بقا با سبزیجات تحت شدیدترین قرنطینه جهان


بقا با سبزیجات تحت شدیدترین قرنطینه جهان

اقدامات تازه برای مهار شدید که یادآور قرنطینه اولیه در ووهان در اوایل سال 2020 میلادی است نشان دهنده عزم چین برای پایبندی به سیاست «به صفر رساندن کووید» است که برای از بین بردن این عفونت ویروسی طراحی شده است.

فرارو- در «شیان» شهری در مرکز چین با جمعیتی ۱۳ میلیون نفری یکی از سخت‌ترین محدودیت‌های قرنطینه کرونا اعمال شده است.

به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست، در این شهر به ساکنان دستور داده شده است که از روز دوشنبه در خانه‌های خود بمانند، زیرا مقام‌های شهری کامیون‌های سبزیجات را از یک مجتمع آپارتمانی به مجتمع مسکونی بعدی می‌رسانند تا سعی نمایند غذای مردم آن شهر را تامین کنند.

اقدامات تازه برای مهار شدید که یادآور قرنطینه اولیه در ووهان در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی است نشان دهنده عزم چین برای پایبندی به سیاست «به صفر رساندن کووید» است که برای از بین بردن این عفونت ویروسی طراحی شده است. این قرنطینه شدید در حالی اعمال می‌شود که نرخ واکسیناسیون در آن کشور از ۸۵ درصد نیز فراتر رفته است.

با این وجود، اتخاذ چنین رویکردی هزینه دارد به ویژه با توجه به طیفی از سویه‌های با قابلیت انتقال بیش‌تر کووید که به تازگی مشاهده شده اند. به گفته رسانه‌های دولتی تمام تولیدات غیر ضروری در شیان به حالت تعلیق درآمده‌اند و سازنده تراشه‌های امریکایی «میکرون» و غول الکترونیکی کره‌ای «سامسونگ» نسبت به اختلالات ایجاد شده در تولید هشدار داده‌اند، زیرا تاسیسات آن شرکت‌های بزرگ اقتصادی در این منطقه از قرنطینه شدید تحت تاثیر قرار گرفته اند.

با ابتلای یک نفر به ویروس کرونا، چین ۲۰۰ هزار همسایه را تحت قرنطینه قرار داد. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در «شیان» شهری باستانی در جاده ابریشم که به خاطر لشکر سفالین‌اش مشهور است در مقایسه با سایر کشور‌ها ناچیز به نظر می‌رسد: شیان روز چهارشنبه ۱۵۵ مورد تازه ابتلا را گزارش کرد که مجموع میزان ابتلا در آن منطقه را به ۱۱۰۰ مورد رسانده است. شهر نیویورک که تعداد جمعیت ساکنان آن کم‌تر از شیان است در همان روز رکورد ۳۹۵۹۱ مورد ابتلای تازه به کرونا را به ثبت رساند.

با این وجود، همه چیز نسبی است. به گفته کمیسیون بهداشت ملی چین، شیان منشاء همه موارد به جز یک مورد انتقال ویروس کرونا در سراسر چین در روز چهارشنبه بود و تعداد موارد ابتلا در این شهر به بالاترین سطح خود در دو سال گذشته بازگشته است.

بقا با سبزیجات تحت شدیدترین قرنطینه جهان

این وضعیت فشار زیادی را بر مقام‌های آن شهر وارد ساخته تا شیوع بیماری را از بین ببرند چین در ماه فوریه میزبان بازی‌های المپیک زمستانی خواهد بود و رهبران ارشد مایل بودند تا بهترین تلاش خود را برای این رویداد به نمایش بگذارند. مقام‌های شهر اعلام نکرده‌اند که آیا هیچ یک از موارد کووید مشاهده شده در شیان از نوع سویه امیکرون بوده است یا خیر.

در یک کنفرانس خبری در روز چهارشنبه یک مقام کمیسیون بهداشت از شیان به دلیل موارد انتقال ویروس به سایر استان‌ها انتقاد کرد و گفت آن شهر باید کنترل‌های مرتبط با مهار شیوع کرونا را تقویت کند. زمانی که هفته گذشته قرنطینه در شیان آغاز شد هر خانواده اجازه داشت هردو روز یکبار یک نفر از اعضای خود را برای تهیه مواد غذایی به بیرون از خانه بفرستد، اما این قانون از روز دوشنبه تشدید شد تا هرگونه بیرون رفتن از خانه به جز برای انجام آزمایش کرونا ممنوع شود.

مقام‌های محلی روز پنجشنبه اعلام کردند که یک مرد ۲۴ساله پس از بازداشت توسط پلیس شیان در حال رانندگی در یک منطقه صنعتی به دلیل نقض مقررات قرنطینه به ۱۰ روز زندان محکوم شد. دو نفر دیگر از ساکنان شیان به دلیل جعل مجوز‌هایی که به دارندگان اجازه تردد در شهر را می‌داد بازداشت شدند.

با گسترش سویه امیکرون، چین در مورد استراتژی «کووید صفر» احساس حقانیت می‌کند و این باور را تقویت کرده که اقدامات سخت گیرانه‌اش موثر و ضروری هستند.

در اوایل هفته، پلیس محلی گزارش که مردی سعی کرده بود تا با دوچرخه سواری در طول شب به شهری دورتر از قرنطینه شیان فرار کند. پلیس این فرد را به محل قرنطینه متمرکز انتقال داده و او را ۳۱ دلار جریمه کرده است.

در سایر بخش‌های چین نیز اجرای مقررات محدودیت تردد تشدید شده است. در هفته جاری، کلیپ‌هایی از مقام‌های استان «گوانگ شی» در جنوب چین منتشر شد که در حال نمایش چندین زندانی با پلاکارد‌هایی از تصاویر صورت‌شان بر روی سینه های‌شان با صورت‌های پوشیده بود. به گفته رسانه‌های دولتی این بازداشت شدگان زمانی که مرز برای کنترل شیوع کرونا بسته شده بود در حال قاچاق مرزی به ویتنام بوده و در آن زمان بازداشت شده اند.

این اقدام به قدری شدید بود که با انتقاد نادری از سوی خبرگزاری دولتی پکن مواجه شد. آن خبرگزاری اشاره کرد که نمایش شرمساری عمومی از دهه ۸۰ میلادی به این سو در چین ممنوع اعلام شده بود. از دید خبرگزاری دولتی چین مقام‌های گوانگ شی در میانه تشدید فشار قرنطینه بر شهروندان بیش از اندازه زیاده روی کرده اند.

در شیان، قرنطینه ناگهانی بدان معنا بود که بسیاری از ساکنان آن شهر بدون مواد غذایی کافی در خانه های‌شان حبس شدند. ساکنان شهر به صورت آنلاین از افزایش قیمت توسط خدمات تحویل مواد غذایی گلایه کردند. هشتگ «خریدن مواد غذایی در شیان سخت است» تا روز پنجشنبه ۳۰۰ میلیون بازدید در رسانه اجتماعی چینی «ویبو» داشت.

«هو شی جین» سردبیر سابق روزنامه دولتی تندروی طرفدار حکومت چین «گلوبال تایمز» روز دوشنبه در «ویبو» گفت که مردم باید به جای انتقاد از شیان، از مقام‌های آن شهر حمایت کنند چرا که دولت محلی همه تلاش خود را برای بهبود وضعیت انجام می‌دهد.

او افزوده بود: «برخی افراد در شهر ممکن است با مشکلات خاصی مواجه شوند من معتقدم که دولت در مورد آنان دغدغه زیادی دارد. در شرایط فعلی، دنیای خارج باید مراقب باشد که اختلافات را از طریق اینترنت تشدید نکند».

با ورود سویه امیکرون به چین، محدودیت‌های کرونایی میلیون‌ها نفر از چینی‌ها را بدون امکان دسترسی به خانواده های‌شان در تعطیلات رها می‌کند. مقام‌های شیان با اعلام کارزاری در سطح شهر برای تحویل مواد غذایی به ساکنانی که در خانه های‌شان در قرنطینه بودند به انتقادات از عملکرد خود پاسخ دادند.

روزنامه رسمی شهر، صبح پنجشنبه با چاپ عکس‌هایی از تحویل کامیون‌های سبزیجات، کلم، تره و کلم بروکلی به مجتمع‌های مسکونی کارزار شیان را به نمایش گذاشت.

تیتری در روزنامه دولتی «شیان ایونینگ نیوز» نوشته بود: «مواد غذایی به اندازه کافی وجود دارد که مجبور نباشید خانه خود را ترک کنید».

با این وجود، در بخش نظرات پست آنلاین درباره تحویل مواد غذایی افرادی بودند که نوشتند هنوز این مواد غذایی را دریافت نکرده اند.

محدودیت‌های مسافرتی ناشی از شیوع کرونا در سراسر چین احتمالا دست کم تا ماه فوریه ادامه خواهد یافت بدان معنا که برای سومین سال متوالی بسیاری از چینی‌ها نمی‌توانند برای جشن سال نوی چینی، محبوب‌ترین تعطیلات در آن کشور به شهرهای‌شان سفر کنند. این تعطیلات از ۳۱ ژانویه تا ۶ فوریه ادامه دارد.

مقامات محلی مردم را تشویق می‌کنند که سال نوی چینی را در خانه های‌شان جشن بگیرند. کسانی که سعی در سفر به خارج از استان‌هایی دارند که خطر ابتلا به عفونت ویروس کرونا در آن بالا است باید دو هفته یا بیش‌تر قرنطینه را پشت سر بگذارند تا بتوانند به داخل آن شهر وارد شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی