صنعت لوازم خانگی قربانی کشمکش‌های داخلی / اختلاف وزارت صمت و تولیدکنندگان درمورد «قیمت تولید» ناشی از چیست؟


صنعت لوازم خانگی قربانی کشمکش‌های داخلی / اختلاف وزارت صمت و تولیدکنندگان درمورد «قیمت تولید» ناشی از چیست؟

صنعت لوازم خانگی ایران در حالی شاهد سپری کردن روز‌های خوش خود است که به نظر می‌رسد اختلاف نظر وزارت صمت با تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی در خصوص طرح ازمایشی درج «قیمت تولیدکننده» بر روی هشت قلم از محصولات لوازم خانگی، در روز‌های آتی تبدیل به یک کشمکش حساس میان این دو بخش تبدیل خواهد شد.

صنعت لوازم خانگی قربانی کشمکش‌های داخلی / اختلاف وزارت صمت و تولیدکنندگان درمورد «قیمت تولید» ناشی از چیست؟

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اوایل مهر سال جاری بود که مقام معظم رهبری با ارسال نامه‌ای به «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان دستور ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای را ابلاغ کردند، مسئله‌ای که در آن برهه زمانی به مانند سرآغازی بر خروج صنعت لوازم خانگی کشور از انزوای بازار و تبدیل به نقطه عطف توجه همه سازمان‌های دولتی و رسانه‌ای مطرح کشور شد.


پویش حمایت از لوازم خانگی تولید داخل طی ماه‌های اخیر و به مرور زمان در فضای اقتصادی کشور به مانند موج عظیمی تبدیل شده بود، به گونه‌ای که این موج در ماه‌های نخست پاییز سال ۱۴۰۰ آثار بسیار زیادی را در جنبه‌های اقتصادی و رسانه‌ای کشور از خود بر جای گذاشته بود؛ از نصب بیلبورد‌های تبلیغاتی برند‌های ایرانی تولید کننده لوازم خانگی در بهترین نقاط شهر تا ارائه گزارشات متعدد مکتوب و تصویری در جراید و رسانه‌های تصویری، از جمله اقداماتی بود که در ماه‌های مهر و آبان سال جاری در راستای حمایت از لوازم خانگی ایرانی توسط حاکمیت انجام شد.


گفتنی است که ممنوعیت واردات لوازم خانگی از طریق مناطق آزاد در روز‌های نخست آبان و در گام پایانی ممنوعیت واردات لوازم خانگی از طریق کولبری در آذر سال جاری، اقدامات نهایی بود که به منظور حمایت کامل از صنعت لوازم خانگی کشور توسط حاکمیت (دولت و مجلس) به مرحله اجرا درآمد؛ اما با توجه به وقایع اخیر به نظر می‌رسد که ماه عسل تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با وزارت صمت بنا بر یک اختلاف نظر جزئی طی روز آینده به پایان خود نزدیک می‌شود.


چندی پیش اتاق اصناف ایران طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که بنا بر ضرورت شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمد سازی شیوه‌های نظارت بر بازار و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها، اصلاح نظام توزیع کالا و جلوگیری از سوء‌استفاده احتمالی، درج «قیمت تولید» بر ۱۴ قلم کالا الزامی خواهد شد؛ در میان این ۱۴ قلم کالا، یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از جمله کالا‌هایی هستند که نیمی از لیست اقلام ملزم شده به درج «قیمت تولید» را به خود اختصاص داده‌اند.


در حال حاضر و با توجه به اظهارات مقامات ارشد وزارت صمت و اعضای بلند پایه انجمن‌های مرتبط با صنعت لوازم خانگی به نظر می‌رسد که درج قیمت تولید بر روی این هشت قلم کالا ذیل این طرح آزمایشی، اکنون تبدیل به اختلافی هرچند جزئی میان وزارت صمت فروشندگان و تولید کنندگان شده است.


تشدید رقابت و تعیین قیمت واقعی، دو ویژگی مثبت درج قیمت تولید


چندی پیش «محمد صادق مفتح» قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در گفتگو با بازارنیوز درج قیمت تولیدکننده بر روی ۱۴ قلم از محصولات تعیین شده از سوی اتاق اصناف را زمینه‌ای بر تشدید رقابت و تعیین قیمت واقعی عنوان کرده بود.


علاوه بر این قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی پیرامون انتقاد‌ات مطرح شده از سوی فعالان حاضر در صنعت لوازم خانگی مبنی بر اینکه ماهیت مصرف و هزینه تولید این قبیل محصولات نسبت به دیگر کالا‌های مصرفی کاملا متفاوت است، گفت: درحال حاضر هیچ تفاوتی میان این هشت قلم لوازم خانگی نسبت به دیگر کالا‌ها وجود ندارد و این کالا‌ها به مانند اقلام مصرفی دیگر مشول قیمت گذاری بر مبنای قیمت تولید خواهند شد.


وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر پیش بینی ما این است که با قیمت گذاری برخی اقلام پر مصرف عامه مردم بر اساس قیمت تولید‌کننده، در بدنه بازار و اقتصاد کشور شاهد تحقق یک فضای رقابتی قابل توجه و درعین حال و واقعی‌تر شدن قیمت این قبیل محصولات باشیم.


به جای قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف‌کننده را درج کنید


اما آن سوی ماجرا فعالان حاضر در صنعت لوازم خانگی کشور نظری کاملا متفاوت نسبت به قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی دارند؛ «اکبر پازوکی» رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون قیمت‌گذاری هشت قلم از لوازم خانگی بر اساس قیمت‌تولیدکننده اظهار کرد: اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بار‌ها اعلام کرده است که شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی با ارائه یک لیست سه ستونه و ثبت آن در سامانه ۱۲۴ قیمت درب کارخانه، عمده فروش و خرده فروش مشخص و شفاف شود.


رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با انتقاد اجرای قیمت‌گذاری بر اساس قیمت تولید گفت: هزینه تولید اقلام خوراکی و مصرفی مردم با لوازم خانگی بسیار متفاوت است؛ اکنون حداکثر قیمت یک پودر ماشین لباس شویی نهایتا ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است، ولی قیمت یک یخچال و یا ماشین لباس شویی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است، با احتساب چنین مسئله‌ای چگونه امکان دارد که قیمت هر دو بر اساس یک مولفه واحد قیمت‌گذاری شود.


وی خاطر نشان کرد: با توجه به جلسات و هم اندیشی انجام شده میان فعالان اقتصادی صنعت لوازم خانگی مپیشنهاد ما بر این است که به جای قیمت تولید، قیمت مصرف‌کننده بر روی این اقلام درج شود، چرا که با درج قیمت مصرف‌کننده این موضوع در نهیات به نفع تولید کننده، فروشنده و مصرف‌کننده خواهد بود.


پازوکی در تشریح این مسئله گفت: جلوگیری از وقوع گران فروشی و کم فروشی، از جمله اقار مثبتی است که درج قیمت مصرف‌کننده می‌تواند برای بازار لوازم خانگی به ارمغان بیارود؛ طی چهار گذشته و به همت تولیدکنندگان داخلی شرایط بازار به گونه‌ای رقم خورده است که محصولات تولید داخل نیازمندی‌های بازار را برآورده می‌سازد؛ ما اگر در سطح بازار لوازم خانگی کشور و بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری شاهد یک ثبات اقتصادی باشیم دیگر با خرید زودهنگام لوازم خانگی توسط خانوار‌های برای دو یا سه سال آینده نخواهیم بود.


رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی عنوان کرد: سازمان‌های دولتی و قانون‌گذار باید به گونه‌ای عمل کنند که تولیدکننده و سرمایه‌گذار داخلی رقبتی برای حرکات به سمت تولید داشته باشد و در مقابل نباید کاری کننند که حضور کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی به مانند گذشته شدت بگیرد.


پازوکی تاکید کرد: اگر قانونی هم نوشته می‌شود باید در حمایت از تولیدکننده باشد نه این که منجر به رشد کالای قاچاق در بازار شود؛ اگر امروز دولت با رفع موانع تولید توانست وضعیت تولید را بهبود ببخشد، در نهایت این مسئله به نفع مصرف‌کننده خواهد بود ، یقینا با قیمت‌گذاری دستوری مشکلی از مصرف‌‎‌کننده را حل نخواهد کرد.

صنعت لوازم خانگی نباید دولتی شود


مضاف بر رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، «حمیدرضا غزنوی» سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در گفتگو با بازارنیوز در واکنش به طرح آزمایشی قیمت‌گذاری هشت قلم از اقلام لوازم خانگی بر اساس قیمت تولیدکننده اظهار کرد: درحال حاضر تمامی انجمن و تشکل‌های لوازم خانگی ایرادات متعددی را نسبت این طرح وارد کرده‌اند و اکنون قرار بر این شد که بازنگری پیرامون این طرح آزمایشی انجام شود؛ هم اینک تولیدکننده و فروشندگان لوازم خانگی با قیمت‌گذاری برخی از اقلام لوازم خانگی بر اساس قیمت تولیدکننده کاملا مخالف هستند.


سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تاکید کرد: طی این سال‌ها ما شاهد آن بودیم که بر روی کالا‌هایی همچون کیک، کلوچه و نوشابه قیمت‌های مصرف‌کننده درج شده است، اما اکنون میبینیم که وزارت صمت در نظر دارد رویه قیمت‌گذاری بر اقلام مهم لوازم خانگی را بر اساس قیمت تولیدکننده را به مرحله اجرا در آورد .


وی خاطر نشان کرد: با اجرای چنین طرحی، اقتصاد کشور در حوزه لوازم خانگی کاملا دولتی خواهد شد؛ متاسفانه افرادی حاضر در وزارت صمت به این نکته مهم توجه ندارند که باید تمرکزشان بر حمایت از تولیدکننده باشد نه این که بخواهند تمامی حواس و ظرفیت خود را بر این امر متمرکز سازند که بر این است اقتصادی کشور را مدیریت کنند؛ این مسئله مغایر با ماهیت اقتصادی بازار است.


هزینه‌های تولیددر حال نوسان است، نمی‌توان قیمت لوازم خانگی را ثابت نگهداست


«عباس هاشمی» دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران نیز در مخالفت با درج قیمت تولیدکننده بر روی برخی از اقلام لوازم خانگی در گفتگو با بازارنیوز اظهار کرد: قیمت‌گذاری زمانی صحیح است که تمامی مولفه‌های اثرگذار در فرایند تولید مانند نرخ ارز و قیمت ماده اولیه ثابت باشد تابر اساس آن تولیدکننده بتواند تا مدت‌های طولانی محصولات خود را بر اساس یک قیمت ثبت روانه بازار کند .

دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران افزود: در حال حاضر شرایط نرخ ارز و به تبع آن قیمت مواداولیه مدام در حال تغییر و تحول است، در نتیجه با وجود چنین شرایطی قیمت تولیدکننده نمی‌تواند بازار را به دور از نوسان و در جایگاه ثبات نگهدارد، بنابراین به هر میزان که دخالت بر روی قیمت‌ها از سوی محیطی خارج از صنعت لوازم خانگی کمتر باشد به همان میزان شاهد فرایند قیمت‌گذاری سالم‌تر و تحقق فضای رقابتی قابل توجهی در بازار لوازم خانگی کشور خواهیم بود.


وی در پایان متذکر شد: در برهه زمانی فعلی بعضی از تولیدکنندگان لوازم خانگی به دلیل مشکلات متعدد در فروش محصولات خود با مشکل مواجه اند و اکنون با یکدیگر در رقابت کامل به سر می‌برند ؛ علاوه بر این قدرت خرید مردم نیز طی این سال‌ها به شدت کاهش یافته در نتیجه تولیدکنندگان هم نمی‌توانند کالا‌های خود را با قیمت بالا به فروش برسانند؛ بنابراین ایجاد هر گونه التهاب بی پایه و اساس در نهایت به نفع اقتصاد کشور و صنعت لوازم خانگی کشور نخواهد بود و دولت باید اجازه دهد که برای پیش برد بازار، فرمول عرضه و تقاضا در ساختار بازار حکم فرما شود.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو