جشنواره ملی زیلوی برتر در شهر میبد برگزار می شود


جشنواره ملی زیلوی برتر در شهر میبد برگزار می شود

یزد - ایرنا - معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد گفت:دومین جشنواره ملی زیلوی برتر با شعار « زیلو، رویش دوباره» اسفندماه سال 1400 شمسی در شهر میبد برگزار می شود

به گزارش ایرنا، محمد دهقان بنادکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در موزه زیلوی میبد افزود: این جشنواره در۲ بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می شود و در بخش‌ رقابتی شامل «زیلوی برتر»، «طرح و نقش برتر» و «عکس برتر» و غیررقابتی شامل بخش های «نوآوران»، «پیشکسوتان» و «ماندگاران» است.

رییس برگزاری جشنواره یادشده اظهار کرد:رویکرد مهم این جشنواره معرفی دقیق‌تر و بهتر زیلو به مخاطبان و شناساندن آن به بازارهای بالقوه موجود، علاوه بر تجلیل از فعالان این حوزه است.

دهقان بنادکی در ادامه گفت: ماموریت شرکت شهرهای صنعتی در بخش معاون صنایع کوچک راهبری جهت توانمندسازی و توسعه کسب و کارهای تولیدی و صنایع کوچک است.

وی تصریح کرد: یکی از اقدام های این معاونت در این راستا استفاده از فناوری خوشه‌ های صنعتی است که روشی شناخته شده و با کارآیی مطلوب در دنیاست.

وی با اشاره به تشکیل خوشه زیلو در سال ۱۳۹۷ در این شهرستان افزود: عاملیت این خوشه به جهاددانشگاهی استان یزد که سال ها در این زمینه سوابقی همچون راه‌اندازی خانه زیلو داشت، واگذار شد و تیمی قوی در این حوزه به کار گرفته شد.

دهقان بنادکی با بیان این که هم‌اکنون افزون بر ۲ سال از فعالیت این خوشه می‌گذرد ،گفت: به گفته‌ ذینفعان این صنعت در این مدت شاهد ارتقای سطحی سرمایه‌های اجتماعی فعالان هنرصنعت زیلو در استان بود.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های خوشه در راستای تقویت و رونق این هنرصنعت برگزاری جشنواره ملی زیلوی برتر است.

همچنین دبیر دومین جشنواره ملی زیلوی برتر با اشاره به برگزاری نخستین دوره این جشنواره در تابستان سال گذشته گفت:این جشنواره با شرکت ۱۰ شهر کشور برگزار شد.

محمدرضا دهقانی افزود: دومین جشنواره ملی «زیلوی برتر» با هدف آشنایی هرچه بیشتر جامعه با زیلوهای فاخر، اصیل و مرغوب، تشویق تأمین کنندگان، طراحان، تولید کنندگان و عرضه کنندگان برای ارایه توانمندی ها و دستاوردها و همچنین بسترسازی برای ایده پردازی و نوآوری در هنر صنعت زیلوبافی برپا می شود.

وی با اشاره بخش های جشنواره گفت: در بخش زیلو برتر هر فرد دارنده و مالک زیلوی فاخر، فارغ از اینکه بافنده و طراح آن باشد یا نباشد، می تواند اثر خود را به جشنواره ارایه کند و رویکرد این بخش، بر طراحی و تولید زیلو، متناسب با کاربرد آن و ترغیب طراحان و بافندگان بر استفاده از روایت گری در تولید زیلوست.

دبیر جشنواره یادشده مهلت ارسال آثار را حداکثر ۳۰ دیماه ۱۴۰۰ از طریق وب سایت bestzilou.ir اعلام کرد.

زیلوبافی در میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم هـ . ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند؛ زیلو یا پلاس، دست بافته ای زیبا و خاص حاشیه مناطق بیابانی است، این فرش با نوع زندگی مردم منطقه تطابق دارد و بخشی از اعتقادات مذهبی، تاریخ، معماری، طبیعت و گویش مردم این نواحی نیز، بر تار و پود آن نقش بسته است.

زیلو نوعی زیرانداز و کف‌پوش دست ‌بافت است که با نخ بافته می‌شود و شباهت زیادی به حصیر دارد و در برخی مناطق ایران استفاده می‌شود.

قدیمی ترین زیلو مربوط به ۸۵۰ سال پیش است که در موزه میبد نگهداری می شود، نفیس‌ترین زیلوی میبد نیز متعلق به قرن ۱۲ هجری قمری است که بر روی آن ۲۴ سجاده طراحی شده و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ هزار و ۱۱۸ هجری قمری نقش بسته است.

بیش از ۳۰۰ زیلو باف در زمینه بافت و عرضه آن در شهرستان میبد فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر