دلمیکرون ترکیبی از واریانت‌های دلتا و اومیکرون است


دلمیکرون ترکیبی از واریانت‌های دلتا و اومیکرون است

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این موارد زیادی از ابتلای همزمان به دو سویه امیکرون و دلتا در ایالات متحده و اروپا دیده شده است، گفت: دلمیکرون ترکیبی از واریانت‌های دلتا و امیکرون است که می تواند حتی سریع‌تر از گونه‌های قبلی منتقل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا ناجی با اشاره به این که همچنان تحقیقات و شواهد درباره ویروس ترکیبی دلمیکرون تکمیل نشده، گفت: این احتمال وجود دارد که سویه دلتا و امیکرون بتوانند ژن‌ها را با هم عوض کنند و واریانتی خطرناک‌تر از گونه‌های قبلی پدید آورند.

استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه با تاکید بر این که کووید ۱۹ نتیجه عفونت‌های یک سویه جهش یافته است، اضافه کرد: این ویروس در موارد بسیار نادری می‌تواند به طور همزمان با ترکیب دوسویه مختلف ایجاد آلودگی کند.

دلمیکرون نتیجه ترکیب دو سویه است

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه به ویژگی‌های سویه‌های امیکرون و دلتا اشاره کرد و گفت: دلمیکرون نتیجه ترکیب این دو سویه است.

وی با اشاره به این موضوع که امیکرون با قدرت سرایت پذیری بالا، به واریانت غالب در اکثر مناطق جغرافیایی تبدیل شده توضیح داد: این واریانت یک فرم جهش یافته است که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

ناجی با اشاره به این که امیکرون با سرعتی بسیار زیاد در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: گفته می‌شود علائم آن در حال حاضر خفیف‌تر از نوع دلتاست و مرگ و میر آن هم کمتر گزارش شده است.

وی ضمن مقایسه جهش کرونای دلتا با امیکرون ادامه داد: در حالی که گونه دلتا علامت‌های شدیدتری از بیماری را به همراه دارد ولی جهش امیکرون قابلیت سرایت پذیری بسیار بالاتری دارد.

این استاد ویروس شناسی دانشگاه گفت: در واقع دلمیکرون ترکیبی از دلتا و امیکرون است، ملغمه‌ای از پروتئین اسپایک از دو واریانت بر سطح ویروس.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دلمیکرون یک واریانت و یا نوعی جهش ویروسی است؟ گفت: خیر دلمیکرون یک واریانت جدید با جهش نیست بلکه ویروسی ترکیبی از پروتئین‌های دلتا و امیکرون است.

علائم ابتلا به دلمیکرون

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه درباره علائم ابتلا به دلمیکرون نیز اظهار کرد: علائم دلمیکرون مانند امیکرون و دلتاست؛ تب بالا، سرفه مداوم، از دست دادن حس چشایی و بویایی، آبریزش بینی، سردرد و گلو درد از علامت های اصلی ابتلا به دلمیکرون است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ناجی ادامه داد: بر اساس اطلاعات منتشر شده بیشتر افرادیکه مبتلا به نقص سیستم ایمنی هستند می‌توانند دو گونه امیکرون و دلتا را همزمان در بدن خود جای دهند.

وی با اشاره به این موضوع که همچنان تحقیقات و شواهد درباره گونه جدید کرونا در دسترس نیست، توضیح داد: این احتمال وجود دارد که دلتا و امیکرون بتوانند ژن‌ها را با هم عوض کنند و واریانتی ایجاد کنند که حتی کشنده‌تر است.

اقدامات قاطع در خاموش کردن شعله کرونا ضروری است

وی با اشاره به این که این رویدادها از نظر علمی رویدادهای نوترکیب نامیده می‌شوند، خاطرنشان کرد: با مشاهده دلمیکرون، دل نگرانی‌هایی از ایجاد قریب الوقوع ویروس‌های نوترکیبی بین دو واریانت امیکرون و دلتا بیشتر شده که نتیجه آن هنوز نامشخص است.

ناجی در خاتمه تسریع در روند واکسیناسیون علیه کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با هدف قطع زنجیره انتقال را خواستار شد و یادآوری کرد: اقدامات قاطع درخاموش کردن شعله چرخش کرونا در سراسر دنیا با وضع محدودیت‌های شدید و واکسیناسیون وسیع ضرورت دارد.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر