پیش‌نویس رفع تحریم‌ها اولویت دور جدید مذاکرات است


پیش‌نویس رفع تحریم‌ها اولویت دور جدید مذاکرات است

تهران-ایرنا- یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: طرف‌های غربی به این جمع بندی رسیده‌اند که عملیات روانی علیه ایران دیگر جوابگو نیست و پیش‌نویس ایران برای رفع تحریم‌ها در اولویت قرار گرفته است.

محمد قادری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره فضای حاکم بر مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: در دور سوم از سری جدید مذاکرات که در حال برگزاری است، فضا کاملاً رو به جلو و امیدوار کننده است و به نظر می‌رسد همه طرف‌ها برای ورود جدی به مذاکرات بر اساس پیش نویس‌های تعیین شده آمادگی دارند.

وی تصریح کرد: با توجه به اصلاح متن پیش نویس‌ها توسط ایران، به نظر می‌رسد که فضا به سمت حصول یک توافق در اسرع وقت پیش می‌رود و فضای کلی این دور از مذاکرات فضای کاملا مثبتی است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: به نظر می‌رسد طرف‌های غربی به این جمع بندی رسیده‌اند که عملیات‌ روانی و اظهار نظرهای منفی دیگر جوابگو نیست و مجبورند که چارچوب مذاکرات صحیح و اصولی را بپذیرند و سعی کنند در همین چارچوب پیش بروند.

قادری با بیان اینکه رسیدن به توافق در یک زمان کوتاه، در مذاکراتی رو به جلو در دسترس است، افزود: روز دوشنبه جلسه کمیسیون مشترک برجام برگزار و دیدارهای دوجانبه و چندجانبه‌ای بین ایران و دیگر اعضای ۱+۴ برگزار شد. این اتفاق نظر در این جلسات وجود داشت که به موضوع رفع تحریم‌ها و پیش‌نویس مربوط به آن با اولویت پرداخته شود. این موضوع هم پذیرفته شده که پیشنهادات ایران در متن جدید پیش نویس، مبنای مذاکرات درباره جزئیات توافق باشد.

آمریکا از تحریم جدید علیه ایران منع شده است

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: از طرفی شاهد این موضوع هستیم که دیگر اعضای ۱+۴ بر این نکته تاکید دارند که ایالات متحده در جریان مذاکرات، تحریم‌های تازه ای علیه ایران وضع نکند زیرا مخل روند مذاکرات خواهد بود.

قادری، همگرایی و همسویی مواضع روسیه و چین با هیات مذاکره کننده ایرانی را یادآور شد و گفت: این موضوع کاملاً به تقویت موضع ایران کمک کرده و مسکو و پکن در طول مذاکرات تاکید کردند که خواسته‌های ایران منطقی و منطبق بر برجام است و دلیلی برای مخالفت با آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷، رزمایش کاملا موفقی بود، افزود: این رزمایش توانست تراز راهبرد نظامی جمهوری اسلامی را در حوزه نظامی ارتقا داده و پیام روشنی را به دشمنان ایران به ویژه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده منتقل کند.

این کارشناس مسائل راهبردی گفت: توان بازدارندگی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ به منصه ظهور رسید و شاهد واکنش انگلیس و ایالات متحده در این خصوص بودیم. واکنش مقامات رژیم صهیونیستی از همه جالب‌تر بود و شاهد بودیم رییس ستاد مشترک ارتش این رژیم به نوعی از تهدیداتی که هفته‌های اخیر مطرح کرده بود، عقب نشینی کرد.

قادری افزود: از همان ابتدا هم معلوم بود که این تهدیدات ابزاری برای تشدید فشار بر ایران و امتیاز گرفتن در میز مذاکرات وین است اما این رزمایش فضا را مدیریت کرد تا تهدیدهای توخالی که بیشتر مبتنی بر عملیات روانی بود از کار ویژه خود را از دست داد.

رزمایش پیامبر اعظم(ص) نشان داد ایران تهدیدپذیر نیست

وی با بیان اینکه زمان برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) از پیش تعیین شده بود و به خاطر مذاکرات برگزار نشد، گفت: گرچه این همزمانی اتفاقی بود، اما به هر حال توانست به طرف مقابل بقبولاند که ایران به هیچ وجه تحت تاثیر تهدیدهای نظامی قرار نخواهد گرفت و موضع منطقی و اصولی خودش را برای احقاق حقوق ملت ایران در مذاکرات وین پیگیری خواهد کرد.

این کارشناس مسائل هسته ای گفت: پیش نویس‌هایی که قرار است به عنوان دستور کار مذاکرات مطرح شود و بر روی آن جمع بندی شده، حاکی از این موضوع است که خواست ایران مورد توجه قرار گرفته و دستور کار بر اساس خواست جمهوری اسلامی تنظیم شده است.

قادری افزود: امروز می‌توانیم ادعا کنیم که ایران توانسته طرف مقابل را قانع کند که نقطه نظراتش در پیش نویس مذاکرات لحاظ و بر اساس آن، مذاکرات در روزهای آتی ادامه پیدا کند.

وی درباره موضع تروئیکای اروپایی و به خصوص فرانسه گفت: باید بین مواضع سه کشور اروپایی یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه و موضع نماینده اتحادیه اروپا تفکیک قائل شویم زیرا این سه کشور یک موضع را دنبال می‌کنند و جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونش انریکه مورا موضع دیگری دارند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: مشخصا نماینده فرانسه سردمدار این بازی مخرب بوده و به نوعی تلاش می‌کند فضای مذاکرات را به سمت و سوی دیگری ببرد. اینکه چرا این اتفاق می‌افتد، دلایل متعددی دارد که به نوعی به اختلافات بین این کشورها و مواضعشان برمی‌گردد.

قادری ادامه داد: ایالات متحده به دنبال حصول توافق مطلوب خودش است. از طرفی اروپا هم نمی‌خواهد که از فرایند اثرگذاری در فضای مذاکرات دور بماند.

اروپایی‌ها در گذشته هم پشت ترامپ پنهان شدند

وی در عین حالل گفت: اگر ما بخواهیم شرایط این دور از مذاکرات را با اتفاقاتی که در گذشته افتاده مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که اروپایی‌ها زمانی که ترامپ از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را اعمال کرد اگر چه در ظاهر می‌گفتند که موافق این رویکرد ترامپ نیستند اما در عمل او را همراهی می‌کردند.

این کارشناس مسائل هسته ای افزود: همان موقع، این نگاه وجود داشت که آیا خواست واقعی اروپا این است که با سیاست‌های ترامپ همراهی کند یا تحت فشار این رفتار را از خود نشان می دهد. مواضعی که طی این سه دور مذاکره، تروئیکای اروپایی از خود بروز دادند نشان دهنده این است که همان موقع هم، خواست قلبی آنها همراهی با فشار حداکثری ترامپ بوده است اما به خاطر حفظ پرستیژ ، سعی کردند خودشان را پشت سر ترامپ پنهان کنند و الان که ترامپ نیست آنرا نشان می‌دهند.

قادری تصریح کرد: البته این موضوع به معنای بازی مثبت آمریکایی‌ها در فضای مذاکرات نیست. گرچه آمریکا در میز مذاکرات ۱+۴ و ایران حضور ندارد اما به هر حال اثرگذاری خودش را دارد. تمام تلاش آمریکایی‌ها این است که یک توافق به زعم آنها خوب که طبیعتا برای ما بد خواهد بود را به انجام برسانند و به افکار عمومی داخل و خارج آمریکا چنین نشان دهند که پیروز شده و توانسته‌اند خواسته‌هایشان را در چارچوب یک توافق دیگر به ایران تحمیل کنند.

وی گفت: در نقطه مقابل، جمهوری اسلامی ایران بر اساس منطق توافق برجام حرکت می‌کند و اگر آمریکا واقعا صداقت دارد و چنانچه بارها ادعا کرده که خروج ترامپ از برجام یک اشتباه راهبردی بود باید تعهدات خود را برای نشان دادن حسن نیت عملیاتی کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ما فعلا چنین چیزی را از آمریکا شاهد نیستیم. رفتار تروئیکای اروپایی هم در همین چارچوب ارزیابی می شود زیرا آنها هم برای دسترسی به اهداف خاص خود، به رفتارهای مخرب و مخل مذاکرات ادامه می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی