لیر ترکیه باز هم سقوط کرد


لیر ترکیه باز هم سقوط کرد

ارزش پول ملی ترکیه امروز 8 درصد سقوط کرد و به 11.6 لیر در برابر یک دلار رسید. نوشته لیر ترکیه باز هم سقوط کرد (https://tejaratnews.com/%d9%84%db%8c%d8%b1-%d8%aa%d8%b1%da%a9%db%8c%d9%87-%d8%b3%d9%82%d9%88%d8%b7-%da%a9%d8%b1%d8%af) اولین بار در تجارت‌نیوز (https://tejaratnews.com) پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ارزش پول ملی ترکیه با وجود بهبود در هفته گذشته امروز دوباره سقوط کرد، اما این سقوط چند درصد است؟

آن طور که فارس گزارش داده، در بحبوحه نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد سیاست پولی ترکیه، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار ۸ درصد سقوط کرد.

ارزش لیر در برابر هر دلار به ۱۱.۶ لیر رسید.

لیر ترکیه در هفته گذشته با مداخله بانک مرکزی این کشور تزریق میلیاردها دلار به بازار بیش از ۵۰ درصد رشد کرده بود. افزایش ارزش هفته گذشته، ارزش لیر ترکیه را به سطح نیمه نوامبر رسانده بود.

ارزش لیر دوشنبه هفته گذشته، پس از یک ماه کاهش به دلیل نگرانی از تورم مارپیچ ناشی از کاهش متوالی کاهش نرخ بهره توسط رئیس جمهور طیب اردوغان، به پایین‌ترین سطح تاریخ این ارز یعنی ۱۸.۴ لیر به ازای هر دلار سقوط کرد.

در حال حاضر، ارزش لیر ۳۵ درصد کمتر از سطح پایان سال گذشته است.

اردوغان در ساعات پایانی دوشنبه هفته گذشته، از طرحی رونمایی کرد که بر اساس آن خزانه‌داری و بانک مرکزی، خسارت سپرده‌های تبدیل شده لیر در برابر ارزهای خارجی را جبران می‌کنند و این اقدام جرقه بزرگ‌ترین افزایش روزانه لیر را زد.

تحت فشارهای اردوغان، بانک مرکزی ترکیه را از ماه سپتامبر تا ۱۴ درصد پایین آورده است. این درحالی است که نرخ تورم این کشور به بالای ۲۱ درصد رسیده است. اقتصاددان‌ها پیش بینی می‌کنند، نرخ تورم ترکیه در سال آینده به علت سقوط ارزش لیر به بالای ۳۰ درصد برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن