حضور پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور مستندسازی شد


حضور پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور مستندسازی شد

مشهد- ایرنا- سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:حضور ارزشمند پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش حیدری شهرستان نیشابور تصویربرداری و مستندسازی شد.

مهدی اله پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تلاش محیط بانان پناهگاه حیات وحش حیدری، محیط بان مجتبی خالقی پور با همراهی بابک موسوی عکاس برجسته حیات وحش ایران، پس از بررسی و گمانه زنی نمایه های حیات وحش، موفق شدند از ۲ قلاده پلنگ ایرانی نر و ماده تصویر بردار کنند.

وی ادامه داد: این گربه سان ارزشمند حیات وحش کشور با نام علمی saxicolor panthera pardus، گرچه قبلا در پناهگاه حیات وحش حیدری توسط محیط بانان، دامداران و جوامع محلی مشاهده شده بود اما این نخستین ثبت تصویر و مستند سازی از حضور ۲ قلاده پلنگ ایرانی نر و ماده در کنارهم درپناهگاه حیات وحش حیدری محسوب می شود که نشان از زادآوری این گونه ارزشمند در منطقه است.

سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اینکه پلنگ ایرانی جزء گونه های ارزشمند و در خطر انقراض حیات وحش ایران است و در حال حاضر بزرگترین گربه سان کشور به شمار می رود و با توجه به وجود زیستگاه های مناسب حیات وحش در شمال شرق کشور، مناطق حفاظت شده استان خراسان رضوی از مهم ترین زیستگاه های این گونه ارزشمند در سطح جهان محسوب می شود.

۲۰ درصد از مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاههای این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد و دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

هم اکنون ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۷ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در خراسان رضوی زیست می کنند.

استان خراسان رضوی تمام هشت گونه شناخته شده گربه سانان در ایران شامل یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، گربه کاراکال، گربه سیاه گوش، گربه شنی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گربه وحشی را میزبانی می کند.

پناهگاه حیات وحش حیدری در مجاورت رشته کوه بینالود و در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری شهر نیشابور در استان خراسان رضوی واقع شده است و نام منطقه از دره و روستای حیدری گرفته شده است.

پناهگاه حیات وحش حیدری داری سیمای کوهستانی و صخره‌ای، تپه‌ماهورهای فراوان و دره‌های به نسبت عمیق و دارای تراکم گیاهی و جانوری مناسبی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟