ساخت مسکن در شهرهای جدید نباید موجب کوچ اجباری شود


ساخت مسکن در شهرهای جدید نباید موجب کوچ اجباری شود

اصفهان - ایرنا- استاندار اصفهان گفت: طرح توسعه شهرهای جدید و ساخت مسکن ملی نباید خارج از تقاضای واقعی باشد و موجب کوچ اجباری برخی روستاییان به شهرها شود .

به گزارش ایرنا، سیدرضا مرتضوی عصر پنجشنبه در دیدار با معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح توسعه شهرهای جدید تحمیل ارائه خدمات دولت را به همراه دارد، اظهار داشت: نباید در راستای تکلیف ساخت و جهش ملی مسکن خارج از تقاضای واقعی مسکن تولید و موجب کوچ اجباری مردم از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای جدید شویم.

وی افزود: شهرسازی و توسعه مسکن باید مورد بازنگری قرار بگیرند زیرا الحاق برخی از شهرهای جدید به حوزه شهری موجب هدر رفت منابع و عواقب زیادی به همراه دارد که به نظر می رسد الگوی مسکن مهر در سال‌های گذشته کشور باید مورد بررسی قرار بگیرد و آسیب‌های آن شناسایی شود.

استاندار اصفهان با تاکید به اینکه ساخت مسکن یک نیاز است، تصریح کرد: البته چگونگی پاسخ به این نیاز و نیزکمیت و کیفیت ساخت مسکن، سهم و جایگاه و پاسخ به نیاز به الحاق و بافت فرسوده بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم تصمیم گیری ساخت مسکن انبوه ملی در اختیار استان‌ها قرار بگیرد تا متناسب با شرایط بومی و فرهنگی هر منطقه ساخت و ساز صورت گیرد.

مرتضوی گفت: متاسفانه با وجود نیاز به مسکن در استان اصفهان مسکن مهر برخی از نقاط استان همچنان بدون مشتری و متقاضی باقی مانده است و تمایلی برای خرید آن نیست.

فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: ما هم معتقد به ساخت مسکن عاقلانه و حساب شده در شهرها هستیم زیرا دولت مسوولیت و دخالت در بخشی از ساخت مسکن را بر عهده دارد.

وی افزود: ساخت ۴ میلیون واحد مسکن ملی از صفر تا صد توسط دولت نشدنی است و باید با الگوی ساخت مسکن این رویه را به یک اقدام عملی تبدیل کنیم.

علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در این دیدار گفت: تامین مسکن از مسیر بازآفرینی بافت فرسوده شهری، دارای منافع بیشتر است و منابع مالی کمتری هم نسبت به تولید مستقیم نیاز دارد.

وی افزود: در بازآفرینی بافت فرسوده، زمین متعلق به مردم است که در اختیار دستگاه سازنده قرار می‌گیرد و دولت فقط تسهیل‌گری می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: رویکرد ما در استان اصفهان توسعه بخش بازآفرینی شهری است و با این روش دیگر نیاز به الحاق زمین به این شهرها نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...