حاج قاسم معادلات نظام سلطه را برهم زد


حاج قاسم معادلات نظام سلطه را برهم زد

شهردار تهران با برشمردن ویژگی های اخلاقی شهید سلیمانی گفت: هنر حاج قاسم این بود که جهت گیری کلان نظام سلطه و معادلات آن را برهم زد و در یک وضعیت نابرابر شرایط به سمتی سوق پیدا کرد که ماحصل آن، امروز راهی به جز خروج آمریکا از منطقه نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از ایرنا، علیرضا زاکانی عصر چهارشنبه در همایش علمی و پژوهشی مکتب حاج قاسم؛ با موضوع دانشگاه و رسانه گفت: رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی های ویژه خود برای آن روز، امروز و آینده خط و خطوطی را مطرح کردند و جامعه را به دو دسته حق و باطل تقسیم و حق و باطل را به دو گروه خواص و عوام تقسیم کردند.

وی افزود: اساس حرف ایشان این بود که اثرگذاران هر جامعه‌ای خواص آن هستند و یک گروه خواص اهل حق جان بر کف نام گرفتند و گروهی دیگر مهر باطل بر پیشانی شان خورد.

زاکانی ادامه داد: در فرمایشات رهبری بیان شد که آنانی که خواص حق جان بر کف نام گرفتند، سه ویژگی "فهم درست" ،" بهره بردن بجا و در موقعیت خود از این فهم درست" و "قدرت و شجاعت قیام" را داشتند.

وی اضافه کرد: فاصله بین شهدای کربلا و توابین بی نهایت است چرا که فهم بجا برای توابین صورت نگرفت. فاصله کسی که فهم بجا دارد و قابلیت قدرت قیام دارد و کسی که با وجود برخورداری از فهم بجا قابلیت قدرت قیام ندارد هم فاصله بسیاری است.

حاج قاسم یک الگو برای نسل جوان است

شهردار تهران بیان کرد: حاج قاسم این سه ویژگی را در وجود خود جمع کرده بود و امروز از قابلیت یک الگو و راهبری نسل جوان برخوردار است.

زاکانی ادامه داد: وقتی درباره مدیریت حاج قاسم و مولفه های این مدیریت دورهم می نشینیم، اگر بخواهیم ناظر به نتیجه نظر دهیم، در می یابیم که او با جنس مدیریت خود هم اثربخشی را در انجام کار خوب و هم کارایی را در خوب انجام دادن آن کار به نحو اعلا نشان داد.

وی یادآور شد: ترامپ اعلام کرد که آمریکا هشت هزار میلیارد دلار در منطقه هزینه کرد اما معادله با شرایط و معادله هایی که در منطقه رقم خورد آنگونه شد که امروز بازنده ماجرا کفه هشت هزار میلیارد دلاری است. بی شک نقش حاج قاسم در تغییر این موازنه نقش فوق‌العاده ممتازی است.

شهردار تهران افزود: توجه به خصوصیت های این انسان بزرگ و الگو و توجه و دقت به نوع مدیریت او که با نداشته های خود صحنه را متحول کرد، برای ما بسیار مهم است. اگر از بنده بخواهند که جمله کوتاهی را با شناختی که از این شهید وجود دارد در جهت خصوصیات او بیان کنم آن جمله این است که حاج قاسم عبد صالح خدا بود چرا که همه چیز در کلمه "بندگی" نهفته است.

زاکانی گفت: از سال ۱۹۴۵ تا سال ۱۹۹۱ یک قطعه تاریخی است که در آن از بعد از جنگ دوم جهانی تا فروپاشی شوروی، جنگ سرد بین آمریکا و شوروی حاکم است . از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۰ قطعه دومی است که‌ در آن با ایجاد تقابل با اسلام، آمریکا و جبهه مرتبط با آن سعی کردند که به یک یکپارچگی در جهان رسیده و نظم نوین پیش گفته بوش پدر را پیاده سازی کنند و دهکده ای با کدخدایی آمریکا و تک صدایی را در جهان بر پا کنند.

امروز ماحصل اقدامات حاج قاسم خروج آمریکا از منطقه است

زاکانی ادامه داد: سال ۲۰۱۰ میلادی و ۸۹ شمسی اتفاقی افتاد که آمریکا در اذهان عمومی جهان زشت ترین و منفورترین جایگاه را به خود اختصاص داد. دو دهه راه پرشکست با آن همه جنایت در افغانستان و عراق و جای جای جهان شرایط را به سمتی برد که در کنار آمریکا قدرت هایی به نام چین و روسیه سر برآوردند و همین مسأله غرب را به این جمع بندی رساند که با یک تغییر موضع، جهان اسلام را در یک آتش درونی بسوزانند و خاکستر آن را بر باد دهند و از قبل ظرفیت های آن به بهترین وجه استفاده کنند تا حاصل کار خود را به سمت مهار چین و روسیه سوق دهند.

شهردار تهران اضافه کرد: بر همین اساس اوباما در سند امنیت ملی خود در سال ۲۰۱۱ صراحتا اعلام کرد که ۶۰ درصد توان و امکان خود را به آسیای جنوب شرقی سوق می دهد. حاصل کاری که در منطقه از سال ۸۹ اتفاق افتاد بی شک می بایست همه کشورهای منطقه را درگیر کند، کانون بیداری اسلامی را مضمحل کند و به زیر بکشاند و همه داشته های کشورهای اسلامی را بر باد دهد.

زاکانی افزود: هنر حاج قاسم این بود که این جهت گیری کلان نظام سلطه و این معادله را برهم زد و در یک وضعیت نابرابر شرایط به سمتی سوق پیدا کرد که ماحصل آن، امروز راهی به جز خروج آمریکا از منطقه نیست. حاج قاسم با وجود مبارک خود، تلاش‌ها و خستگی ناپذیری و شهادتش این شرایط را به وجود آورد. همه اینها یک چیز است که شهادت اوج و قله آن است.

وی درباره ویژگی های مدیریتی حاج قاسم عنوان کرد: اولین ویژگی او واقع بینی و محاسبه سنت های الهی و تسری آن در مدیریت است، یعنی او معادله را طراحی می‌کرد اما از " ان تنصروالله ینصرکم " غافل نمی شد. معادله را با فکر و تدبیر می ریخت اما "والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا" را فراموش نمی کرد. او دقت داشت اما " و من یتق الله یجعل له مخرجا" را برای خود نصب العین قرار می داد. این ها گمشده ای است که بسیاری از کسانی که مدیریت می کنند و حتی تلاش و جدیت هم دارند اما چون نقطه آغاز را خودشان نمی گذارند در مرحله اثرگذاری ، کم اثرند و کوشش شان با توفیق بالایی قرین نمی شود.

شهردار تهران گفت: ویژگی دوم مدیریتی حاج قاسم این بود که مدیریت خودش را بر استمرار خواست ولی و امام جامعه قرارداده بود. او در سال ۹۲ یا ۹۳ یک سخنرانی در مجلس پیرامون وضعیت منطقه داشت و اساس حرف ایشان این بود که نقطه آغاز عزیمت در منطقه همیشه بر علیه ما بود و تدبیر ولی و امام جامعه معادله را تغییر داد و استمرار این مدیریت به دستان حاج قاسم بود. به همین دلیل حاج قاسم نزد امام جامعه و مردم عزیز بود.

استفاده از ظرفیت های مردمی و توجه به قابلیت های آنان

زاکانی ویژگی سوم شهید سلیمانی را فهم دقیق از صحنه و قابلیت ها برشمرد و افزود: او مدل مبارزه مردمی و قابلیت های مردم را که پیش تر انقلاب اسلامی این قابلیت را نشان داده بود، دیگربار نمایان کرد. حاج قاسم قدرت مردم که در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی گره گشایی کرده بود را برای مدیریت میدان و عرصه مقاومت در برابر بیگانه ها و نظام سلطه به کار بست. بنابراین حاصل کار او در جای جای منطقه در یمن، افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین معلوم است. همچنین توجه به مردم و دقت در قابلیت های آنها، ساماندهی و آموزش و ارتقای آنها در میدان داری برای حاج قاسم یک اصل بود.

مدیریت حاج قاسم "بیا" بود، "برو" نبود

وی ادامه داد: در سیر مدیریت و حرکت در جهت تحقق نتیجه در مدیریت میدان، جوهره شجاعت و مدیریت ممتاز حاج قاسم در صحنه سبب می شد همیشه پیشگام و پیشتاز نسبت به عناصر و نیروهای خود بوده و دیگران را فرا بخواند نه اینکه به دیگران بگوید که بروید. همیشه در نقطه ای می ایستاد که دیگران را فرا می خواند. تعبیر خودش این بود که فرماندهی در دوره دفاع مقدس هدایت نبود، امامت بود، "بیا" بود، "برو" نبود و از این ویژگی می توان به عنوان ویژگی چهارم حاج قاسم یاد کرد. حاج قاسم در هر میدانی، میدان داری می کرد و در نوک پیکان و نقطه اساسی اثر می ایستاد و دیگران را فرا می خواند.

بهره گیری از عنصر عشق و علاقه در مدیریت

شهردار تهران اضافه کرد: ویژگی دیگر مدیریت او بهره گیری از عنصر عشق و علاقه در مدیریت بود. او به نیروهای خود عشق می ورزید و نیروهای او برایش جان می دادند. جوهره عشق در هر عرصه ای خستگی ناپذیری، بی پروایی، حضور جدی و تحول ساز را در آن عرصه فراهم خواهد کرد. حاج قاسم به بهترین نحو از عشق در عرصه نبرد و در تعامل با نیروها و تعامل با طبیعت و همه عوامل موثر در عرصه بهره جست و یک سبک مدیریتی جدیدی را از خود به جا گذاشت‌.

ایستادگی و تحول مستمر در متن ایستادگی

زاکانی عنوان کرد: استقامت و پایداری از ویژگی دیگر او بود. حاج قاسم ۲۲ سال استقامت کرد و در متن این استقامت تحول و تغییر را دنبال می کرد. بین آنچه تحویل گرفت و آنچه که تحویل داد، زمین تا آسمان فاصله وجود دارد. هم ایستادگی و پایمردی کرد و هم در متن این ایستادگی به یک تحول و تغییر جدی و مستمر فکر وعمل کرد. بنابراین مقاومت قبل و بعد از فرماندهی حاج قاسم دو پدیده و شرایط متفاوت است. به طوری که با فرماندهی او معادلات همه‌چیز در منطقه به هم خورد.

تعهد و وفای به عهد

وی یادآور شد: ویژگی دیگر حاج قاسم وفای به عهد و تعهدی بود که نسبت به عناصر فعال در خط مقاومت داشت، حتی کسانی که با او همساز و هم کوک نبودند، اما اگر جایی گیر می افتادند او با همه وجود به میدان دفاع از آنها می شتافت. قضیه بارزانی و نزدیک شدن داعش به او و تماسش با حاج قاسم و حضور حاج قاسم با ۴۰ نفر از نیروهایش و تغییر شرایط در آن خطه از مصداق های این ویژگی است. ۳۳ روز حضور در جنگ لبنان در کنار سید حسن نصرالله و شهید مغنیه و جنگیدن در کنار آنها حکایت از اوج پیوستگی او در سختی ها به عناصر مقاومت و وفای به عهد او دارد، عهدی که با خدا بسته بود.

صبر بر ناملایمات

شهردار تهران با بیان اینکه دیگر ویژگی شهید سلیمانی صبر بود، گفت: حاج قاسم ملایمات کم ندید. به هیچ وجه دچار فرسودگی نشد . چه تهمت ها و حرفای بیجایی که کم نشنید اما او از آرمان خود کوتاه نیامد و بی صبری نکرد و بر طریق درست و هدایتی که یافته بود، مستحکم ایستاد.

زاکانی ادامه داد: ویژگی بعد نوع مدیریت و جامعیت او است. حاج قاسم دچار افراط و تفریط نبود. جنس مدیریت او مدیریتی در اوج صلابت همراه با عشق و محبت، عجین با فکر و اندیشه و منطق درست در اداره صحنه و در مسیر سنت‌های الهی بود. بنابراین او زیست عارفانه و شجاعانه ای از خود به نمایش گذاشت و با همه وجود خودش سوخت تا ما بیدار و هوشیار شویم و قدر انقلاب و اهداف عالی آن را بدانیم و بی صبری نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه حاج قاسم پاک زیست و در زندگی کم نگذاشت، افزود: او خودش را وقف کرد اما با این حال با دلهره در ساعات آخر عمرش نوشت که خدایا مرا پاکیزه بپذیر. بنابراین او برای ما یک الگوی از یادنرفتنی است که توجه به ابعاد شخصیت، بزرگی و عظمت او و دقت در سیر زندگی او امکانی را فراهم می کند که بتوانیم خودمان را دریابیم و ما نیز در مسیر تحقق اهداف عالیه انقلاب در مسیر حاج قاسم حرکت کنیم و توفیقات مکرری را برای انقلاب اسلامی رقم بزنیم.

پایان پیام/55

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی