نمایش آیینی فرصتی برای احیا و معرفی سنت‌های کهن ایرانی


نمایش آیینی فرصتی برای احیا و معرفی سنت‌های کهن ایرانی

کارگردان نمایش «چوپی نوروز» گفت: به دلیل اجرا نشدن برخی آیین‌ها، رسوم کهن به فراموشی سپرده می‌شوند.

مرتضی اسدی مرام،کارگردان نمایش «چوپی نوروز» در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع این نمایش گفت: نمایش به آئین‌های نوروزی و استقبال از آن در مناطق کردنشین می‌پردازد. در تمام ایران معمولا آئین‌هایی برای استقبال از نوروز وجود داشته و در مناطق کرمانشاه و کردستان هم نوروز یکی از جشن‌های باستانی و مورد علاقه این منطقه است که بخشی از این آئین‌ها ویژگی نمایشی دارند اما به فراموشی سپرده شده‌اند. استاد بلوک این آئین‌ها را گرد آوری کرده است. امیدوارم مردم از طریق آشنایی با آئین‌های مناطق کردنشین، جذب این مناطق شوند.

وی در ادامه آئین‌های معرفی شده نوروزی را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: یک آئین پیش از نوروز و برای استقبال از آن انجام می‌شده و در ایام نوروز مردم سعی می‌کردند زمستان را با نماد‌ها و آیین‌هایی شکست دهند. «چوپی» حرکت آئینی است که مردمان کردنشین دست در دست هم انجام می‌دهند که با صدای ساز و دهل در شادی‌ها به پایکوبی می‌پردازند و «چوپی نوروز» به معنای بزمی برای نوروز است.

نمایش آیینی فرصتی برای احیا و معرفی سنت‌های کهن ایرانی

اسدی مرام درباره طراحی صحنه و لباس «چوپی نوروز» توضیح داد: برای این اجرا تلاش شده از عناصر بومی نظیر لباس زنان و مردان کرد و آکسسوار از لوازم فولکلور کرمانشاه استفاده شود. چندین سال است که برای اجرای نمایش‌ها در فضای باز تلاش می‌کنیم تا آثاری به خصوص با موضوع سوگ و سور تولید و اجرا کنیم، زیرا به دلیل اجرا نشدن برخی از آئین‌ها، این رسوم کهن به فراموشی سپرده می‌شوند و از این طریق می‌توان آنان را ثبت و ضبط کرد.

وی در خصوص مشکلات عرصه نمایش های آئینی و سنتی بیان کرد: استاد بلوک درباره چوپی نوروز پژوهش خوبی انجام دادند اما این اثر به دلیل کرونا به خوبی دیده نشد. لذت یک اثر دیده شدن آن توسط مردم است. باید بپذیریم نمایش‌های آئینی و سنتی با توجه به اینکه از عناصر بومی نظیر موسیقی و لباس محلی استفاده می‌‌کنند، هزینه تولید بالایی دارند و بازیگران و متخصصان مشرف به این گونه نمایشی بسیار کم است، بنابراین تولید در این حوزه کار مشکل و پیچیده‌ای است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


"بسته مرگ" 61 میلیارد دلاری