ماجرای نوزادی که در باغ دولت‌ آباد یزد دیده به جهان گشود!


ماجرای نوزادی که در باغ دولت‌ آباد یزد دیده به جهان گشود!

اولین روز خردادماه 1321 در باغ جهانی دولت آباد یزد، فرزندی از نوادگان نوّاب میرزا محمّدحسین، برادر همسر نوّاب وکیل، چشم به جهان گشود که بعدها با پشتکار توانست خود را در جایگاه مدیری فروتن و استادی فرزانه به جامعه عرضه کند.

«حسین مسرت» در گفت‌وگو با ایسنا راجع به این مدیر فروتن و استاد فرزانه دانشگاه، اظهار کرد: مهدی (مشهور به محمّدرضا) نوّاب پور فرزند علیرضا نواب پور و نوۀ پسری نوّاب میرزا محمّدحسین، برادر همسر نوّاب وکیل است که در یکم خرداد ۱۳۲۱ هجری شمسی در باغ دولت آباد یزد به دنیا آمد.

وی افزود: تحصیلات مقدّماتی را در دبستان های فرّخی انارک (۱۳۲۵-۱۳۲۸) ،همّت یزد (۱۳۲۸-۱۳۲۹) و دقیقی تهران گذراند، آنگاه راهی دبیرستان های وحید و دارالفنون تهران شد و در سال ۱۳۴۰ دیپلم خود را در رشتۀ طبیعی گرفت. سپس در سال ۱۳۴۶ وارد دانشسرای عالی سپاه دانش (دانشگاه سپاهیان انقلاب و ابوریحان بیرونی کنونی) شد و در سال ۱۳۵۰ مدرک کارشناسی خود را در رشتۀ علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی از آن دانشسرا گرفت و همزمان با دریافت دانشنامۀ لیسانس به دلیل شاگرد ممتاز بودن در همان دانشگاه با سمت مربی آموزشی به خدمت مشغول شد.

مسرت خاطرنشان کرد: مهدی در سال ۱۳۵۱ با خانم بی بی فاطمۀ عقیلی مهریزی (فرزند سید تقی و خانم ایران نوّاب پور) ازدواج کرد و در همان سال به دلیل امتیازاتی که در دورۀ تحصیلی و خدمت کسب کرده بود، از سوی دولت و با بهره گیری از بورس اعطایی دانشگاه محلّ خدمت خود برای ادامۀ تحصیلات به همراه همسرش به آمریکا سفر کرد.

وی ادامه داد: نواب پور در دانشگاه جورج پی بادی که از قدیمی ترین و معروف ترین دانشگاه های تربیت معلم آمریکا بود به تحصیل مشغول شد و در سال ۱۳۵۳ موفق به اخذ کارشناسی ارشد خود در رشتۀ مدیریّت آموزشی گرایش آموزش عالی شد و سپس توانست مدرک دکتری خود در همان رشته، گرایش آموزش عالی متوسّطه از دانشگاه در سال ۱۳۵۶ با درجۀ ممتاز بگیرد.

این پژوهشگر فرهنگی، از استادان نامی نواب پور در ایران به دکتر محمّدجعفر محجوب، جلال آل احمد، دکتر افشار، پروین گنابادی، دکتر محمّد مشایخی و در امریکا به جک ویلرز، میلر و راجرز اشاره کرد که هر یک در رشتۀ خود صاحب نام بوده اند.

مسرت گفت: دکتر نواب پور درسال ۱۳۵۶ به ایران برگشت و پس از سال ها تدریس و مدیریّت آموزشی در تهران، پس از گشایش دانشگاه یزد به دعوت دکتر جلیل شاهی به زادگاهش یزد برگشت و به تدریس در دانشگاه یزد پرداخت.

وی عنوان کرد: نوّاب پور در همایش ها و کنفرانس های گوناگونی ملی و منطقه ای شرکت کرده است و دارای مقالات متعددّی در رشتۀ تخصّصی خود است که در نشریات گوناگون ایران چاپ شده است.

وی اذعان کرد: این استاد دانشگاه در ۲۸/۴/ ۱۳۹۵، چند روز پس از درگذشت همسرش که اساتید مشاوره و راهنمایی دانشگاه یزد بود فوت کرد و هر دو در قطعۀ مفاخر خلدبرین به خاک سپرده شدند.

مسرت در پایان مهمترین مسئولیّت های نواب پور را قائم مقام ریاست دانشگاه ابوریحان بیرونی تهران، سرپرست کالج های دوازده گانۀ دانشگاه ابوریحان، مدیر گروه مدیریّت آموزشی دانشگاه ابوریحان، مشاور انجمن مدیران صنایع، رئیس دانشکدۀ مدیریّت دانشگاه یزد، رئیس شورای آموزشی پژوهشی مرکز آموزش مدیریّت دولتی واحد یزد، معاون اداری مالی دانشگاه یزد، دبیر شورای پژوهش و فنآوری استان یزد، عضو ستاد برنامه ریزی تحوّل اداری استان یزد، عضو شورای تحقیقات ادارۀ کلّ آموزش و پرورش یزد، معاون پژوهشی دانشگاه یزد و مدیر اجرایی کنگرۀ بزرگداشت فرّخی یزدی، ذکر کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!