برگزاری هرگونه امتحان حضوری یا غیرحضوری برای دوره ابتدایی ممنوع


برگزاری هرگونه امتحان حضوری یا غیرحضوری برای دوره ابتدایی ممنوع

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد برخی مدارس ابتدایی اقدام به برگزاری آزمون دی‌ماه کرده‌اند سخنگوی آموزش و پرورش تهران می‌گوید این اقدام ممنوع است.

به گزارش خبرآنلاین، دو سال از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد، طی این مدت بسیاری از مراکز و موسسات تعطیل شدند و به انجام دورکاری پناه بردند، در این میان مدارس و دانشگاه‌ها آموزش را در بستر فضای مجازی ادامه دادند و آزمون‌های مربوط به امتحانات پایان ترم یا پایان سال تحصیلی را به‌صورت غیرحضوری برگزار کردند. اما با کاهش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر مربوط به کرونا یک‌بار دیگر زمزمه بازگشایی مدارس و برگزاری آزمون‌ها به‌صورت حضوری شنیده شد طوری‌که همزمان با فصل امتحانات علیرضا کمرئی، سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش به رسانه‌ها گفت: «همه مدارس مجاز به فعالیت حضوری بوده، لذا همه امتحانات باید حضوری برگزار شوند.»

با این وجود انتشار تصویری از کارتابل یکی از مدیران آموزش‌وپرورش تهران نشان می‌دهد این سازمان طی اعلام قبلی یادآور شده بود برگزاری هرگونه آزمون از دانش‌آموزان ابتدایی ممنوع است.

برگزاری هرگونه امتحان حضوری یا غیرحضوری برای دوره ابتدایی ممنوع

در بندهای این دستورالعمل منتشر شده آمده است «۱-پیرو مراجعه مکرر اولیای برخی از مدارس، ارائه هرگونه برنامه امتحانی (هفتگی، روزانه و ...) در دوره ابتدایی ممنوع است. (اعلام آزمون یک درس یا برنامه روزانه از قبل نیز مشمول همین بند و ممنوع است. به عبارت صریح‌تر انجام آزمون حضوری یا مجازی نباید از قبل اطلاع داده شود. زیرا آزمون فقط یکی از ابزارهای سنجش در ارزشیابی کیفی و توصیفی محسوب می‌شود و ارزشیابی دیماه هیچ تفاوتی با ارزشیابی در طول سال ندارد. ۲- جهت ارزشیابی پیشرفت یادگیری دانش‌آموزان در دیماه نیز، آموزگار کلاس طبق روند مهر تا آذرماه به‌صورت فرایندی و توصیفی ارزشیابی را انجام دهند. ۳- هیچگونه آزمون سرنوشت‌ساز در دوره ابتدایی نداریم، به‌عبارت دیگر مجموعه عملکرد دانش‌آموز از طریق ابزارهای مختلف و متنوع، ملاک ثبت عملکرد در کارنامه دانش‌آموز را مشخص می‌کند.»

با این وجود تعدادی از اولیای دانش‌آموزان به خبرآنلاین می‌گویند که برخی مدارس پایه ابتدایی، با برنامه قبلی اقدام به برگزاری آزمون دی‌ماه از دانش‌آموزان‌شان کرده‌اند، پیگیری‌های این رسانه از آموزش‌وپرورش تهران نشان می‌دهد که این سازمان همچنان بر سر موضع قبلی خود باقی‌ست و بیان می‌کند برگزاری هرگونه آزمون با عنوان امتحانات دیماه در دوره ابتدایی ممنوع است. مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش‌وپرورش تهران به خبرآنلاین می‌گوید: «در دوره‌ی ابتدایی چیزی به‌نام آزمون نداریم؛ فقط نظرات معلم درخصوص کیفیت کار دانش‌آموزان مطرح است که آن هم با امتیازات خوب، عالی و مانند آن مشخص می‌شود. بنابراین درخصوص دوره ابتدایی هیچ آزمونی وجود ندارد چه برسد به صورت حضوری یا غیرحضوری.»

وی ادامه می‌دهد: «اگر هر مدرسه‌ خارج از ضوابطی که ما تعیین و اعلام می‌کنیم اقدامی انجام دهد، مانند همین مسئله‌ی مورد نظر شما درباره آزمون دانش‌آموزان ابتدایی که آن را توضیح دادم، خانواده‌ها باید از طریق اداره ارزیابی، عملکرد و شکایات موضوعِ پیش آمده را مطرح کنند، با اعلام آن‌ها بازرسان ما به آن واحد آموزشی مراجعه می‌کنند و در صورت احراز تخلف با خاطیان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. خانواده‌ها می‌توانند برای اعلام شکایت خود با شماره تلفن ۸۸۹۶۴۰۰۶ تماس بگیرند و شکایت‌های خود را اعلام کنند.»

بیشتر بخوانید:

آموزش حضوری در مدارس لغو می‌شود؟/ پاسخ معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش

۴۷۲۳۳

کد خبر 1587372

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟