برخی پروژه های عمرانی و اجتماعی کرج نیازمند بازخوانی است


برخی پروژه های عمرانی و اجتماعی کرج نیازمند بازخوانی است

کرج - ایرنا - عضو شورا و رییس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج معتقد است که باید برخی طرح های بزرگ عمرانی و اجتماعی این کلانشهر مورد بازخوانی قرار گیرد.

محمد اسدیان روز چهارشنبه در نشست خبری که در ایرنا مرکز البرز برگزار شد به موضوعات مختلف کلانشهر کرج از ترافیک گرفته تا پروژه ناتمام قطار شهری، بافت های فرسوده شهری و ساماندهی کارتن خواب ها پرداخت و گفت: در بحث کاهش ترافیک کرج رفتارشناسی و جمعیت شناسی مناسبی صورت نگرفته است.
وی با اشاره به ترسیم ۲ بزرگراه شمالی و جنوبی طی سال های گذشته در اطراف کلانشهر کرج بیان داشت: ابتدا می بایست بزرگراه جنوبی در اولویت احداث قرار می گرفت چرا که طبق مطالعه علمی این بزرگراه ۳۳ درصد ترافیک کرج را کاهش می داد.
اسدیان افزود: برای ساخت بزرگراه شمالی کرج در ابتدای پروژه رفتار شناسی و جمعیت شناسی درستی انجام نشد که طبق تحقیقات علمی با تکمیل این پروژه ۱۱ درصد ترافیک شهر کرج کم می شود.
عضو شورای اسلامی شهر کرج بیان داشت که هرچند بزرگراه شمالی در کاهش بخشی از ترافیک شهر موثر است اما به تنهایی گره از ترافیک مرکز استان البرز باز نخواهد کرد.
وی در خصوص وضعیت بزرگراه شمالی کرج بیان داشت: در نشست های متعدد با استاندار البرز مقرر شد این پروژه در مدت هشت ماه باید تکمیل شود.
«بزرگراه شمالی کرج به طول ۱۷.۵ کیلومتر عملیات اجرایی آن از تیرماه سال ۱۳۹۵ در امتداد آزاد راه شهید همت آغاز شده که تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.»
«این بزرگراه با گذر از شمال کرج در واقع آزاد راه شهید همت در شرق این کلانشهر را به آزاد راه کرج – قزوین در غرب کرج متصل می کند.»
«همچنین بزرگراه جنوبی کرج که عملیات اجرایی آن از اواخر دهه ۸۰ آغاز شده هنوز پیشرفت فیزیکی چشمگیری نداشته و این بزرگراه در واقع آزاد راه شهید همت را به شهرستان فردیس، شهرهای ماهدشت و کمالشهر کرج و شهرستان ساوجبلاغ استان البرز متصل می کند.»
طبق برنامه ریزی انجام شده توسط اداره کل راه و شهرسازی استان البرز و شهرداری ها، قرار است این پروژه به عنوان یک اولویت در البرز دنبال شود.
خط ۲ قطار شهری کرج کوتاه شود

برخی پروژه های عمرانی و اجتماعی کرج نیازمند بازخوانی است

عضو شورای اسلامی شهر کرج به موضوع خط ۲ قطار شهری این کلانشهر پرداخت و بیان داشت: این پروژه که از سال ۱۳۸۵ به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه آغاز شده، باید مسافت آن کوتاه شود.

اسدیان ادامه داد: متروی کرج یک پروژه حیاتی است اما نگاه کارشناسانه روی آن متمرکز نشده است.
وی با اشاره به تجربه کاری خود در متروی شهر تهران بیان داشت: همزمان با قطار شهری کرج ، عملیات متروی شهر تبریز آغاز شد و امروز تبریز از قطار شهری داخلی برخودار است اما پروژه کرج همچنان ناتمام مانده است.
رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: طبق بررسی ها طول هر یک از ایستگاه های قطار شهری کرج ۷۰۰ متر است در حالی باید این میزان به حدود ۱۶۰ متر همانند متروی تبریز کاهش پیدا می کرد و به جای هشت تا ۱۰ واگن ، برای هفت واگن ایستگاه می ساختیم.
اسدیان گفت : از سوی دیگر تعیین مسافت ۲۷ کیلومتری با ۲۷ ایستگاه برای خط ۲ قطار شهری کرج با توجه به محدودیت منابع اعتباری اقدامی غیر عملی یا زمانبر بوده که باید مورد بازنگری قرار گیرد.
وی با اشاره به احداث حدود ۱۵ کیلومتر تونل بین میدان خوارزمی در غرب و میدان امام حسین (ع) در شرق کرج ، بیان داشت : ابتدا باید تمرکز روی این محدوده قرار بگیرد و از ادامه پروژه به سمت شهرستان ملارد استان تهران در زمان حاضر صرفنظر کرد.
رییس مرکز پژوهش ها و مطالعات شورای اسلامی شهر کرج یادآور شد که زمانیکه عملیات احداث خط ۲ قطار شهری کرج آغاز شد در ابتدای کار برای احداث هر یک کیلومتر تونل ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بود اما اکنون این رقم با ۱۲ برابر به یک هزارو۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
اسدیان گفت: در این شرایط که بودجه کلانشهر کرج سالانه چهار هزارو۶۰۰ میلیارد تومان با متمم آن است باید برای تکمیل بخشی از قطار شهری به بودجه ملی متمسک شد.
وی بیان داشت : طبق بررسی ها ، برنامه این است که باید طول ایستگاه های متروی کرج کاهش پیدا کند ضمن آنکه مهندسی ارزش در اجرای این پروژه لحاظ شود.
قطعه نخست خط ۲ متروی کرج آماده تست گرم است
رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج افزود: اکنون ایستگاه چهارراه طالقان - گلشهر کرج تا حدودی آماده افتتاح است که باید با استفاده از یک قطار سه واگنی تست های گرم آن انجام شود.
اسدیان اظهار داشت: پس از تکمیل قطعه نخست باید ایستگاه شهید سلطانی در شرق کرج به ایستگاه چهار راه طالقانی متصل شود تا بتوانیم مسافران متروی صادقیه به میدان شهید سلطانی را ساماندهی کنیم.

اتخاذ راهکارهای سلبی و ایجابی برای بافت های فرسوده

برخی پروژه های عمرانی و اجتماعی کرج نیازمند بازخوانی است


عضو شورای اسلامی کلانشهر کرج با تقسیم بندی بافت های فرسوده به ۲ بخش بافت های قدیمی و ساخت وسازهای غیر مقاوم اظهار داشت: در هر ۲ بخش نیازمند راهکارهای ایجابی و سلبی هستیم.
اسدیان با بیان اینکه عمر برخی ساخت و سازها کمتر از پنج سال است ، گفت : تجارب برخی شهرهای کشور نشان می دهد باید از روش های تلفیقی برای نظارت بر ساخت و سازها استفاده شود.
وی ادامه داد: به کارگیری نظارت پهپادی و سپردن بخش دیگر نظارت ها به پیمانکاران بخش خصوصی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر مقاوم است.
وی بیان داشت : برای ساماندهی ساخت وسازها و بافت های فرسوده شهری از نخبگان علمی دعوت کرده ایم تا راهکارهای مناسب پیش پای متولیان امور قرار دهند.
اسدیان تاکید کرد که برای شناسایی نخبگان دراین بخش به کمک رسانه های جمعی نیاز داریم تا بتوانیم هرچه زودتر موضوع بافت فرسوده و ساخت و سازهای غیرمقاوم را به سرانجام برسانیم.
وی بیان داشت : البته کاهش نقش نظارتی نیروی انسانی در پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مقاوم و بهره گیری از فناوری می تواند در این بخش تاثیر گذار واقع شود.
۷۰ درصد بافت های کرج فرسوده هستند
رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج معتقد است که ۷۰ درصد بافت های این کلانشهر فرسوده بوده و نیازمند مقاوم سازی است.
وی ادامه داد: برای بازسازی و مقاوم سازی بافت های قدیمی و فرسوده باید از روش های ایجابی و مشوق ها استفاده کنیم ضمن آنکه با نظارت های دقیق مسیر هرگونه ساخت وساز غیر مجاز و غیر مقاوم را سلب کرد.


ظرفیت گرمخانه ها با جمعیت البرز همخوانی ندارد
رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به وجود ۲ گرمخانه در مرکز استان البرز ، گفت : ظرفیت گرمخانه ها با جمعیت استان سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری و مهاجر پذیر البرز همخوانی ندارد.
اسدیان بیان داشت: اکنون ساختمان گرمخانه مردان کرج با ۸۰ تخت دارای استحکام مناسب نیست و باید به مکان مناسبی انتقال یابد.
رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج افزود: ظرفیت گرمخانه بانوان در این کلانشهر ۶۰ تخت است و مکان استقرار آن مناسب نبوده و باید تغییر کند.
وی تاکید کرد که باید دستگاه های اجرایی از جمله بهزیستی ، اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در این زمینه پای کار بیایند.
همچنین رسیدگی به معضل کودکان خیابانی و کار از دیگر مباحثی بود که اسدیان به آن اشاره کرد و بیان داشت که این معضل در ابعاد مختلف باید ریشه یابی و ریشه کن شود.

رویکرد حل مساله را در پیش گرفته ایم
رییس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به جدیت این مرکز در به کارگیری نظرات نخبگان علمی، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی برای رفع مشکلات کرج گفت: امروز به جای نظریه پردازی ، رویکرد حل مسائل را در پیش گرفته ایم تا بتوانیم مشکلات این کلانشهر را در عمل به خط پایان برسانیم.

وی ادامه داد: رویکرد قبلی مرکز پژوهش ها این بوده که یک سری از اولویت های شهری استخراج و پرپوزال داده می شد و تحقیقات انجام می گرفت که این رویکرد کامل نبود.
اسدیان گفت : مرکز پژوهش های شورای ششم شهر کرج از ابتدای فعالیت خود تاکنون ۱۷ گزارش در خصوص کمبود امکانات و مشکلات متعدد این شهر به صورت علمی ارائه داده است.

کلانشهر کرج با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارای ۱۰ منطقه شهرداری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !