اسلامی سازی دانشگاه ها بدون اعتبار و برنامه ریزی امکان پذیر نیست


اسلامی سازی دانشگاه ها بدون اعتبار و برنامه ریزی امکان پذیر نیست

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: بدون داشتن برنامه دقیق و اعتبارات مناسب نمی‌شود اسلامی‌سازی را در دانشگاه‌ها تحقق بخشید.

ه گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، گفت: یاد شهدای این ایام را گرامی می‌دارم و به صورت ویژه شهادت حضرت فاطمه (س) را تسلیت می‌گویم که هر چه داریم از اوست.

کلانتری اظهار کرد: در متن و بطن جامعه ایران این دو دُر گرانبهای قرآن و عترت جریان دارد و مایه وحدت میان اقوام و گروه‌های مختلف ایرانی بوده و هست.

وی بیان کرد: کثیری از اتفاقات این مرز و بوم به برکت این دو ثقل عظیم صورت گرفته؛ مثل انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، حماسه ۹ دی، مقابله با فتنه‌های کثیری که با آن‌ها روبه‌رو بوده‌ایم و می‌توان گفت این دو ثقل، در بن‌مایه‌های جامعه ایرانی جریان دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: پایدارترین رویدادی که در دانشگاه‌های کشور شاهدش بودیم، همین جشنواره است که امروز سی و ششمین دوره آن را می‌بینیم که در عین حال، کم‌هزینه‌ترین رویداد هم بوده است.

وی با بیان اینکه استفاده از مواهب قرآن و عترت مستلزم سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق و اعتبارات مکفی و تخصیص بودجه‌های لازم است، افزود: واقعیت انکارنشدنی این است که بدون داشتن برنامه دقیق و اعتبارات مناسب نمی‌شود اسلامی‌سازی را در دانشگاه‌ها تحقق بخشید و نیز نمی‌توان انتظار داشت که عطر و بوی قرآن و عترت همه فضای دانشگاهی را در بر بگیرد، این امر مستلزم اعتبار جدی است.

کلانتری ادامه داد: ما در آستانه تصویب بودجه ۱۴۰۱ هستیم و انتظار جدی در این رابطه داریم، بنده به عنوان فردی که با همه معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در ارتباط هستم، این تذکر و توجه را می‌دهم که با این وضع اعتبارات نمی‌شود در دانشگاه‌ها کار جدی کرد. این امر، همگرایی دولت و مجلس و در سطحی شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌طلبد تا به یک معنا از این بحران عبور کنیم.

حاشیه رفتن فعالیت‌های فرهنگی با ادغام معاونت فرهنگی با دانشجویی

وی با بیان اینکه در بعضی از دانشگاه‌ها در راستای کم کردن از هزینه‌ها، معاونت فرهنگی با دانشجویی ادغام شده و این نکته موجب شده که فعالیت فرهنگی در حاشیه قرار بگیرد، بیان کرد: ایراد دیگر این است که ردیف بودجه خاصی برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها دیده نشده است، اهتمام به کاهش بودجه قابل فهم است اما این نباید منجر به آسیب به بن مایه‌های فکری دانشگاه شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد کرد در موضوع اول که موضوع ادغام معاونت‌های فرهنگی است، شورای عالی ورود پیدا کند و آیین‌نامه جامع دانشگاه‌ها را مورد بازنگری قرار بدهد و این امر مهم به هیئت امناها واگذار نشود.

وی ادامه داد: پیشنهاد دیگرم، تخصیص اعتبارات به صورت دقیق است تا در جاهای دیگر قابل دریافت نباشد، در حوزه پژوهش درصدها مشخص است و چشم‌انداز دقیقی وجود دارد باید این اتفاق در حوزه فرهنگ هم بیفتد. ما با بودجه بسیار کم و تقریباً با دست خالی وارد این میدان شده‌ایم و دردناک این است که در همین شرایط بوق‌های تبلیغاتی معاند به کار افتاده‌اند که بودجه فرهنگی چنان و چنین است اما کدام بودجه فرهنگی؟

کلانتری اظهار کرد: واقعیت امر این است که آن چیزی که مطلوب است با این وضع اعتبارات محقق ناشدنی است، امید داریم که در این مقطع حساس و مهم با همراهی و همدلی که میان مجلس و دولت وجود دارد، شاهد تغییرات جدی در این فضا باشیم. جامعه دانشگاهی ما احتیاح به امید دارد و برنامه‌های امیدبخش، محتاج اعتبارات جدی است.

پایان پیام/260

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !