاری دارد و تزریق واکسن و رعایت نکات بهداشتی راهکار مقابله است و اکنون ۱۱۰ کشور آلوده به سویه جدید کرونا است.

وی تاکید کرد: هرگونه سرماخوردگی، گلودرد، آبریزش بینی، گلودرد، تب و حالت تهوع که به سرعت کمتر از سه ساعت بین اعضای خانواده سرایت کند قطعا امیکرون است.

قدس گفت: به گفته متخصصان سازمان بهداشت جهانی زمانی ایمنی همگانی علیه ویروس کرونا در جهان شکل می‌گیرد که ۸۵ درصد جمعیت جهان واکسینه شوند و اکنون کمتر از ۶۰ درصد است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اظهار داشت: بهبود شرایط شهرهای استان سمنان از لحاظ شیوع کرونا به دلیل ایمنی ایجاد شده از طریق تزریق واکسن و رعایت نکات بهداشتی است و انتظار می‌رود افرادی که تا این لحظه برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند برای پایداری شرایط و قطع زنجیره شیوع کرونا نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر واکسن به اندازه کافی وجود دارد و منتظر حضور مردم در مراکز واکسیناسیون هستیم، افزود: کوتاهی در تزریق واکسن امکان جهش ویروس را فراهم می‌کند و بسیار خطرناک است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با تاکید بر حضور آحاد جامعه برای انجام واکسیناسیون، گفت: حدود ۹۲ درصد جمعیت تحت پوشش این دانشگاه دز اول و ۸۶ درصد دز دوم و ۳۶ درصد دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

وی تصریح کرد: نوبت سوم تزریق واکسن علیه ویروس کرونا برای گروه سنی بالای ۱۸ سال که سه ماه از زمان واکسن دوم آنان گذشته باشد، انجام می‌شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان ادامه داد: گروه سنی ۱۸ سال به بالا که واکسن برکت، بهارات و سینوفارم تزریق کرده اند، پس از گذشت سه ماه از زمان تزریق واکسن دوم می‌توانند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.
وی افزود: واکسیناسیون نوبت سوم در ابتدا برای نیروهای حوزه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی و افرادی که در معرض ابتلای شدید این بیماری بودند و گروه سنی ۶۰ سال به بالا از ۱۴ مهرماه آغاز شد.

قدس بیان کرد: هم‌زمانی بسیاری از بیماری‌ها با تزریق واکسن به ویژه در افراد با سن بالا این شائبه را ایجاد کرد که این بیماری‌ها از عوارض واکسن است. در حالی که تاکنون حدود ۵ میلیارد دز واکسن در جهان تزریق شده است.

وی یادآور شد: در مراکز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا آمادگی کامل برای آگاهی بخشی شهروندان درباره واکسیناسیون وجود دارد.


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بیان کرد: واکسن عامل مانع ابتلا به کرونا نیست بلکه صرفا با افزایش مقاومت بدن شدت بیماری را کاهش داده و موجب کاهش مرگ و میر می‌شود و همچنان برای حفظ سلامت در کنار تزریق واکسن، رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری است.

پیک ششم کرونا چقدر استان سمنان را تهدید می‌کند؟

امیکرون با سرعت سرایت بالا در کمین است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود نیز با بیان اینکه سویه اُمیکرون همه جا در کمین است افزود: مسری بودن این نوع از ویروس کرونا نسبت سویه های قبلی بسیار بیشتر و نگران کننده است.

حسین شیبانی توصیه کرد: استفاده از ۲ماسک بر روی هم، برگزاری نشست های اجباری در سالن ها با ظرفیت یک سوم، مراجعه سریع تر کودکان با علایم سرما خوردگی به پزشک و استفاده از تهویه مناسب در فضاهای بسته می تواند از همه گیری این نوع از ویروس کرونا جلوگیری کند.

استفاده از ۲ماسک بر روی هم، برگزاری نشست های اجباری در سالن ها با ظرفیت یک سوم، مراجعه سریع تر کودکان با علایم سرما خوردگی به پزشک و استفاده از تهویه مناسب در فضاهای بسته می تواند از همه گیری این نوع از ویروس کرونا جلوگیری کند.

وی ابراز داشت: تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای ایمنی افراد جامعه و جلوگیری از غافلگیری سویه اُمیکرون ضروری است.

شیبانی با اشاره به اینکه در مراکز واکسیناسیون زیر مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی شاهرود و سمنان انواع واکسن کرونا به میزان کافی وجود دارد، اظهار داشت: شهروندان شاهرودی می توانند برای تزریق دُز سوم در ایام تعطیل هم به این مراکز مراجعه کنند.

به گفته وی، در مراکز واکسیناسیون شهری شاهرود برای سهولت کار مردم در نوبت عصر هم تزریق واکسن انجام می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود: ۹۳و نیم درصد جامعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود دُز اول واکسن کرونا را تزریق کردند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تحت پوشش این دانشگاه ۸۱.۶ درصد از جامعه هدف دُز دوم واکسن خود را دریافت کردند ، ابراز داشت : ۳۹ درصد جمعیت شاهرود و میامی دُز سوم واکسن خود را دریافت کردند.

سویه جدید کرونا در استان سمنان گزارش نشد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان گفت: سویه امیکرون ویروس کرونا، با وجود سرایت چندبرابری نسبت به سویه‌های قبل، در استان گزارش و مشاهده نشد.

سیدسعید کسائیان بیان کرد: سویه ویروس امیکرون تاکنون در استان سمنان مشاهده نشد و با توجه به قدرت سرایت ۲ تا چهاربرابری این ویروس نسبت به جهش دلتا، رعایت دستورالعمل های بهداشتی ادامه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان تاکید کرد: رعایت دستورالمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی حداقل ۲ متری و پوشش حداکثری واکیسناسیون جدی ترین راه مقابله با امیکرون است.

اما در شرایطی به پیک ششم و شیوع سویه جدید کرونا با عنوان «امیکرون » مواجه می‌شویم که استان سمنان با کمبود پرستار مواجه است و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در این باره گفت: برای تامین کمبود پرستار در مناطق تحت پوشش این دانشگاه پرستار جذب می‌شود، اما متقاضی نیست و در پیک ششم نیاز به نیرو است.

وی با بیان اینکه یکهزار و ۲۰۰ نفر در حوزه پرستاری در سه بخش بهداشت، درمان و آموزش مشغول به فعالیت هستند، افزود: براساس استاندارد کشوری به ازای هر تخت ۲.۵ نفر پرستار لازم است و این استاندارد در استان ۰.۹ است.

قدس یادآور شد: ۹۵۲ تخت و ۸۲۲ تخت فعال، ۶ آزمایشگاه، ۹ کلینیک و ۵۳ تخت دیالیز برای ۱۹۰ بیمار در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان وجود دارد.

طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، شهرستان سمنان تنها شهرستان در وضعیت زرد و شهرستان‌های دامغان، شاهرود، گرمسار، سرخه، مهدیشهر، آرادان و میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

به گزارش ایرنا، در کشور ما ایران تاکنون پنج پیک کرونا سپری شده است. اولین آن از ابتدای اسفند ۹۸ با اعلام اولین موارد ابتلا و مرگ در قم شروع شد که تا اردیبهشت ۹۹ نیز ادامه داشت. پیک دوم کرونا بلافاصله بعد از آن و از خرداد ۹۹ با بازگشایی زودهنگام اماکن عمومی شروع شد و تا شهریور همان سال ادامه داشت. پیک سوم کرونا نیز بلافاصله از اواخر شهریور ۹۹ شروع شد و تا دی ۹۹ ادامه داشت. پیک چهارم کرونا نیز از فروردین ۱۴۰۰ شروع شد و تا نیمه‌های خرداد ادامه داشت و بلافاصله پس از کاهش موارد ابتلا در پیک چهارم در اواسط خرداد، دوباره روند افزایشی کرونا در کشور این بار با سویه خطرناک دلتا مشاهده شد که پیک پنجم را رقم زد، دوره‌ای که سخت‌ترین پیک کرونایی را به وجود آورد و آمار رسمی مرگ روزانه مبتلایان از مرز ۷۰۰ نفر هم گذشت و مدام رکورد می‌زد.

کارشناسان مهمترین عامل تشدید و تکرار پیک‌های کرونا را که هر کدام شدیدتر و بلندتر از پیک‌های قبلی بودند، کندی و تعداد اندک واکسیناسیون می‌دانند و البته رعایت اندک دستورالعمل‌های بهداشتی مانند ماسک زدن و رعایت فاصله‌های اجتماعی که به علت بازبودن مشاغل و تردد نزدیک مردم در اماکن عمومی نیز در تشدید این بحران نقش داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است