خباز: بودجه ١٤٠١ فاقد شفافیت و عدالت بوده و تورم زاست/صداوسیما به کجا پاسخگوست که بودجه‌اش زیاد شده؟!/دولت در اولین آزمون بودجه نمره قبولی نیاورد


خباز: بودجه ١٤٠١ فاقد شفافیت و عدالت بوده و تورم زاست/صداوسیما به کجا پاسخگوست که بودجه‌اش زیاد شده؟!/دولت در اولین آزمون بودجه نمره قبولی نیاورد

بودجه اصلا شفافیتی ندارد، چون آقایان مدعی شفافیت بودند و متاسفانه شفافیت این بودجه بسیار کم است و آنچه مهم است این است که علاوه بر اینکه شفافیت کم است نحوه توزیع آن هم کاملا ناعادلانه است. آن هم دولتی که با شعار عدالت روی کار آمده است. از زمان آقای روحانی به این سو بودجه را منتشر می کنند و اعداد و ارقام آن را در اختیار افکار عمومی قرار می دهند...

خباز: بودجه ١٤٠١ فاقد شفافیت و عدالت بوده و تورم زاست/صداوسیما به کجا پاسخگوست که بودجه‌اش زیاد شده؟!/دولت در اولین آزمون بودجه نمره قبولی نیاورد

نواندیش: نماینده پیشین مجلس اظهار کرد: لایحه بودجه، اولین آزمون در تصمیم‌های کلان و مهم بود که دولت سیزدهم نمره قبولی نیاورد و این بودجه متاسفانه تورم‌زا است.

محمدرضا خباز، نماینده پیشین مجلس درباره لایحه بودجه به خبرنگار نواندیش گفت: بودجه به معنی دخل و خرج یک کشور و به منزله یک ترازو است که باید دو کفه ترازو مقابل یکدیگر باشد، اگر درآمدها کم باشد و واقعی نباشد در پایان سال به عدم تحقق بودجه منجر می‌شود و در نهایت به کسری بودجه خواهد انجامید. بودجه‌ای که امسال دولت جدید ارائه داده است اولا با هیچ یک از شعارهای انتخاباتی آقای رئیس‌جمهور متناسب نیست، نه رعایت طبقه ضعیف جامعه در بودجه لحاظ شده و نه توجهی به تولیدکنندگان شده است.


چهره سیاسی افزود: نکته مهم‌تر اینکه، بودجه اصلا شفافیتی ندارد، چون آقایان مدعی شفافیت بودند و متاسفانه شفافیت این بودجه بسیار کم است و آنچه مهم است این است که علاوه بر اینکه شفافیت کم است نحوه توزیع آن هم کاملا ناعادلانه است. آن هم دولتی که با شعار عدالت روی کار آمده است. از زمان آقای روحانی به این سو بودجه را منتشر می کنند و اعداد و ارقام آن را در اختیار افکار عمومی قرار می دهند و به بعضی از نهادها که اصلا نباید بودجه دهند و منابع آن باید به وسیله مردم تامین شود بیش از هزار و پانصد میلیارد تومان اعتبار می دهند اما به نهادهایی که باید اعتبار دهند که به زندگی مردم و محیط زیست مردم مرتبط است مثل محیط زیست، متاسفانه می بینیم اعتبار آن کاهش پیدا می کند یا رشد آن بسیار اندک است.


وى ادامه داد: بنابراین در زمان توزیع بودجه هم هیچ عدالتی رعایت نشده بلکه نهادهایی که نباید بودجه بگیرند بودجه دریافت می‌کنند و نهادهایی هم که بودجه برای آنها بسیار امری ضروری است متاسفانه این اتفاق برای آنها رخ نداده است. این اولین آزمون در تصمیم‌های کلان و مهم بود که به نظر من دولت سیزدهم نمره قبولی نیاورد و این بودجه متاسفانه تورم‌زا است و تورم بسیار بالایی دارد، به تعبیری تورم با عدالت مثل جن و بسم الله هستند یعنی از دری که تورم وارد شد از در دیگر عدالت فرار می کند، تورم یعنی دریافت مالیات اجباری از طبقه ضعیف جامعه! هرگاه بخواهیم از طبقه ضعیف جامعه به اجبار و بدون دلیل و با فشار از راه تورم مالیات بگیرند این اتفاق رخ می‌دهد.


خباز بیان کرد: بنابراین دولتی که مدعی بود می خواهد اصلاحاتی در ساختار بودجه ریزی انجام دهد هیچ گونه اصلاحاتی در بودجه ریزی اتفاق نیفتاد به جز حذف ارز 4200 تومانی، که آن هم متاسفانه یک مسئله مبهمی است یعنی دلایل آن را بیان نکردند، منظور از دلایل آن، یعنی نحوه جایگزینی آن را بیان نکردند. این موضوع روی دو مسئله، بسیار اثر خواهد گذاشت یکی روی دارو، دیگری روی قیمت نان، که هر دو اینها بسیار پر اهمیت است، آنها باید از قبل بگویند که می خواهند اینها را چگونه جبران کنند تا یک آرامشی برای مردم به وجود آید.


این چهره سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد: وقتی دولت برنامه‌ای ندارد کاری را گام به گام شروع می کند و معلوم نیست به کجا خواهد انجامید. مثلا یکی از نهادها هم بودجه صدا و سیما است، افزایش بودجه صدا و سیما افزایش بسیار بالایی است یعنی بیش از 50 الی 60درصد به صدا و سیما افزایش بودجه دادند و این صدا و سیما به کجا پاسخگو است؟ آن افرادی هم که از سوی سه قوه انتخاب می شوند، قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه، به ویژه آن دو قوه‌ای که نیاز به رأی مردم دارند؛ یعنی قوه مقننه و قوه مجریه، طبیعتا بیشتر فکر خودشان هستند یعنی به این فکر هستند که بتوانند موقعیت خودشان را حفظ کنند نه اینکه قدمی برای رفع مشکلات کشور بردارند.


این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: در واقع بودجه نهادی را که نباید افزایش می‌دادند، بدون دلیل افزایش دادند و نهادهایی که باید افزایش می‌دادند متاسفانه یا افزایش ندادند و یا به طور حداقلی است که اگر قرار باشد باید با عدد و رقم در آینده به این بپردازیم. بنابراین الان هشدار من به نمایندگان مجلس این است که آن اتفاقی که در رای اعتماد به وزرا رخ داد، رخ ندهد.


محمدرضا خباز خاطرنشان کرد: بنده همان زمان گفتم این لحن مناجات گونه آقایان نشان می دهد که ۶ ماه دیگر مناجاتشان تغییر خواهد کرد، این تعریف‌های بی وقفه‌ای که از وزرا مطرح می کنند ۵-۶ ماه دیگر تغییر می‌کند و آنها شروع به انتقاد از وزرا می کنند که این انتقادات به ۶ ماه هم نرسید و سه ماه نشده شروع شد. در نتیجه هشدار من این است که این اتفاق در بودجه رخ ندهد وگرنه این دومین اشتباه نمایندگان در رابطه با دولت است که این بودجه را با همین وضع تصویب کنند، به نظر من آنها باید بودجه را برگردانند و دو دوازدهم از بودجه را تصویب کنند تا فروردین و اردیبهشت دچار مشکل نشویم.


او در پایان اشاره کرد: آنها باید از همین الان به دولت هشدار بدهند که این بودجه تورم‌زا است و در این بودجه عدالت رعایت نشده است بلکه ظلم فاحشی در توزیع بودجه اتفاق افتاده است و این بودجه قابل اصلاح نیست، یعنی این خانه از پای‌بست ویران است و قابل اصلاح نیست و باید ریشه‌ای تغییر کند، آنها باید دو دوازدهم آن را تصویب کنند تا کشور در فروردین و اردیبهشت دچار مشکل نشود و بعد بودجه را برگردانند و از دولت بخواهند که یک بودجه کم نقصی را ارائه دهند که هم تورم را کاهش دهد و هم رکود را به رونق تبدیل کند و هم رعایت عدالت در آن به چشم بخورد. این بودجه از نظر ما هیچ کدام از این خواص مثبت را ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !