فرانسه می تواند در قبال منافع مشترک با ایران مستقل عمل کند


فرانسه می تواند در قبال منافع مشترک با ایران مستقل عمل کند

تهران-ایرنا- مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه پاریس می‌تواند نقش مستقلی در قبال منافع مشترک با ایران و مذاکرات ایفا کند، گفت: با توجه به جدیت ایران در این دوره از مذاکرات و اهتمام به گفت و گوهای نتیجه بخش، فرانسه می‌تواند نقش محوری در وین داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «فیلیپ تیه بو» سفیر فرانسه در تهران امروز با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی، با «علی نادری» مدیرعامل ایرنا دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار «علی نادری» با تبریک سال نو میلادی به سفیر فرانسه گفت: سیاست دولت جدید ایران گسترش ارتباط با کشورهای مختلف است و رویکرد ما هم در سازمان خبرگزاری ایرنا همین خواهد بود.

وی با بیان اینکه فرانسه می‌تواند نقش مستقلی در قبال منافع مشترک با ایران ایفا کند، گفت: انتظار افکار عمومی ایران از فرانسه بعد از خروج آمریکا از برجام، با آنچه اتفاق افتاد متفاوت بود و ما شاهد خروج شرکت‌های فرانسوی از ایران خارج بودیم که مغایر با تصور ما از نقش فرانسه در روابط بین خود و جامعه بین‌الملل بود.

نادری یادآورشد: دولت جدید ایران به طور جدی وارد مذاکرات وین شده و به دنبال حل مسئله به نحوی است که منافع مردم ایران تامین شود و این جدیت را هم در بسته‌های پیشنهادی و هم محتوای مذاکرات نشان داده است.

وی با تاکید بر لزوم هوشیاری مقامات و رسانه ها برای پیشگیری از شکل گیری سو تفاهم در مناسبات دو کشور و مذاکرات وین اظهار کرد: با توجه به جدیت ایران در این دوره از مذاکرات، فرانسه می‌تواند نقش محوری داشته باشد. به ویژه آنکه از ابتدای آغاز دولت جدید، رییس جمهوری ایران با رییس جمهوری فرانسه گفت و گوهای تلفنی متعدد و مفصلی داشته اند.

نادری با بیان اینکه ایران هم تاکید دارد مذاکرات هرچه سریعتر به نتیجه مشخصی برسد، گفت: ایران با یک تیم بزرگ، دست پر و برنامه عملیاتی و اجرایی به وین اعزام شده است نشان می دهد که در پی رسیدن به نتیجه‌ای منطبق با منافع ملی مردم ایران است.

مدیر عامل ایرنا همچنین با اشاره به سابقه همکاری‌های اقتصادی دو کشور در سال‌های گذشته گفت: گرچه پس از خروج امریکا از برجام، شرکت‌های فرانسوی از ایران خارج شدند اما ظرفیت‌های همکاری دو کشور در حوزه‌هایی مانند خودرو، حمل و نقل وانرژی وجود دارد و ما می‌توانیم در مقام رسانه به برقراری مناسبات کمک کنیم.

فیلیپ تیه‌بو سفیر فرانسه در تهران هم در این دیدار با تبریک انتصاب نادری به عنوان مدیرعامل ایرنا، به روابط دو کشور در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: بعد از پیروزی آقای رییسی در انتخابات، آقای مکرون به ایشان تبریک گفت و در این مدت هم سه بار گفت و گوی تلفنی مفصل داشتند.

این دیپلمات فرانسوی تاکید کرد: مهم گفت و گوی صریح همراه با احترام به مواضع یکدیگر است و ما به اراده جدی ایران در مذاکرات کاملا واقف هستیم.

فرانسه می تواند در قبال منافع مشترک با ایران مستقل عمل کند

وی گفت: فرانسه از آغاز سال آینده میلادی، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به مدت شش ماه برعهده خواهد داشت که می‌تواند زمان بسیار خوبی برای توسعه روابط ایران و فرانسه و همچنین ایران و اروپا باشد و زمانی خوبی برای اتخاذ تصمیمات و ابتکارات است.

فیلیپ تیه بو با مهم ارزیابی کردن مذاکرات هسته ای گفت: ایران وفرانسه با جدیت این مذاکرات را دنبال می‌کنند و همانطور که آقای امیرعبداللهیان گفت، این مذاکرات در مسیر خوبی پیش می‌رود.

وی یادآورشد: ما یک هدف مشترک با ایران دنبال می‌کنیم و آن بازگشت ‌آمریکا به برجام در بهترین زمان است و مذاکره کنندگان سعی می‌کنند در بهترین زمان توافق کنند که به نفع ایران، فرانسه و تمامی طرف‌ها باشد.

این دیپلمات فرانسوی با بیان اینکه اختلافات طبیعی است؛ گفت: ما سعی می‌کنیم اختلافات را حل کنیم به نحوی که هم منافع ایران و هم منافع سایر طرف‌ها تامین شود و باید تلاش کنیم هرچه سریعتر این مذاکرات به نتیجه برسد.

فیلیپ تیه بو با بیان اینکه مذاکرات در وین بسیار پیچیده است، گفت: از تمامی بخش‌های ایران نمایندگانی در مذاکرات وین حضور دارند و دو هیات ایران و فرانسه هم گفت و گوهای منظمی در وین دارند.

وی با بیان اینکه خواست و اراده ما رسیدن به توافق در بهترین زمان است؛ گفت: می دانیم که ایران صرفا برای مذاکره به وین نیامده بلکه دنبال دستیابی به توافق بوده که خواست ما هم در همین راستا قرار دارد.

فرانسه می تواند در قبال منافع مشترک با ایران مستقل عمل کند

این دیپلمات فرانسوی گفت: در اروپا بین میلاد مسیح و سال نو فعالیت‌ها را متوقف می‌کنیم اما در حال حاضر هیئت‌ها در وین در حال مذاکره هستند که این نشان دهنده اراده و خواست ما است و نمی خواهیم حتی یک روز را هم از دست دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما علاقمند به ادامه تبادلات و همکاری های رسانه ای هستیم و باید کمک کنیم سوتفاهمات در افکار عمومی برطرف شود.

سفیر فرانسه با اشاره به تاریخ طولانی همکاری‌های اقتصادی ایران و فرانسه گفت: ما متوجه اراده دولت ایران و تاکید آن بر توسعه دیپلماسی اقتصادی هستیم و این همکاری‌ها می‌تواند بر مبنای پایه‌های جدید آغاز شود.

وی گفت: همکاری‌های اقتصادی مجددا باید آغاز شود و این می‌تواند براساس اولویت‌های دولت جدید ایران باشد. و ما آماده همکاری در چارچوب این اولویت ها هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !