پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراض


پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراض

پرتره اغلب تلاش می‌کند تا ماهیت مدل، احساسات، شخصیت و افکارش را به‌تصویر بکشد. برای عکاسی مانند تیم فلک، سوژه‌های حیوانی به‌اندازه‌ی مدل‌های انسانی جذاب و صمیمی هستند.

تیم فلک هنرمند ساکن لندن است که به‌دلیل کار با گونه‌های در حال انقراض و سگ‌ها و پرندگان کمیاب شناخته شده است. فلک با تکیه بر مجموعه‌آثار پربار خود به عکاسی از خودنماترین و رنگارنگ‌ترین و پراحساس‌ترین پرندگان در سراسر جهان ادامه می‌دهد. این پرتره‌ها بیننده و پرندگان را به‌هم متصل و پیوندی عمیق بین قلمرو انسان و حیوان ایجاد می‌کند.

برخی از موضوعات اخیر فلک عبارت‌اند از: پرستوی دریایی اینکا و توکان توکو (توکان غول‌پیکر). نژاد اینکا سبیل سفید مشخصی دارد که به پرنده‌ی لبخند عجیبی بخشیده است که گویا تا چشمان تیره‌اش کشیده شده‌اند. فلک در اینستاگرامش نوشته است که نژاد اینکا برایش سالوادور دالی دنیای پرندگان است.

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضپرستوی دریایی اینکا

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضتوکان توکو

درمقابل خنده‌ی جذاب اینکا، هندسه‌ی رنگارنگ توکان توکو و نگاه محکمش جلوه‌ای از قدرت دارد. همان‌طور‌که در تصویر فلک از جوجه توکان مشاهده می‌کنید، جوجه‌های توکان زندگی خود را با پرهایی بسیار کم‌رنگ‌تر از پرنده‌ی بالغشان آغاز می‌کنند.

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضجوجه‌ی توکان

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضخروس‌سنگی آند

این پرتره‌های حسی از پرندگان به‌خوبی می‌توانند تماس چشمی و همدلی در انسان را برانگیزانند. فلک تاکنون پنج کتاب از عکس‌های حیوانات منتشر کرده است که در میان این تصاویر خیره‌کننده، موجوداتی مانند اسب و پاندا و پنگوئن نیز وجود دارد. اگرچه ممکن است بینندگان بتوانند انعکاس احساسات انسانی را در چهره‌ها و ژست‌های این سوژه‌های حیوانی مشاهده کنند، فلک به چیزی بیش از این ارتباط یک‌طرفه امیدوار است.

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضجغد سفید

کار او تغییر پارادایم از انسان‌انگاری (تعبیر انسان‌گونه از هر نوع مفهوم یا چیزی که الزاما ویژگی یا شکل انسانی ندارد) به ردکردن انسان‌محوری (انسان سرچشمه‌ی تمام ارزش‌ها) را ترویج می‌دهد. آیا انسان‌ها می‌توانند خود را در میان موجودات زنده از مرکز توجه خارج کنند؟ آیا می‌توانیم از نسبت‌دادن صرف احساسات خود به حیوانات فراتر برویم و تجربیات منحصربه‌فرد گونه‌های دیگر را مانند تجربیات خودمان مهم بدانیم؟ درحالی‌که ممکن است احساسات انسانی را در پرتره‌های خیره‌کننده پرندگان مشاهده کنیم، وقتی سعی کنیم «انسانیت» را پشت‌سر بگذاریم، چه چیز دیگری برای دیدن وجود خواهد داشت؟

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضچرخ‌ریسک نیزار

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضشیرجه‌ی پنگوئن‌های جنتو

پرتره‌های پرندگان سرشار از احساس هستند. بینندگان معمولا تمایل دارند با نسبت‌دادن احساسات خود حیوانات را انسان‎‌انگاری کنند. فلک امیدوار است که کارش ارتباطی بین انسان‌ها و سایر اعضای قلمرو حیوانات ایجاد کند. او می‌خواهد با این کار به تمرکززدایی از تجربیات انسان کمک کند و اذهان را برای بررسی نحوه‌ی ارتباط ما با حیوانات دیگر و تجربیات آن‌ها در زمین باز کند.

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضکاکل‌پری هیمالیا

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضکبوتر یعقوبی

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضمنقارپهن دم‌دراز

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضمرغ شاخ‌دار لاشخور

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضخروس نقره‌ای لهستانی

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضکبوتر نیکوبار

پرتره‌های خیره‌کننده از پرندگان کمیاب و در حال انقراضطوطی کاکلی

برای دیدن تصاویر بیشتر از پرندگان در خطر انقراض و سایر حیوانات، می‌توانید به صفحه اینستاگرام تیم فلک مراجعه کنید.

***

امیدواریم از این قسمت شاتر لذت برده باشید. دیدگاه شما درباره‌ی هدف عکاس از پرتره‌های پرندگانش چیست؟ آیا شما هم به انسان‌نگاری حیوانات علاقه یا عادت دارید؟ آیا فکر می‌کنید دوری‌کردن از انسان‌نگاری و انسان‌محوری باعث می‌شود تا دید کامل‌تری به حیوانات پیدا کنیم؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟