رایزنی تلفنی بلینکن با وزرای خارجه تروئیکای اروپایی درباره ایران


 رایزنی تلفنی بلینکن با وزرای خارجه تروئیکای اروپایی درباره ایران

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دیپلمات ارشد این کشور در تماس تلفنی با همتایان خود در تروئیکای اروپایی، درباره ضرورت بازگشت ایران به توافق هسته‌ای صحبت کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه به‌صورت تلفنی با «ژان ایو لودریان»، «آنالنا بائربوک» و «لیز تراس» وزرای خارجه کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس صحبت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت که از جمله موضوعات مورد بحث، ضرورت بازگشت سریع ایران به توافق هسته‌ای و اهمیت همکاری برای بازدارندگی در برابر روسیه در موضوع اوکراین بود.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «آنها در مورد اهمیت تداوم هماهنگی برای جلوگیری از هرگونه تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین بحث کردند و اجماع متفقین و شرکا را برای تحمیل پیامدهای هنگفت و هزینه‌های سنگین بر روسیه در صورت چنین اقداماتی تأیید کردند».

بر این اساس، وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، حمایت بی‌دریغ خود از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را تکرار کردند.

این بیانیه همچنین می‌افزاید: «بلینکن و همتایانش همچنین نگرانی‌های مشترک خود را در مورد سرعت تحولات برنامه هسته‌ای ایران در حالی که زمان برای بازگشت تهران به برجام کوتاه است، مورد بحث و بررسی قرار دادند».

به گفته وزارت خارجه آمریکا، آنها بر همبستگی خود با لیتوانی در مواجهه با تشدید آنچه که فشار سیاسی و اقتصادی توسط جمهوری خلق چین ادعا کردند، تاکید داشته و این اقدامات را رد کردند.

بر این اساس، بلینکن، تراس، لودریان و بائربوک همچنین در مورد تلاش‌های مستمر لیبی برای سازماندهی انتخابات ملی گفتگو کردند و بر اهمیت پیشرفت بدون تاخیر روند انتخابات توافق کردند.

امروز و در ادامه رایزنی‌های دور هشتم مذاکرات وین که از دوشنبه آغاز شده است، نشست مشترکی با حضور «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام (فرانسه، انگلیس و آلمان) در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد. باقری همچنین نشستی دوجانبه با انریکه مورا داشت.

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام از عصر دوشنبه ششم دی ماه در شهر وین آغاز شد. در این نشست روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت و خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر شد.

باقری در نشست روز دوشنبه با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دور پیشین، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید کرد و گفت که هیأت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد.

در این نشست، تمامی هیأت‌ها به پیشرفت حاصل‌ شده در دور پیشین گفت‌وگوها اشاره کرده و برای ادامه رایزنی‌های فشرده اعلام آمادگی کردند و همچنین عنوان شد که اغلب پیشنهادات ایران، در متن جدید گنجانده شده است. در پایان نشست مقرر شد که مذاکرات و کار بر روی متن از روز سه‌شنبه هفتم دی ماه در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یابد.

بامداد چهارشنبه نیز «دمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، ضمن ابراز خوش‌بینی برای عملیاتی‌شدن دوباره برجام، گفت همه شرایط لازم برای حصول موفقیت مورد نظر وجود دارد.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرزند حمید نوری در سوئد بازداشت شد