اردبیل از نظر لرزه‌ خیزی با خطر نسبی زیاد مواجه است


اردبیل از نظر لرزه‌ خیزی با خطر نسبی زیاد مواجه است

اردبیل-ایرنا-رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: این استان از لحاظ لرزه ‌خیزی در نقشه پهنه‌بندی زلزله منطقه با خطر نسبی زیاد مواجه است.

امیر دانش روز پنجشنبه به خبرنگاران با تاکید بر توجه بیشتر و دقیق‌تر جامعه مهندسی به ساخت و سازها افزود: با تلاش مستمر مدیریت بحران این اداره کل تعداد شتاب نگارها در سراسر استان به ۳۶ دستگاه افزایش یافته و این دستگاه‌ها در مواقع زلزله با ثبت شتاب ، مسئولان محلی و کشوری را به محل خرابی و آسیب بیشتر ناشی از آن هدایت می‌کند.

وی افزود: کشور ما جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز دنیاست و از نظر بلایای طبیعی ناشی از زلزله به طور میانگین در هر پنج سال با وقوع زلزله زیان بار در سطح کشور خسارت‌های مالی و جانی به مردم وارد می‌شود.

رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: با توجه به اجرای مقررات ملی ساختمان ایران در سال‌های اخیر، بر کیفی‌سازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی توجه شده بطوریکه کاهش تلفات در زلزله های اخیر سطح کشور نشان می‌دهد اجرای این مقررات نتایج مثبت و مطلوبی نیز به همراه داشته است.

دانش اضافه کرد: در این استان در قالب کارگروه زلزله با برگزاری جلسات منظم به رغم شرایط کرونایی سعی شده تا مسایل مربوط به زلزله خیزی مورد توجه قرار گیرد و ضمن رعایت مقررات ملی ساختمان به کیفیت ساخت و سازها و کاهش آسیب‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای توجه شود.

وی در باره استفاده از نماهای سنگی سنگین در ساختمان‌ها بیان کرد: با وقوع زلزله و یا بارش برف امکان رها شدن سنک از نمای ساختمان‌های مرتفع بیشتر شده و از این رو به دستگاه‌های مجری قانون نظام مهندسی ابلاغ شده تا در نماسازی‌ها از معابر شهری رفع خطر کنند.

دانش اظهار کرد: اجرای نماهای رومی و سنگی به ویژه در نماهای مشرف به معابر شهری، خیابان و کوچه‌ها، خطر ریزش این نماها را بیشتر کرده و ضروری است این فرآیند با همکاری نظام مهندسی و شهرداری‌ها اصلاح شود.
آخرین زمین لرزه بزرگ در استان اردبیل با قدرت ۶.۵ درجه در مقیاس ریشتر بود که در زمستان سال ۱۳۷۵ رخ داد و خسارتی زیادی به شهرهای اردبیل، نیر، سرعین، روستاهای اطراف و نیز تعدادی از روستاهای بخش هیر و شهرستان مشگین‌شهر وارد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس