روسیه: گروه 1+4 و آمریکا روند مذاکرات وین را مثبت ارزیابی کردند


روسیه: گروه 1+4 و آمریکا روند مذاکرات وین را مثبت ارزیابی کردند

وین – ایرنا – دیپلمات ارشد روسیه با اشاره به برگزاری نشست مشترک اعضای گروه 1+4 و آمریکا در وین گفت که تمام طرف‌های مشارکت کننده در این جلسه روند گفت‌وگوهای جاری را که با هدف رفع تحریم‌ها جریان دارد، مثبت ارزیابی کرده اند.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا، میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: مشارکت کنندگان برجام (بدون حضور ایران) و ایالات متحده عصر امروز با یکدیگر دیدار کردند و در مورد آخرین وضعیت گفت‌وگوهای وین تبادل نظر کردند.
وی افزود که همه شرکت کنندگان در جلسه امشب، «با رضایت روندهای مثبت و فضای عملی مذاکرات جاری را مورد اشاره قرار دادند.»

هیات آمریکایی به ریاست رابرت مالی نماینده ویژه این کشور در امور ایران به وین سفر کرده تا به صورت غیر مستقیم در روند گفت‌وگوها برای احیای توافقات سال ۹۴ شرکت کند. اولیانوف پیش از این با نماینده آمریکا دیدار کرده بود و در این باره با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد: رایزنی‌ها و هماهنگی نزدیک بین هیات‌های روسیه و ایالات متحده در جریان مذاکرات وین، پیش نیاز مهمی برای پیشرفت در راستای احیای توافقات سال ۹۴ است.

آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به طور یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران به اجرا گذاشت. دولت دموکرات جو بایدن که ازمنتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا از برجام است هنوز اقدام ملموسی را برای بازگشت این کشور به تعهداتش صورت نداده است.

دیپلمات‌های گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران از فروردین گذشته در وین گردهم آمده تا درباره احیای توافقات سال ۹۴ با محور رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا بحث کنند. هشتمین دور مذاکرات وین روز دوشنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شده است و گفت‌وگو با تمرکز بر موضوع رفع تحریم‌ها ادامه دارد.

مذاکرات در حالی پیگیری می‌شود که امیدها برای دست‌یابی به توافق احیای توافقات سال ۹۴ به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان