مسئولان بابلی برای حل مشکل پل تاریخی 300 ساله وارد عمل شدند


مسئولان بابلی  برای حل مشکل پل تاریخی 300 ساله وارد عمل شدند

ساری - ایرنا - مسئولان شهری بابل برای گره گشایی و حل مشکل تردد خودروهای سنگینی از زیر پل تاریخی محمدحسن‌خان از این بنای تاریخی بازدید کردند و وعده دادند که بزودی این مشکل را رفع خواهند کرد.

به گزارش ایرنا ، دو عضو شورای شهر بابل به همراه کارشناسان شورای ترافیک شهرستان و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی روز پنجشنبه یک روز پس از انتشار گزارش ایرنا در باره وضعیت نامناسب این پل تاریخی به خاطر تردد خودروهای سنگین برای چاره جویی در محل حضور یافتند و پیگیر رفع مشکل این بنای تاریخی با قدمت ۳۰۰ ساله شدند.

حسین بیژنی عضو شورای شهر بابل و رئیس کمیسیون حمل و نقل در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا بیان کرد: بدون تردید تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمد حسن خان برای این اثر تاریخی زیانبار است و در گام نخست ظرف چند روز آینده سازه مناسبی جهت جلوگیری از تردد خودروها از زیر پل اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: برنامه این است که از فاصله یکصد متری نرسیده به زیر گذر پل تاریخی محمد حسن خان سازه هایی اجرا شود تا خودروهای سنگین امکان تردد از زیر آن نداشته باشند و یک جاده دو متر و ۲۰ سانتی باقی می ماند که به صورت موقت خودروهای سبک عبور کنند که بعد از یک مدتی و اجرای کامل طرح از ورود خودروهای سبک هم جلوگیری می شود.

بیژنی برنامه اصلی برای حفظ این اثر تاریخی و جلوگیری تردد خودروها را ایجاد رمپ خروجی و یا طرح های دیگری دانست که کارشناسان فنی بررسی و معرفی خواهند کرد.

وی اظهار داشت: علائم رانندگی جدید هم بزودی در این محل نصب می شود که ممنوعیت های جدید اعمال شده نیز به رانندگان هشدار داده شود.

پل افشاری محمدحسن خان بابل اسفند ۱۳۹۴ با ساخت پل جدید از زیر ترافیک شهری مرخص شد و قرار بود از آن پس به عنوان یک اثر تاریخی از گردشگران داخلی و خارجی میزبانی کند ، ولی این روزها تردد روزانه صدها دستگاه خودروی سنگین از زیرگذر پل و برخورد سقف این خودروهای سنگین به طاق ها و دیواره آبراه ، خطر ریزش این اثر تاریخی را افزایش داده است .

این پل ۳۰۰ ساله که حدود نیم قرن پیش یعنی سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۴۱۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد ، با ۱۴۰ متر طول و ۶ متر عرض ، دارای ۶ چشمه طاق اصلی و دو چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر می باشد. این پل به سبک پل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده و از ویژگی های مهم ساخت آن استفاده از سفیده تخم‌مرغ و ساروج است.

عبور از زیرگذر پل محمدحسن خان و آسیبی که به آن وارد می کند اگر چه تازگی ندارد و حتی بعد از خارج شدن پل از زیرترافیک هم ادامه داشت ، ولی سال ۹۵ شورای ترافیک شهرستان به دنبال اعتراض دوستداران میراث فرهنگی با گذراندن مصوبه ای ، عبور و مرور خودروهای سنگین از زیر این پل را ممنوع کرده بود ، مصوبه ای که ظاهرا اجرا نشده و نمی شود و رانندگان خودروهای سنگین هم در چنین وضعیتی بدون توجه به حجم و ارتفاع خودروهایشان با به کارگیری هر ترفندی آنها را از زیر پل عبور می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت