علت درد ناخن دست و پا ( نحوه درمان )


علت درد ناخن دست و پا ( نحوه درمان )

جالب است بدانید ناخن‌های انسان علاوه بر اینکه ابزار مفیدی برای محافظت از انگشتان دست و پای هر فرد است، می‌تواند بینشی از وضعیت کلی بدن افراد هم ارائه دهد.

ناخن انسان از ماده‌ای به نام کراتین ساخته شده است که از یک کوتیکول از بستر ناخن رشد می‌کند. مشکلات سلامتی می‌تواند باعث اختلال در رشد ناخن شود که باعث ظاهر غیرطبیعی ناخن می‌شود. از آنجایی که ناخن‌ها به کندی رشد می‌کند (فقط چند میلی‌متر در هر ماه) ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد تا ناخن کاملاً دوباره رشد کند و جایگزین ناخن‌های بیمار شود.

اغلب، درد ناخن با یک بیماری جدی مرتبط نیست. بیشتر دردها ناشی از مسائل موقتی مانند جراحات و تحریکات بدنی و پوستی هستند که با درمان به موقع برطرف می‌شود و معمولاً هیچ عارضه ماندگاری ندارد. اما شرایط متعدد دیگری هم وجود دارد که بر ظاهر و حس ناخن‌های دست و پا تأثیر می‌گذارد که ممکن است نشان‌دهنده مشکلات سلامتی جدی‌تری باشد.

چرا ناخن‌های دست یا پایم درد می‌کند؟

ناخن‌های سالم براق و صورتی هستند و نباید احساس ناراحتی کنند. برخی از علل درد ناخن خود به خود برطرف می‌شود، در حالی که برخی علل دیگر آن نیاز به درمان دارد.

عفونت ناخن (پارونیشی)

یکی از علل شایع درد ناخن، عفونت ناخن است. علاوه بر درد، عفونت ناخن باعث تورم و قرمزی انگشت، به ویژه در اطراف کوتیکول می‌شود. عفونت ناخن نیز ممکن است باعث ضخیم شدن ناخن و خروج چرک از اطراف ناخن شود. ناخن‌های دست و پا اغلب زمانی آلوده می‌شوند که باکتری وارد آسیبی در کوتیکول، بستر ناخن یا انگشت شود. عفونت ناخن می‌تواند جدی باشد و در برخی موارد نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

علت درد ناخن دست و پا ( نحوه درمان )

عفونت قارچی ناخن

هنگامی که یک قارچ وارد آسیب روی ناخن، زیر یا اطراف ناخن می‌شود، عفونت قارچی ناخن ایجاد می‌شود از جمله مخمرها و کپک‌ها، می‌تواند روی ناخن‌ها تأثیر بگذارد. قارچ علاوه بر ایجاد درد، باعث زرد یا سفید شدن ناخن‌ها می‌شود. سایر علائم عفونت قارچی ناخن عبارتند از: ضخیم شدن ناخن ، فرو ریختن ، تقسیم شدن و جدا شدن از پوست. در صورت عدم درمان، عفونت قارچی ناخن می‌تواند به سایر ناخن‌ها و پوست بدن انسان سرایت کند و در موارد نادر باعث آسیب دائمی به بستر ناخن شود.

ناخن فرورفته

ناخن‌های فرورفته باعث انحنای کناره های ناخن به داخل پوست می‌شود. این وضعیت دردناک می‌تواند زمانی ایجاد شود که ناخن‌ها به درستی کوتاه نشود، پس از آسیب به ناخن، یا زمانی که فرد کفش های خیلی بلند یا تنگ می‌پوشد. از بین همه ناخن‌ها، به نظر می‌رسد انگشت شست پا به احتمال زیاد بیشتر در معرض خطر است.

علائم رشد ناخن‌ها در داخل پوست پا عبارتند از: ورم ، نرمی، درد، سرخی، عفونت (در صورت عدم درمان) و حس فرورفتن میخ. ناخن‌های آویزان در واقع ناخن نیستند، بلکه تکه هایی از پوست هستند که لبه ناخن شما را می شکند. ناخن‌های آویزان یک نوع شایع بیماری دردناک ناخن است که علل مختلفی دارد، از جمله خوردن ناخن، پوست خشک، صابون های تحریک کننده و دمای سرد. ناخن‌ها ممکن است خونریزی کنند مهم است که ناخن‌ها را پاره نکنید، زیرا انجام این کار شما را در معرض خطر عفونت قرار می‌دهد.

علت درد ناخن دست و پا ( نحوه درمان )

آسیب جسمی

در حالی که ناخن‌ها قوی هستند، ممکن است وقتی چیزی سنگین روی آنها بیفتد یا بین یک درب گیر کند، آسیب ببینند. این آسیب‌ها معمولاً زمانی دردناک هستند، زیرا اعصاب زیادی در زیر و اطراف ناخن‌ها وجود دارد. گاهی اوقات، آسیب فیزیکی به ناخن باعث کبودی می‌شود یا ممکن است قبل از رشد مجدد ناخن، از بین برود. یک ناخن کبود شده ممکن است حین التیام، حساس شود.

خوردن ناخن

جویدن ناخن می‌تواند نوک انگشتان را قرمز و دردناک کند و باعث خونریزی شود. علاوه بر این، جویدن ناخن (که شامل جویدن پوست اطراف ناخن می‌شود) خطر عفونت ناخن را افزایش می‌دهد. معمولاً ترک ناخن جویدن برای متوقف کردن علائم دردناک ناشی از آن کافی است.

ناهنجاری ناخن

برخی از ناهنجاری های ناخن ژنتیکی است و برخی به دلیل بیماری ایجاد می‌شود، برخی دیگر به دلیل عوامل خارجی مانند کفش های نامناسب یا ناخن جویدن ایجاد می‌شود. کوتاه کردن یا فشار دادن معمولی کوتیکول ها نیز می‌تواند باعث ناهنجاری شود. برخی از آنها مانند ناخن‌های قلاب شده می‌تواند باعث درد شود.

علت درد ناخن دست و پا ( نحوه درمان )

درد بر اساس مکان

محل درد ناخن شما گاهی اوقات می‌تواند بینشی در مورد علت آن ارائه دهد.

درد در کناره یا گوشه ناخن ممکن است ناشی از موارد زیر باشد: میخچه (مخصوصاً وقتی نزدیک انگشت شست پا باشد)، خوردن ناخن، ناخن‌های در حال رشد، آسیب های ناخن، عفونت و ناهنجاری.

هنگامی که درد شما بر بستر ناخن باشد، اغلب ناشی از موارد زیر است: عفونت، عفونت قارچی ناخن، ناهنجاری ناخن و آسیب جسمی.

درد کوتیکول (کوتیکول: ناخن پوست ظریف اطراف ناخن) می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد: خوردن ناخن، میخچه، آسیب جسمی، عفونت، عفونت قارچی ناخن و ناهنجاری ناخن.

کوتیکول ها بخش مهمی هستنداز ناخن، زیرا به محافظت از ناخن جدید در حین رشد کمک می‌کند. مهم است که به درستی از کوتیکول های خود مراقبت کنید تا آنها را سالم نگه دارید.

مانیکور و پدیکور روشی محبوب برای مراقبت و آراستن ناخن‌های دست و پا است. در حالی که یک درمان حرفه ای ناخن می‌تواند بخشی سالم از یک روال مراقبت از ناخن باشد، سالن هایی که استانداردهای بالایی ندارند می‌تواند ناخن‌های شما را در معرض خطر درد و مشکلات دیگر قرار دهد.

علت درد ناخن دست و پا ( نحوه درمان )

شایع ترین دلایل ناخن درد پس از مانیکور یا پدیکور عفونت و آسیب ناخن است. بردن ناخن گیر و سایر ابزارهای ناخن خود به سالن برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض باکتری ها یا قارچ های حمل شده روی ناخن‌های دیگران می‌تواند مفید باشد. لاک ناخن و پاک کننده لاک ناخن حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌تواند ناخن‌ها را خشک کرده و باعث آویزان شدن ناخن‌ها شود. دردی که تنها مدت کوتاهی پس از استفاده یا پاک کردن لاک باقی می‌ماند، احتمالاً ناشی از تحریک است که برطرف می‌شود.

هنگام رنگ کردن ناخن‌ها یا پاک کردن لاک، سعی کنید فقط روی ناخن‌های خود کار کنید. از زدن لاک و پاک کننده زیر ناخن، روی کوتیکول و انگشتان خود اجتناب کنید. استفاده از لاک‌ها و پاک‌کننده‌های طبیعی ناخن و مرطوب کردن مرتب دست‌ها، می‌تواند ناراحتی را کاهش دهد.

فرآیند استفاده از ناخن‌های اکریلیک می‌تواند باعث آسیب به ناخن و منجر به درد شود. در بیشتر موارد، کسانی که برای استفاده از ناخن‌های اکریلیک آماده می‌شوند، ابتدا کوتیکول ناخن را کوتاه کرده و ناخن را سوهان می زنند. این امر ناخن را مستعد عفونت می‌کند. علاوه بر این، چسباندن روی اکستنشن ناخن و افزودن اکریلیک می‌تواند باعث تحریک و خشکی شود و منجر به ناخن‌های آویزان، ناخن‌های فرورفته و بدشکلی ناخن شود. جایگزین های کمتر آسیب رسان برای ناخن‌های اکریلیک شامل اکستنشن ناخن با ژل و پودر غوطه ور است.

علت درد ناخن دست و پا ( نحوه درمان )

ناخن درد، آزاردهنده است. با درمان، ناخن‌های شما می‌تواند به حالت عادی برگردد و سالم به نظر برسد. برای درد ناخن ناشی از اکثر ناخن‌ها، آسیب‌های فیزیکی و جویدن ناخن، بهترین درمان این است که ناخن‌ها را به حال خود رها کنید. از کندن ناخن‌ها خودداری کنید و اجازه دهید رشد کنند. حفظ بهداشت ناخن با تمیز کردن و کوتاه کردن منظم ناخن‌ها مهم است.

خیساندن دست‌ها یا پاها در آب گرم، انتخاب کفش مناسب و مصرف مسکن‌ها می‌تواند به کاهش ناراحتی در هنگام بهبودی کمک کند. برای ناخن‌های زیر روییده یا ناهنجاری های ناخن که با درمان برطرف نمی شود، به پزشک مراجعه کنید.

عفونت‌ها نسبت به سایر بیماری هایی که باعث درد ناخن می شود، درمان بیشتری را شامل می شود. برای عفونت‌های ناشی از باکتری، استفاده از کرم ضد باکتری بدون نسخه روی و اطراف نواحی عفونی ناخن و انگشت ممکن است برای رفع درد و سایر علائم کافی باشد.

عفونت‌های قارچی ناخن را معمولاً می‌توان با استفاده از کرم ضد قارچ بدون نسخه از بین برد. عفونت‌های جدی تر نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند، با آنتی بیوتیک‌های قوی تر یا داروهای ضد قارچ. پزشک ممکن است یک داروی خوراکی تجویز کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا