مذاکره کننده ارشد ایران: مذاکرات مثبت و دست یافتنی است


مذاکره کننده ارشد ایران: مذاکرات مثبت و دست یافتنی است

اقتصادنیوز: علی باقری امشب پس از پایان جلسات با طرف‌های مقابل، روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و به خبرنگاران بیان داشت که گفت‌وگوها خوب پیش می‌رود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دقایقی پیش جلسات دو و چندجانبه میان مذاکره کننده ارشد ایران و روسای هیات‌های سه کشور اروپایی و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ به پایان رسید.

هیات‌های طرف‌ مقابل سپس راهی هتل ماریوت شده اندکه درست مقابل هتل کوبورگ قرار دارد تا با هیات آمریکایی درباره آخرین وضعیت مذاکرات رایزنی کنند. صبح امروز هم جلسات مشترکی میان مذاکره کنندگان ارشد ایران، تروئیکا و نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد.

گزارش‌ها حاکیست که نقاط اختلافی میان کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها به نسبت دور قبل رو به کاهش گذاشته و روند مذاکرات روان‌تر شده است. هم زمان جلسات کارشناسی میان ایران و گروه ۱+۴ نیز با تمرکز بر محور رفع تحریم‌ها جریان دارد و طرف‌ها به پیشرفت‌های مطلوبی دست پیدا کرده‌اند.

قریب به اتفاق هیات ها بر لزوم تداوم گفت‌وگوها تا رسیدن به توافق نهایی برای احیای توافقات سال ۹۴ تاکید دارند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

او با این حال تاکید دارد، در صورتی که توافق حاصل شود ابتدا طرف نقض کننده برجام یعنی ایالات متحده آمریکا باید تحریم را لغو کند و جمهوری اسلامی ایران پس از انجام راستی‌ازمایی، اقدامات هسته‌ای را در چارچوب توافق صورت خواهد داد.

باقری امشب پس از پایان جلسات با طرف‌های مقابل، روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و به خبرنگاران بیان داشت که گفت‌وگوها خوب پیش می‌رود. این در حالیست که دیروز مذاکره کننده ارشد روسیه هم گفته بود که فاکتورها و پیش‌نیازهای لازم برای موفقیت مذاکرات وجود دارد و شانس دست یابی به توافق زیاد است.

درحالی که هیات‌ها تا رسیدن به نتیجه نهایی مصمم به ادامه مذاکرات هستند اما به خاطر تعطیلات پایان سال میلادی گفت‌وگوها از روز جمعه به مدت سه روز متوقف و از دوشنبه پیگیری می‌شود. انریکه مورا که هماهنگی بین هیات‌ها و جلسات برجام را برعهده دارد قرار است فردا خبرنگاران را از آخرین وضعیت گفت‌وگو مطلع کند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف‌های مقابل، مذاکراتی را که در این مرحله شروع شده است با حسن نیت ادامه بدهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و می‌توانیم این هدف را محقق کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در