تولید اسپری بینی برای پیشکیری از ابتلا به کرونا


تولید اسپری بینی برای پیشکیری از ابتلا به کرونا

در یک کارآزمایی بالینی، محققان یک رقیق کننده خون به صورت اسپری را برای جلوگیری از عفونت اولیه سلول‌های بینی ساختند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، در یک کارآزمایی بالینی در استرالیا، محققان قصد بررسی یک رقیق کننده خون به صورت اسپری را، جهت جلوگیری از عفونت اولیه سلول‌های بینی را دارند.

قرار است، تاثیر یک داروی معمولی رقیق کننده خون روی عفونت SARS-COV-۲ بررسی شود.

استفاده از اسپری بینی بر اساس فرضیه‌ای است که نشان می‌دهد عفونت‌های اولیه SARS-CoV-۲ از طریق مولکولی به نام هپاران سولفات در بینی نفوذ می‌کنند. پروتئین اسپایک ِویروس به سولفات هپاران متصل می‌شود که توانایی آن را در تعامل با گیرنده‌های ACE۲ و آلوده کردن سلول‌های انسانی افزایش می‌دهد.

هپارین یک ضد انعقاد پرکاربرد است که برای اولین بار بیش از یک قرن پیش کشف شد و به طور ایمن به عنوان درمانی برای حملات قلبی و لخته شدن خون استفاده می‌شود.

گری اندرسون، از مرکز تحقیقات سلامت ریه دانشگاه ملبورن، می‌گوید تحقیقات اولیه نشان داده است که هپارین از نظر مولکولی به قدری شبیه سولفات هپاران است که می‌تواند ذرات SARS-CoV-۲ را هنگامی که مستقیماً به سلول‌های بینی تزریق می‌شود خنثی کند.

اندرسون توضیح داد: هپارین که ماده فعال در اسپری است ساختاری بسیار شبیه به سولفات هپاران دارد، بنابراین مانند یک طعمه رفتار می‌کند و می‌تواند به سرعت مانند یک مار پیتون به دور پروتئین اسپایک ویروس بپیچد و از آلوده کردن یا انتشار ویروس جلوگیری کند.

آزمایش بالینی اسپری بینی به زودی در ایالت ویکتوریا استرالیا آغاز خواهد شد. قرار است این اسپری در ۴۰۰ خانه، طی ۲۴ ساعت برای هر خانوار توزیع شود. این کارآزمایی کنترل شده با دارونما خواهد بود؛ هر شرکت کننده باید دو پاف از اسپری را سه بار در روز مصرف کند.

با اجرای این طرح بررسی می‌شود که آیا اسپری بینی از COVID-۱۹ در تماس نزدیک موارد تایید شده جلوگیری می‌کند یا خیر. به موارد فعال COVID-۱۹ نیز اسپری داده خواهد شد. محققان همچنین در حال بررسی هستند که آیا هپارین باعث کاهش عفونی شدن یک مورد تایید شده می‌شود یا خیر.

آنها می‌گویند که استفاده از هپارین به عنوان اسپری بینی نباید منجر به رقیق شدن خون بطور گسترده‌تر شود، زیرا وقتی از طریق بینی تجویز می‌شود به جریان خون نمی‌رسد.

اندرسون بیان می‌کند که این اسپری بینی پیشگیرانه باید در برابر همه انواع ویروسی موثر باشد.

این آزمایش به مدت شش ماه ادامه دارد، بنابراین تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ مشخص نخواهد شد که چقدر خوب عمل می‌کند. با این حال، اگر ثابت شود که مؤثر است، می‌تواند به سرعت عرضه شود.این دارو نیازی به یخچال ندارد و به راحتی در ویال‌های پلاستیکی توزیع می‌شود؛ البته این اسپری، جایگزین واکسن نخواهد بود.

اندرسون افزود اگر ثابت شود این درمان در زمینه پیشگیری از پیشرفت و گسترش در خانه‌ها کار می‌کند، استفاده از اسپری برای محافظت از جمعیت‌های بسیار آسیب‌پذیر مانند افراد مسن، زنان باردار و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، کارایی خواهد داشت. همچنین ممکن است برای محافظت از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی خط مقدم در برابر بیماری و حفظ ظرفیت در سیستم مراقبت‌های بهداشتی مفید باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق