آغاز اولین نورگیری رصدخانه ملی تا تابستان 1401


رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی از آغاز اولین نورگیری رصد خانه ملی در بهار و تابستان سال آینده خبر داد.

به گزارش شفاف دکتر محمد جواد لاریجانی در پنجمین کنفرانس دوسالانه شتابگر ذرات و کاربردهای آن رسالت پژوهشگاه دانش های بنیادی را تحقیق در حوزه علوم پایه به عنوان موتور محرکه پیشرفت کشور دانست و افزود: از عمر این پژوهشگاه ۳۳ سال می گذرد و از جمله ماموریت های ما انجام پروژهای بنیادی است و در این راستا در کنار تحقیقات انجام شده با پروژه هایی چون سرن و سزامی همکاری داریم.

وی اجرای پروژه شتابگر ملی را از جمله طرح های در دست پژوهشگاه دانش های بنیادی عنوان کرد و افزود: ما گزارشی از روند اجرای این طرح به مقام معظم رهبری ارائه دادیم و ایشان نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را مسوول پیگیری این طرح کردند.

لاریجانی پروژه رصدخانه ملی را از دیگر طرح های این پژوهشگاه دانست و گفت: در حال حاضر به دلیل سرما و بارندگی برف متوقف شده و در بهار و تابستان سال آینده اولین نورگیری را خواهیم داشت.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به روند تامین آینه تلسکوپ این رصد خانه یادآور شد: با توجه به بزرگی این آینه، از طریق زمینی وارد کشور شد. این آینه از کشورهای مختلفی عبور کرد، ولی بزرگترین چالش ما در مرز بازرگان بود که با تلاش نیروی انتظامی به دست ما رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام