اوز فارس چگونه شهر خلاق کتاب ایران شد؟


اوز فارس چگونه شهر خلاق کتاب ایران شد؟

شیراز- ایرنا- شهر اوز در استان فارس امسال (1400) باری دیگر به عنوان شهر خلاق کتاب در کشور معرفی شد که به گفته رئیس انجمن کتاب شهرستان اوز این نشانگر افتخار و عمل کردن فرهنگوران به تعهد خود در زمینه کتاب است.

ریحانه حسینی رئیس انجمن کتاب شهرستان اوز سه شنبه هفتم آذر در پی برتری شهر اوز در جشنواره پایتختی کتاب ایران در یادداشتی که نوشت و در اختیار ایرنا گذاشت اعلام کرد: دوشنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۰ در آیین اختتامیه هفتمین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران، اوز از میان ۱۹۲ شهر در سراسر ایران برای سومین بار به عنوان اولین شهر خلاق حوزه کتاب و کتابخوانی معرفی شد.
وی ادامه داد: دبیرخانه دائمی پایتخت کتاب اوز از سال ۱۳۹۵ در خانه فرهنگ( سرای زرنگار) افتتاح شد. پس از آن فعالیت ها را جدی تر در مجموعه شهری دنبال کردیم. این دبیرخانه با حضور و همراهی شهرداری،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، خیرین،مسئولین و گروه های مردمی داوطلب با مشارکت زیاد در این طرح شرکت کردند و اوز توانست در سال های ۹۵ و ۹۸ نیز عنوان شهر خلاق کتابخوانی را کسب کند.
حسینی بیان کرد: اوز توانست در سال ۹۶ و ۹۷ نشان استمرار بگیرد و روستای فیشور این شهرستان روستای دوستدار کتاب شناخته شود. باشگاه ها، مروجان و خیرین برگزیده حوزه کتاب نیز از دیگر دستاوردهای این دبیرخانه است.
رئیس انجمن کتاب شهرستان اوز ادامه داد: از سال ۹۹ تاکنون با وجود تمام محدودیت های کرونایی برنامه های ترویج کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی ادامه پیدا کرده و به صورت حضوری و مجازی شاهد اتفاقات بسیار خوبی هستیم. هدف، تداوم برنامه های کتاب و کتابخوانی در شهرستان در بین تمام اقشار جامعه خصوصا توجه ویژه به کودکان و نوجوانان و ایجاد فرصت های مناسب برای آنهاست که در آینده ادامه دهنده این راه باشند.
حسینی اظهار داشت: از زمستان ۱۳۹۹ نیز انجمن کتاب شهرستان در زمینه ساماندهی بیشتر و بهتر به فعالیت های دبیرخانه پایتخت کتاب و جام باشگاه های کتابخوانی،آموزش تسهیلگران، مروجان، مربیان، توجه به کتابهای خوب، ارتباط با نویسندگان و استفاده از ظرفیت نویسندگان شهرستان و انجمن های فعال در این حوزه خصوصا انجمن ادبی و…. تاسیس شد که این امر باعث تداوم،هماهنگی و بیشتر شدن فعالیت ها در این شهرستان و اعتماد به جوانان و تشویق آنها شد.
رئیس انجمن کتاب اوز افزود: امروز وقتی به گذشته و پرونده ای که از این شهرستان به جا مانده نگاه می کنیم سراسر شوق و پیشرفت را می بینیم که مدیون تمام مردم شهر و روستا است.از همه کسانی که همراهی داوطلبانه شان باعث شد بار دیگر نام اوز بر سکوی افتخار این جشنواره بدرخشد،صمیمانه سپاسگزارم.

اوز، سنندج، نجف‌آباد، بم و سمنان شهرهای راه‌یافته به مرحله نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران در سال ۱۴۰۱ بودند که در نهایت سنندج این عنوان را از آن خود کرد و تاکنون و در شش دوره برگزاری این طرح به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته‌اند عنوان پایتخت کتاب ایران را از آن خود کنند. شهر شیراز از آغاز فروردین ۱۳۹۹ تا آذرماه ۱۴۰۰ عنوان پایتختی کتاب را در اختیار داشت.
اوز از شهرستان های استان فارس است که در فاصله ۳۵۱ کیلومتری از شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت