خورشید چه زمانی منفجر خواهد شد؟


خورشید چه زمانی منفجر خواهد شد؟

محققان طبق مدل‌های ریاضی و نجومی و بررسی اطلاعات دهه‌های مختلف زمان تقریبی انفجار خورشید را پیش بینی کرده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از space، زندگی خورشید در فاز فعلی‌اش به عنوان «توالی اصلی» شناخته می‌شود. در این مرحله همجوشی هسته‌ای هیدروژن به خورشید اجازه تابش انرژی را می‌دهد. همچنین فشار کافی برای جلوگیری از فروپاشی این ستاره را فراهم می‌کند. بر اساس گفته‌های پائولا تستا اخترفیزیکدان رصدخانه کالج هاروارد خورشید کمی کمتر از ۵ میلیارد سال برای بقا فرصت دارد. خورشید به نوعی یک ستاره میانسال به حساب می‌آید. به این معنا که عمر آن حدود ۱۰ میلیارد سال یا بیشتر خواهد بود. پس از سوزاندن بیشتر حجم هیدروژن موجود در هسته، خورشید به ستاره بعدی خود منتقل خواهد شد. به گفته ناسا این مرحله ۵ میلیارد سال آینده اتفاق می‌افتد. تولید گرما از طریق همجوشی هسته‌ای در خورشید متوقف و هسته آن ناپایدار و منقبض می‌شود. با این حال، قسمت بیرونی خورشید حاوی هیدروژن منبسط و با سرد شدن به رنگ قرمز در خواهد آمد.

خورشید چه زمانی منفجر خواهد شد؟

البته این خبر بدی برای حیات در سیاره زمین تا آن زمان باقی مانده خواهد بود. افزایش ۱۰ درصدی درخشندگی خورشید، اقیانوس‌های زمین را طی ۱ تا ۱.۵ میلیارد سال آینده تبخیر می‌کند. طبق شواهد خورشید هلیوم باقیمانده از همجوشی هیدروژن را با کربن و اکسیژن ادغام می‌کند. در نهایت به هسته خود فرو ریخته و تبدیل به یک سحابی سیاره‌ای درخشان می‌شود. پوسته درخشانی از پلاسمای داغ را در لایه‌های بیرونی خود به جای می‌گذارد. یک جرم ستاره‌ای فوق العاده متراکم و داغ به اندازه زمین که به عنوان کوتوله سفید شناخته می‌شود. این سحابی تنها برای حدود ۱۰ هزار سال قابل مشاهده خواهد بود.

خورشید چه زمانی منفجر خواهد شد؟

بقایای خورشید پس از گذشت تریلیون‌ها سال جهت خنک‌سازی به یک جسم بدون تابش تبدیل می‌شود. دانشمندان با استفاده از اطلاعات مختلف در مورد ستارگان متنوع مدلی برای چگونگی تکامل ستارگان می‌سازند. این مدل به آن‌ها در تشخیص دقیق سن خورشید کمک خواهد کرد. با نگاهی به رادیواکتیو قدیمی‌ترین شهاب‌سنگ‌های شناخته‌شده ذسنی در حدود ۴.۶ تا ۴.۷ میلیارد سال تایید می‌شود. این سحابی باعث پیدایش خورشید و اجسام سیاره‌ای در جهان شده است.

بیشتر بخوانید

رمزگشایی از ساختار جهان با اجرام کوانتومی

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر