رادان: سردار سلیمانی موازنه انقلابی در منطقه را برقرار کرد/ آرزوی ابومهدی‌المهندس که پس از شهادت محقق شد!


رادان: سردار سلیمانی موازنه انقلابی در منطقه را برقرار کرد/ آرزوی ابومهدی‌المهندس که پس از شهادت محقق شد!

سردار رادان در همایش «مکتب حاج قاسم، دانشگاه و رسانه» گفت: سردار سلیمانی موازنه انقلابی در منطقه را از طریق تشکیل محور مقاومت برقرار کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سردار احمدرضا رادان رئیس مطالعات راهبردی ناجا در همایش مکتب «حاج قاسم، دانشگاه و رسانه» صحبت کرد. او با موضوع «الگوی کنشی سردار سلیمانی در منطقه» صحبت کرد و گفت: لازمه بررسی الگوی کنشی سردار سلیمانی در منطقه این است که در ابتدا وضعیت محیط و منطقه را بدانیم و متوجه باشیم زمانی که شهید سلیمانی وارد منطقه شد، چه شرایطی داشت؛ در آن زمان سوریه درگیر مشکلاتی شده بود، حزب الله تحت فشار بود و بچه‌های فلسطین نیز در محاصره همه جانبه بودند، به گونه‌ای که حتی آذوقه و غذای خودشان را هم نمی‌توانستند تامین کنند. علاوه بر این با دسیسه آمریکایی‌ها قرار بود خط جدیدی در منطقه به عنوان خاورمیانه جدید شکل بگیرد. در چنین شرایطی حاج‌قاسم باید نقش آفرینی می‌کرد؛ اولین گام مورد نیاز این بود که باید موازنه انقلابی در منطقه را از طریق تشکیل محور مقاومت ایجاد می‌کرد. دقت داشته باشید که موازنه با موازنه انقلابی دو مفهوم متفاوت است، همانطور که دیپلماسی با دیپلماسی انقلابی معانی متفاوتی دارند.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی با استفاده از موازنه انقلابی کاری کرد که جمهوری اسلامی ایران در سپهر منطقه جزو موازنه‌های برتر شود؛ این اتفاق در شرایطی رخ داد که قرار بود جمهوری اسلامی فقط در مرزهای خودش مشغول شود و بسیاری از فتنه‌هایی که در چند سال اخیر می‌بینید در راستای همین سیاست تنظیم شده بود. وقتی می‌خواهید موازنه انقلابی کنید باید عمق‌بخشی راهبردی داشته باشید و حاج قاسم از مسیر دیپلماسی انقلابی این موازنه را انجام داد؛ برای مثال، زمانی که پنج ساعت در جلسه با پوتین حرف زد تا او را برای حضور در سوریه متقاعد کند، تمام رفتار و گفتارش از جنس دیپلماسی انقلابی بود.

سردار رادان با اشاره به دیگر فعالیت مهم شهید سلیمانی گفت:‌ حاج قاسم تلاش کرد به مردم مظلوم منطقه نیز کمک کند؛ مثال بارز آن را در منطقه آمرلی می بینید. آمرلی در عراق جایی بود که تحت محاصره صددرصدی داعش قرار داشت و شرایط بسیار سخت زیستی و تهدید شدید امنیتی برای مردم به وجود آورده بود. اگر داعش از آمرلی عبور می‌کرد به راحتی می‌توانست به کربلا و نجف برسد و از این طریق به مرزهای ما بسیار نزدیک می‌شد، اما زمانی که آمرلی تحت محاصره 100 درصدی بود حاج‌قاسم دو سه بار با جسارت و شهامت مثال‌زدنی با هلیکوپتر وسط این شهر نشست. به عبارت دیگر زمانی که مردم این شهر احساس می‌کردند هیچ امیدی وجود ندارد، حاج قاسم را در بینشان دیدند.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دقت داشته باشید که وقتی می‌خواهید در مناطق تحت سیطره داعش عملیات کنید باید بتوانید صف مردم را از صف داعش جدا کنید. جالب است بدانید قرار شد آمریکایی‌ها در یک منطقه به اسم الانبار عملیات کنند تا داعش را در این منطقه از بین ببرند. یکی از محلی‌ها برایم تعریف می‌کرد که وقتی عملیات تمام شد و می‌خواستند پرچم عراق را بر پشت بام یکی از ساختمان‌ها نصب کنند، هیچ ساختمان سالمی وجود نداشت که بتوان پرچم عراق را بر فراز آن نصب کرد. بنابراین صدمه نزدن به مردم در چنین عملیات‌هایی بسیار مهم است و به همین دلیل است که پیوند عمیقی بین حاج قاسم و مردم منطقه ایجاد می‌شود. شهید سلیمانی روح تازه‌ای در کالبد مقاومت دمید و آن را متحول کرد.

سردار رادان تاکید کرد: سردار سلیمانی نماد پیوند بین مردم با مردم، مردم با دولت و مردم با دولت‌های منطقه بود. تنها کسی که توانست ارتش بین‌المللی مبارز مدافعین حرم را بسازد، شهید سلیمانی بود. در این ارتش رزمندگانی از عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، ایران و ... حضور داشتند. همچنین شهید سلیمانی نماد امنیت، قدرت و مقاومت هم هست و زمانی که در جایی حضور پیدا می‌کند امنیت را در آنجا به ارمغان می آورد.

این مقام نظامی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: نمی‌شود از حاج قاسم گفت اما از یارانش صحبت نکرد؛ بنده در مدتی که در منطقه بودم، با ابومهدی المهندس ارتباط نزدیکی داشتم. او دو بار در مدت زمان کوتاهی به من سخن عجیبی زد و گفت: من فقط یک آرزو دارم و آن هم این است که در زمان مرگم، رهبر معظم انقلاب بر پیکرم نماز بخواند. زمانی که آن اتفاق رخ داد و حاج قاسم همراه با ابومهدی المهندس به شهادت رسیدند، خبرها حاکی بود که قرار است ابومهدی را در عراق دفن کنند. پیش خودم گفتم این مرد آرزو داشت رهبر انقلاب بر پیکرش نماز بخواند، حال اگر در آنجا دفن شود به آرزویش نمی‌رسد. در همین اثنا بود که خبردار شدم او هم همراه با شهدا به ایران می‌آید و سپس از تهران به نجف می‌رود. روزی که رهبر معظم انقلاب بر پیکر حاج قاسم در نماز می‌خواند با خود گفتم گوارای وجودت! تو با خدا معامله کردی و خداوند هم آرزویت را برآورده کرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا