سد الند خوی احداث می شود


سد الند خوی احداث می شود

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس گفت: سد الند خوی با قدرت تمام احداث می شود. 

عادل نجف زاده امروز ۸ دی ماه در جلسه راهبردی معاونین وزارت نیرو اظهار کرد : بعد از۱۲ سال تاخیر در احداث سد غازان سد الند بر روی رودخانه های بالا دست الند با منشا آب ییلاقات در بالای روستای قریس احداث می شود.

وی با بیان‌اینکه ۱۸ ماه پیگیری های مداومی برای احداث سد الند صورت گرفته است، تصریح کرد: بااحداث این سد آب شرب ،آب کشاورزی و آب صنعتی خوی در افق ۵۰ ساله تحقق پیدا می کند.
وی ادامه داد: احداث سد در بالا دست موجب می شود هیدرو گرافی دشت خوی به جایگاه واقعی اش برگشته و سطح آب های زیر زمینی بالا آمده و خوی از دشت ممنوعه بودن خارج می شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس افزود : راه اندازی صنایع پتروشیمی در جوارخط لوله گاز ایران به ترکیه و احداث صنایع آب بر که در خوی بخاطر نبود ممنوع بودند و کشاورزی به معنای واقعی با اصلاح الگوی زراعت از عمده تاثیرات احداث سد در خوی خواهد بود.

وی احداث سد در بالا دست را از ویژگی های ارزشمند سدالند عنوان کرد و گفت: با توجه به شیب هیدرولیکی دشت خوی آب سد بدون هیچ هزینه ای به آخرین نقطه این دشت خواهد رسید.

نجف زاده با بیان اینکه مطالعات ژئوتکنیکی سدتا ۶ ماه آینده تمام می شود تصریح کرد : کار احداث بدنه سد توسط دولت و نهاد قدرتمند خاتم الاانبیا آغاز خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد : سدالند ۸۵ میلیون متر مکعب آب را در خود جمع خواهد کرد و بدین ترتیب از هدر رفت آب از حوزه آبریزی خوی به سمت ارس جلوگیری می شود.

جوانبخت معاون وزیر نیرو نیز در این جلسه تصریح کرد : با احداث سد مشکلات مردم در حوزه های کشاورزی ،صنعتی و آب شرب به حداقل می رسد.

به گزارش ایسنا، حضور کارشناسان و مهندسان سازنده سد در این جلسه و بیان نقطه نظراتشان در خصوص احداث سد الند از دیگر بخش های این جلسه راهبردی احداث سد در خوی بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان