وجود 90 گسل در پهنه استان خراسان رضوی/ثبت 25 زلزله بزرگتر از 6


وجود 90 گسل در پهنه استان خراسان رضوی/ثبت 25 زلزله بزرگتر از 6

مدیر کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی با بیان اینکه در پهنه این استان 90 گسل فعال و لرزه‌زا شناسایی شده است، گفت: این استان در طول تاریخ خود 25 زلزله بزرگتر از 6 را تجربه کرده و این امر نشان می‌دهد که باید آمادگی لازم را برای مقابله با مخاطرات طبیعی ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا دکتر محسن نجات امروز در وبینار مخاطره فرونشست زمین ، با بیان اینکه استان خراسان رضوی به دلیل ویژگی‌های اقلیمی، توپوگرافی و هیدرولوژی ۲۰ نوع مخاطره را تجربه می‌کند، مهمترین مخاطره این استان را سیل و زلزله عنوان کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ گسل فعال و لرزه‌زا در این استان شناسایی شده است که از این تعداد گسل، ۲۰ مورد آن ویژه‌تر هستند.

نجات، خشکسالی، بیابان‌زایی، تطوفان، آلودگی محیط زیست و فرونشست زمین را از دیگر مخاطرات استان خراسان رضوی نام برد و یادآور شد: بر این اساس امروز ما نیازمند مدیریت دانایی محور هستیم تا با استفاده از دانش محققان، اقدام به مدیریت استانی کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی، با تاکید بر اینکه این استان در طول تاریخ خود ۲۵ زلزله با بزرگای بیش از ۶ را تجربه کرده است، ادامه داد: این عدد نشان می‌دهد که احتمال خطر زلزله و ریسک آن بالا است. علاوه بر آن دو سوم پهنه این استان دارای پتانسیل سیل است.

نجات، ۷۴ درصد استان خراسان رضوی را دارای اقلیم خشک و ۲۶ درصد آن را دارای اقلیم نیمه خشک و بارانی توصیف کرد و گفت: این اعداد نشان می‌دهد که ما به چه میزان برای مواجهه با رخدادهای طبیعی آماده باشیم.

وی با اشاره به نهایی شدن سند ملی راهبردی مدیریت بحران کشور و آغاز به کار مجدد شورای عالی مدیریت بحران در دولت سیزدهم، خاطر نشان کرد: همچنین دو برنامه جامع کاهش خطر و آمادگی به پاسخ و بازسازی و برنامه بازتوانی به تصویب رسیده است و این اسناد این اهتمام را برای ما ایجاد می‌کند که برای مقابله با حوادث احتمالی آمادگی لازم را ایجاد کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟